GoreTex eller andra liknande membran?

Tjena! Har gått ner 25 kg så alla mina gamla prylar är för stora... i och för sig kul men dyrt.

Vad anser ni om låtsas-GoreTex som t.ex. Hydratic (Tierra Diamond jacka för 3000 kr) alt. Event (Lundhags Synchro Jacket 4300 kr). Skulle pga flytt och inköp av nya vanliga kläder vilja snåla. Är dock dålig på att inte köpa nåt jag egentligen vill ha...

Är det GoreTex som gäller eller kan man gå ner i pris och ta ett annat membran?

Drömmen skulle vara nåt som min gamla Tierra PacLite-jacka. Den har jag haft på stan, på ripjakt, åkt slalom med, haft som supertight vind och regnjacka utanpå skinnstället när jag kört hoj osv osv. Och den är fortfarande "som köpes"!
 
Jag har personlig erfarenhet av Gore och eVent och tycker att eVent är märkbart bättre!
Håller vatten ute lika bra, men ventilerar ut det mkt bättre.
Söker du lite här på forumet så hittar du nog många diskussioner om vilket membran som egentligen är bäst...
 
Tackar för det. Tycker alltså inte att Lundhags-jackan är billig på något sätt. Kollade och tyvärr finns ingen i Sthlm som har de hemma utan man får chansa och beställa = blir ej Lundhags. Tierran låg bra i pris men jag har läst lite dåligt om Hydratic + att det inte finns pit-zips eller andra finesser för att ventilera jackan. Får kolla vidare.

Jonas P; sa:
Jag har personlig erfarenhet av Gore och eVent och tycker att eVent är märkbart bättre!
Håller vatten ute lika bra, men ventilerar ut det mkt bättre.
Söker du lite här på forumet så hittar du nog många diskussioner om vilket membran som egentligen är bäst...
 
En jacka som kan vara värd att titta på är Marmot Shadow Jacket. Har för mig att den går på 2200kr i butik och verkar riktigt fin till det priset. Finns (fanns?) på Playground och NK. Ananrs så är ju jackor i Paclite ganska billiga, Haglöfs har ju tre jackor i Paclite på 2k, 2,5k och 3kkr. Vill du gå ännu längre och ha en riktigt lätt jacka är det TNF DIAD (199gr!) som enligt uppgift ska vara på ingång till TNFs butik snart.
 
langby; sa:
En jacka som kan vara värd att titta på är Marmot Shadow Jacket. Har för mig att den går på 2200kr i butik och verkar riktigt fin till det priset. Finns (fanns?) på Playground och NK. Ananrs så är ju jackor i Paclite ganska billiga, Haglöfs har ju tre jackor i Paclite på 2k, 2,5k och 3kkr. Vill du gå ännu längre och ha en riktigt lätt jacka är det TNF DIAD (199gr!) som enligt uppgift ska vara på ingång till TNFs butik snart.

Jag har aldrig jagat vikt (i det här samanhanget iaf), men den där verkar trevlig.
Måste nog undersökas närmare i butik när den dyker upp!
 
niklaz; sa:
Tjena! Har gått ner 25 kg så alla mina gamla prylar är för stora... i och för sig kul men dyrt.

Vad anser ni om låtsas-GoreTex som t.ex. Hydratic (Tierra Diamond jacka för 3000 kr) alt. Event (Lundhags Synchro Jacket 4300 kr). Skulle pga flytt och inköp av nya vanliga kläder vilja snåla. Är dock dålig på att inte köpa nåt jag egentligen vill ha...

Är det GoreTex som gäller eller kan man gå ner i pris och ta ett annat membran?

Drömmen skulle vara nåt som min gamla Tierra PacLite-jacka. Den har jag haft på stan, på ripjakt, åkt slalom med, haft som supertight vind och regnjacka utanpå skinnstället när jag kört hoj osv osv. Och den är fortfarande "som köpes"!

Hejsan
Jag använder eVENT i både mina skalbyxer och jacka och tycker det funkar bättre än Gore-Tex. Kolla in Rab som har en del modeller i just eVENT. Jag har lite kontakter så är det nåt som faller dig i smaken kan jag kanske hjälpa till att fixa lite bättre pris.
kolla in: http://www.rab.uk.com
maila mig på; krabba_74@yahoo.com

Mvh
Johan
 
Membranet som används i vanlig GoreTex är väl omkört för länge sen nu av andra membran? T.o.m. Gore själva har ju tagit fram nyare membran.

Deras patent på det gamla membranet gick väl ut för flera år sen så numera lever väl GoreTex mest på sitt rykte.
 
Re: Hallå, var är du?

olle11; sa:
Nordesjö, du har öppet mål!
;-)

Hehe...

Jag ska rida in på min käpphäst men ändå vara lite saklig.

• Gore-tex: Bra garanti, hårda krav på tillverkarna, halvbra prestanda, högt pris.
• Event: bra prestanda, högt pris.
• Toray-membran/beläggningar (Dermizax och Entrant, finns under andra namn hos till exempel Everest): Bra prestanda, mycket bra pris, dock inga krav på tillverkarna.

Entrant är ungefär lika bra som Event, men jackorna kostar ungefär hälften.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
2-lagers eller 3-lagers goretex Kläder 4
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7
Blander Goretex kontra allt annat? Kläder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...