GoreTex eller andra liknande membran?

Re: Re: Re: Hallå, var är du?

Strykarräven; sa:
Nordesjö; sa:
Entrant är ungefär lika bra som Event, men jackorna kostar ungefär hälften.
Kan du tipsa en latmask på plagg som innehåller detta mirakelmaterial?

Everest har använt Toray-grejer sedan nittiotalet.
"TCS 20000" är till exempel Dermizax. Jag har inte frågat Stadium, men min gissning är att nån av de andra TCS-grejerna är just Entrant.
Mejla till dem så får du svar om vilken greja som är vilken.

Dermizax används även av Bergans och Bask (men då blir det lite dyrare igen).
 
langby; sa:
Strykarräven; sa:
Kan du tipsa en latmask på plagg som innehåller detta mirakelmaterial?
Lundhags, Klättermusen, Rab, Monatane är ett par tillverkare. Titta hos de om du hittar något som faller i smaken.

Ananrs finns det en lista på tillverkare på eVENT's hemsida.

[Ändrat av langby 2006-02-15 kl 11:26]
Äsch, jag uttryckte mig oklart: Jag menade plagg som innehåller Entrant, som enl uppgift (ovan i tråden) ska vara likvärdigt med eVent, men mindre dyrt.

Nordesjö: OK, så då är det total begreppsförvirring?!?! Vad är Entrant för det första, och för det andra, hur vet man att det är jämförbart med eVent. Jag menar, dyrare måste ju vara bättre?
 
tackar för svaren! Synd att inte Lundhags finns representerade i Stockholm för deras jackor såg bra ut på pappret. Ska leta vidare. Blir att pipa in på Sportkompaniet och Naturkompaniet i dagarna och testa mera. Klurar lite på Tierra Snoowie men saknar möjlighet att öppna via blixtlås, pitzips eller liknande. Känns som att eVent är helt ok eller bättre men Hydratic håller jag mig nog ifrån.
 
Ett låtsas-texmembran är Haglöfs Proof, som är väl så vattentåligt. Vad gäller ånggenomsläpplighet så tycker jag inte det är någon skillnad mot de andra -texmaterial jag testat.

Haglöfs Moss, som finns på Friluftslageret.dk för 999 DKK (ca 1250 SEK) har detta material, och goda ventilationsmöjligheter för den som svettas mycket. 430 g för en hellång skaljacka, till det priset... Har hittills varit mycket nöjd med min.

/A.
 
Strykarräven; sa:
Nordesjö: OK, så då är det total begreppsförvirring?!?! Vad är Entrant för det första, och för det andra, hur vet man att det är jämförbart med eVent. Jag menar, dyrare måste ju vara bättre?

Jupp, "istället för starka varumärken: förvirring".
Torays uppsjö av vattentäta/ventilerande material med sjuka namn (bla Entrant och Dermizax) hittar du här:
http://www.torayentrant.com/spec/spec.html

Att det är jämförbart med Event har visat sig i den här studien: http://www.shelby.fi/tips/breathability.pdf

(Notera att Schoeller Dryskin, som får riktigt bra i testen, inte är vattentätt utan saknar både membran och beläggning)

Det skulle inte förvåna mig om till exempel Haglöfs Proof och Fjällrävens Hydratic också är Toray-grejer. Kanske till och med Klättermusens Cutan?
Fördelen med Gore-tex och Event är att det är väldigt tydligt vem som ligger bakom membranet, medan de andra bara säger typ "TCS/Cutan/Proof/Geggatex är vårt eget". Som om de hade egna laboratorier för membranteknologi...



[Ändrat av Nordesjö 2006-02-15 kl 12:11]
 
Gigtiga jackor

Hejsan!
Jag är också på jakt efter en ny membranjacka. Dock har jag fått hejda mig lite då Naturskyddsföreningen nyligen gjort en undersökning som visar att de ämnen som används för impregnering och ytbehandling av bla allväderskläder är mycket giftiga.
De används dessutom i väldigt stor mängd vid framställningen av materialen och har återfunnits i många skilda organismer (tom isbjörnar). Ämnena skall bla inverka menligt på fortplantningen.
Läs hela rapporten på http://www.snf.se
Med vetskap om detta så kände jag att mitt samvete inte tillåter mig att med berått mod inhandla dylika produkter utan hoppas istället att många med mig skall protestera så att tillverkarna prioriterar att finna andra miljövänligare metoder.
Hoppas att det sker en ändring snabbt för jag längtar inte tillbaks till galonstället!
 
Re: Gigtiga jackor

fjallraven; sa:
Är inte ditt regnställ av PVC? För i så fall är det inte mycket bättre. Tillverkningen av PVC är vad jag vet långt ifrån miljövälig, t.ex. Salomon har pushat för PVC-fria produkter ett tag (har bl.a. en ryggsäck där det fanns en lapp som tydligjorde detta). Problemet är väl att det mesta faktiskt är miljöfarligt på ett eller annat sätt. Tänk alla elektorniska prylar, fabrikerna mm.
 
Hej igen!

Jag "fegade" och köpte en Tierra Snoowie (inte felstavat). Den sitter skönt och är lagom stadsanpassad också med tillräckligt med fickor för mina behov. Något trevligare känsla än rena skalplagg och betydligt mindre prasslig. Jag räknar med att den ska funka till vardags, slalomåkning och höst/vinterjakt. Blev positivt överraskad för jag var skeptisk då jag inte trodde att det fanns någon ventilation men det fanns på baksidan av axeln - kanske inte optimal placering men i alla fall. Min gamla Tierra PacLite får funka som regnjacka till hojåkning framöver. Köpte den här i mörkgrått/grått.

Enda saken jag är tveksam till är fast huva. Testade en Bergans Softshell med Dermizex som var riktigt skön men fanns bara i kolsvart. Den hade en bra löstagbar huva och gick loss på 3500 spänn.

Fråt Tierra: "Smidig skaljacka i 3-lagers GORE-TEX Soft Shell material – perfekt för pisten. Ventilation på baksidan av ärmen, stretchpartier för bästa rörlighet, justerbar huva som rymmer hjälm. Två laminerade sidofickor, bröstficka samt liftkortsficka och två innerfickor. Alla dragkedjor är vattenavstötande. Snodd nertill med enhandsjustering, förlängd rygg, förböjda ärmar med kardborrejustering, fleece mot hakan."

Snoowie-red_360x360.jpg

[Ändrat av niklaz 2006-02-15 kl 19:03]
 
Exakt! Lite irriterande - märkte det när jag var dit idag. Fick mailsvar av Lundhags igår om att det bara beställts enstaka ex i Sthlm. Nåja, alla kan missa. Provade Synchro men den var lite "för funktionell" för att ha till vardags. Ser ut som en riktigt smart ventilation. Man kan nästan öppna hela jackan i sidorna/framstycket.

langby; sa:
Well, om nu någon annan undrar så finns väl Lundhags hos Sportkompaniet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
2-lagers eller 3-lagers goretex Kläder 4
Brune Torka fodrade GoreTex handskar Kläder 5
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.