Goretex alternativ?

Intet membramplagg andas, de kan ventilera, det är en avsevärd skillnad. Andas gör bara levande varelser.
De flesta membramplagg är så täta att deras främsta funktion är som suveräna vindplagg. Få släpper ut såpass mycket svett att du kan hålla dig torr. Det är en ständig balans att i lager på lagerprincipen klä på sig precis lagom för den kommande aktiviteten.
Det vill säga det är helt normalt att frysa lite innan du gått upp värmen. YMMV

Har haft ett aktivt och mkt krävande utejobb i alla år och har samma erfarenheter som nämns av Seobserver ovan. Något som lätt glöms är den stora vikten av en effektiv och rätt placerad ventilation/fickor etc. Dålig ventilation effekt och dyra Membran kan bli en dyr historia och inte värt pengarna.

Har personligen lämnat Gore-Tex marknade sedan några år tillbaks (även i arbetslivet) och har funnit att senare årens E-Vent (stor marknad i Storbritanien och de blöta/fuktiga öarna där) är det mest optimala för min kropp. Jag svettas mkt och ligger på hög aktivitetsnivå mer eller mindre konstant, även i mitt friluftsliv. Så jag är oerhört beroende av ventilation som är 100% effektiv/praktisk annars blir jag genomblöt inifrån. En balansgång med bra ventilation och regntäthet/hållbarhet över tid. Men den personen som inte har problemen med kondens/svettning upplever inte plaggen på samma sätt som mig t.e.x

Jag tillhör dem som absolut inte håller med om att i klädval idag får man alltid vad man betalar för. Framför allt inte då vi pratar hållbarhet under tid. Men den som nöjer sig med att promenera och inte är högpresterande så funkar säkert de flesta membranen.

Annars håller jag med om vikten av "lager på lager" principen som lätt kan effektivisera upplevelsen av torrhet och bekvämlighet. Som gammal Livhusar så har man ju "5min vila och vindrock på" i bakhuvudet hela tiden och att klä sig så det känns BRA när man är aktiv men ngt kall vid rast vila. Men idag så drar jag på mig en tunn superlätt Patagonias Nano Puff Hoody som windstopper/värme. Dessutom alldeles utmärkt under Skaljackan vid kallare före - "lager på lager" igen.
 
Senast ändrad:
Håller med ovanstående inlägg om andasfunktionen och speciellt om hur viktigare det är med lager på lager än sk andasfunktioner.
Köpte ett billigt regnställ på Stadium, inget andas ställ, bara lättvikt. Anledningen till att jag valde detta ställ var att det var mesh i hela jackan, även ända ut i ärmarna (vilket är ovanligt). Detta lilla extra har visat sig vara ett grymt beslut. Jag har vandrat 1 mil med 20 kg på ryggen och 12 kg bebis på bröstet utan kondens i jackan.

Ser man till GTs miljöpåverkan så är den ju väldigt negativ. Vill du ha ett membran som är mycket miljövänligare så ska du kika på Sympatex - tillverkat av återvunnen plast (inte av teflon som GT) samt stabila FC-ämnen i DWR. Sympatex är stort i Tyskland.
 
Den som inte svettas med älgakliv och 15 kg på ryggen får gärna räcka upp handen. Sjäv tror ego att det blir rätt tomt över skallarna.
Där finns fn ingen G-tex som släpper ut all den svetten.
Är det kallt ute -12 och kallare i min bok, fryser svetten på insidan av membramet, då blir det heltätt.
Å andra sidan är det kallare än -5 så behöver du ingen G-tex för då blir luften torrare.

Här nere i söder med ofta kring nollan och snöblandat regn kan G-tex göra skillnaden mellan genomförbar tur och helvått. Men lager på lager för aktiviteten och blåsten måste beaktas. Att börja kall och kunna ventilera ut extra värme är en förutsättning.

Tätt skurna byxor och korta jackor utan ventiler underlättar inte detta, men rymliga byxor med nätventilation före midjebandet och långa jackor med reglerbar ventilation under armarna och vid fick samt ryggok fungerar hyfsat så länge som du inte bär ryggsäck, då behövs än mer ventilation, tätsittande ryggomfattande (ramlösa) ryggsäckar är av ondo, gammaldags ramryggsäckar kan justeras så att ventilation och axelok fortsätter att fungera hjälpligt.

G-tex förutsätter att du justerar klädseln efter aktiviteten. Halsduk och överdrags värmeparka är en förutsättning för raster, vare sig det gäller 5 minuters häng eller 30 minuters matrast.

(G-tex gäller för alla laminerade tyger)

go tur
 
Den som inte svettas med älgakliv och 15 kg på ryggen får gärna räcka upp handen. Sjäv tror ego att det blir rätt tomt över skallarna.
Där finns fn ingen G-tex som släpper ut all den svetten.
Är det kallt ute -12 och kallare i min bok, fryser svetten på insidan av membramet, då blir det heltätt.

Jag håller med om att membran känns lite väl tätt vid kyligare temperaturer. Jag tillhör svettningseliten och har varit med om isbildning på insidan på GT-jackor. Men jag funderar över vilken skillnaden är mellan membranplagg och "vanliga" tyger här. Alla material som åtskiljer kallt och varmt medför ju en kondensationsrisk på den varma sidan mot det kalla materialet. Hur mycket sämre är membran här? Jag upplever att jag fått isbildning även i windstopper och till och med i bomullsanoraker. Men jag vet ju inte hur mycket skillnaden är eftersom jag inte haft med mig alternativa material för att testa. Jag har inte heller någon data över övriga parametrar såsom temperatur ute, underliggande klädlager, dagsform och ansträngning.

Är det någon som har erfarenhet av skillnaden mellan olika material vid kyla och isbildningsrisk, givet att andra parametrar är lika?
 
Har ingen erfarenhet av vintervandring men logiken säger mig att vattentätt är en onödighet i minusgrader (om vi pratar om "norrlandsturer" - inte söderns snöslask). I snöoväder borde jag skydda mig isolerande, inte vattentätt. Eller? Ordet säger ju vad det ska skydda mot: vatten (utifrån).
Jag skulle hellre skydda mig med syntetisolering ytterst på en vintertur, och dun innanför...men det är bara en teoretisk lösning som funkar ypperligt i mitt huvud :)
 
Dagtid när man sliter på, uppför, kan det räcka med underkläder och ett vindtätt plagg över resten, men så fort man stannar behövs isolerparkan, vintermössan och tumvantarna om det så bara är för en hängrast.
Medan till en lunchrast när man grävt fotgrop och trätt vindsäcken över skidorna bakom på högkant, fixat till sittbänken på kamratens skidor och liggunderlaget under, bakom sig, om apelsinen visar sig kan man titta och sola sig ner i v ringningen på tröjan om det är goseväder.
Vid hård blåst behövs en djup lägrop, med vindsäcken som tak.
Isolerande plagg är viktiga när egna värmeproduktionen minskas.
Dun väger minst, syntet kostar minst. YMMV
 
Har ingen erfarenhet av vintervandring men logiken säger mig att vattentätt är en onödighet i minusgrader (om vi pratar om "norrlandsturer" - inte söderns snöslask). I snöoväder borde jag skydda mig isolerande, inte vattentätt. Eller? Ordet säger ju vad det ska skydda mot: vatten (utifrån).
Jag skulle hellre skydda mig med syntetisolering ytterst på en vintertur, och dun innanför...men det är bara en teoretisk lösning som funkar ypperligt i mitt huvud :)

Har själv aldrig råkat ut för det, men det finns de som vill ha vattentätt för de menar att man kan börja smälta snön som ligger på jackan och att det smältvattnet då går in genom bomullsplagget (eller softshell eller vad man nu kör på). Detta skulle väl vara störst risk när det inte är jättekallt och framförallt vid hårt, blött snöfall med mycket vind som trycker skalet nära huden.

Men det är som sagt inget jag själv råkat ut för på ett sätt som stört mig (tror Chris Townsend är en av de som skrivit om det).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
scruler Goretex Redovisning Kläder 39
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7
Blander Goretex kontra allt annat? Kläder 2
avslutatmedlemskap150217 Goretex vs windstopper Kläder 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...