Goretex alternativ?

De höga priserna på märkeskläder går nästan aldrig hand i hand med lika hög kvalitet. Dvs en för 3900kr är i princip aldrig 10 gånger bättre än den för 390. Däremot är de dyra kläderna många gånger lite bättre än de billiga men inte alltid.

Tillverkningskostnaden för en 3000 kr jacka är nästan lika låg som för stormarknadsjackan, De sys för det mesta i Kina. Licenspengar (gore), reklam och framförallt en stor marginal ger den största skillanden.

Prissättningsstrategi: "Folk" är beredda att betala 3-4 kkr för en jacka därför sätter tillverkaren det priset. Tält är vi mkt mer priskänsliga för, tänk skillnaden i tillverkningskostnad, mer material, aluminiumpinnar, osv. Trots det är många är inte beredda att betala mer än 3-4 kkr för ett tält alltså sätts det priset och marginalen blir lägre.

Edit: Jag flummade kanske i väg i "svaret". Här kommer svar på din fråga: Det setet duger säkert för det mesta, testa nära civilization innan du ger dig upp på mount everest eller liknande!
 
Det är klart att tillverkarna har marginal i sin tillverkning. Och Just Gore-tex är svindyrt för att gore tar massa licenspengar.
Men 'premium'tillverkarna har också en R&R-avdelning, dvs de designar med eftertanke. Utan t e x Arcteryx skulle skalplagg vara klart sämre, tyngre iallafall.
Haing said that.
Jag är förtjust i eVent, säljes även av Moutain harwear som Qdry.
Men även andra laminat funkar i princip lika bra som GT.
En anledning till att så många stora tillverkare bara säljer GT är att Gore straffar tillverkare som försöker sälja även andra laminat än GT, med att stoppa försäljning till dem av GT, och eftersom GT är så marknadsdominerande så har tillverkarna inte råd med det, att förlora största delen av sin försäljning.
 
Oj, detta visste jag inte om, jävla vad sjukt. Tack för insikten!
Hur ska man då veta vad som är bra och vad som är skit?
De flesta skriver att de är vind- och vattentäta, med god andningsförmåga.
Finns det något mått (som på tält med vattenpelare) eller material som
är att föredra för att få en fingervisning om hur bra plagget är.

För jag funderar på att köpa något begagnat och då har jag inte
någon butiksförsäljare som kan informera mig om plagget,
så det hade varit väldigt hjälpsamt om har något hum om vad jag ska leta efter.

Kanske en dum fråga, men vad är skillnaden på "vanlig" vinter jacka,
friluftsjacka, snowboard jacka och seglar jacka.
 
Senast ändrad:
Generellt svar på din fråga - alternativ till Goretex - är att det finns en massa. De andas lite olika bra och finns småskillnader. Men i praktiken spelar det ofta minimal roll.

Kanske en dum fråga, men vad är skillnaden på "vanlig" vinter jacka,
friluftsjacka, snowboard jacka och seglar jacka.

Det är en ganska bra fråga och nog ganska svårt att ge entydigt svar på. Det finns en himla massa olika säljargument som får det att låta som de skiljer sig väldans mycket åt. I praktiken flyter kategorierna dock in i varandra rätt friskt då man kan få kalla sin jacka för vad man vill.


Seglarjackor brukar ofta vara gjorda i andra, gärna lite tyngre material än man gärna släpar runt på som reservjacka. De får ofta (men inte alltid) vara ganska varma och håller tätt länge länge. De håller enligt min erfarenhet oftast rätt bra. Det finns massa snack om att de är designade med tyger som garanterar att inget salt från sjön riskerar att täppa porerna i membran och sådant. Kanske är det sant också.

Helt klart tycker jag ett vettigt seglarställ funkar bättre än "vanliga" skalplagg om man seglar mycket i uselt väder. Men de funkar också lite sämre i andra lägen också, mest på grund av att de inte är lika smidiga att röra sig långt i och inte andas fullt lika bra. Är man väldigt aktiv på sjön är det ett vettigt seglarställ som gäller. Men för de flesta är det "pengar i sjön" att köpa seglarjacka istället för att använda sin vanliga regnsäkra variant.

Friluftsjackor, snowboardjackor etc är väldigt vida begrepp. Tror nog inte man kan dra så mycket slutsatser genom kategorin utan måste titta på den specifika modellen. Snowboardjackor får nog ofta vara lite fodrade och har gärna en lite pösigare passform, lite annorlunda fickor etc. Men som sagt, det behöver inte vara så.


Det viktigaste är att du tänker efter vad du vill använda grejerna till och vilka egenskaper som är viktigast för dig. Sedan kan du välja utifrån det. För skidåkning tex behövs ju sällan vattentäta kläder. Måste det vara vattentätt - hur mycket svettas du och hur långa turer går du på utan att ha möjlighet att torka kläder som blivit blöta inifrån?

Finns massa sådana frågor man bör tänka på innan man väljer något.
 
Oh, väldigt bra förklarat! För jag funderade på att kanske köpa seglarjacka då de borde vara mer vattentäta, men om de inte andas lika bra så är det nog inte optimalt för friluftsliv som jag hade i åtanke. Likadant tyckte jag att snowboard kläder är snyggare men om de inte tål regn lika bra så går det också bort.

Så jag antar att friluftskläder är det jag ska kolla efter.
Vilka material blockerar vind och vatten bäst samt andas bäst. (förutom goretex)
 
Vilka material blockerar vind och vatten bäst samt andas bäst. (förutom goretex)

Bäst är ju inte helt enkelt att säga något om. Beror på vilka kriterier man har :)

Men om du vill ha grejerna till allmänt friluftsliv och i första hand är ute efter ett regnskydd funkar det allra mesta. Generellt måste man välja lite mellan att det andas lite bättre och att det håller tätt lite bättre. Vad du trivs bäst i beror mycket på hur du använder plaggen, hur mycket du tenderar att svettas och annat.

Alternativ till Goretex är till exempel eVent, neoshell, dry.q, dermizax och många andra. Vissa av dessa är samma patent med olika namn beroende på tillverkare.

För "vanligt" friluftsliv kommer antagligen de allra flesta typer av membran fungera tillräckligt bra. Var beredd på att även de bästa tenderar att ventilera för dåligt om man är svettig av sig.
 
Goretex är inte 'bäst' på något. eVent, entrant och andra har sprungit om gore. Men goretex är det kändaste och har också högst kvalitetskrav (de har också krav på volym och företagsstorlek etc). Det är rätt svårt för ett företag att få tillverka jackor i goretex, därav blir de dyra.
 
De höga priserna på märkeskläder går nästan aldrig hand i hand med lika hög kvalitet. Dvs en för 3900kr är i princip aldrig 10 gånger bättre än den för 390. Däremot är de dyra kläderna många gånger lite bättre än de billiga men inte alltid.

På de allra flesta produkter här i världen gäller tumregeln "priset ökar kvadratiskt med kvaliteten". Något som är dubbelt så bra kostar alltså fyra gånger så mycket.

Tillverkningskostnaden för en 3000 kr jacka är nästan lika låg som för stormarknadsjackan, De sys för det mesta i Kina. Licenspengar (gore), reklam och framförallt en stor marginal ger den största skillanden. [/QOUTE]

Det är inte bara arbetaren i fabriken som ska ha betalt. Utvecklingsteamet, designteamet, fälttestarna och många fler ska ha sin bit av kakan. Kopierar man från någon annan finns det många kostnadspunkter att kapa.
 
Intet membramplagg andas, de kan ventilera, det är en avsevärd skillnad. Andas gör bara levande varelser.
De flesta membramplagg är så täta att deras främsta funktion är som suveräna vindplagg. Få släpper ut såpass mycket svett att du kan hålla dig torr. Det är en ständig balans att i lager på lagerprincipen klä på sig precis lagom för den kommande aktiviteten.
Det vill säga det är helt normalt att frysa lite innan du gått upp värmen. YMMV
 
Intet membramplagg andas, de kan ventilera, det är en avsevärd skillnad. Andas gör bara levande varelser.
De flesta membramplagg är så täta att deras främsta funktion är som suveräna vindplagg. Få släpper ut såpass mycket svett att du kan hålla dig torr. Det är en ständig balans att i lager på lagerprincipen klä på sig precis lagom för den kommande aktiviteten.
Det vill säga det är helt normalt att frysa lite innan du gått upp värmen. YMMV

klockrent !
 
Snygga plagg som man kan röra sig i, jo smaken är delad, finns bland annat i golfvärlden och butikerna. D v s plagg som både fungerar i regn och man kan röra sig i. Jag köpte ett ställ i Florida då jag bodde i tropisk regnzon i CA, det dög både att gå och resa i, vi hoppade mest i och ur helikoptrar i ösregn. Snittet var vettigt.
Cykelregnkläder är oftast för tätsittande för vandring men vågar man välja en storlek större fungerar de fint för mig. Finns hos riktiga racercykelhandlare bl a, i Italien och Frankrike är urvalet rikligare.
Seglarkläder är även i min erfarenhet inte helt lämpliga för vandring. Ryggsäckremmarna brukar stoppa luftcirkulationen.
Friluftsboden är inte enda inköpskällan.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7
Blander Goretex kontra allt annat? Kläder 2
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.