Gore-Tex SoftShell - Maximal polyvalens. Igen!

jaha ja,

om ni trodde att ni var moderna, high-tech och allmänt polyvalenta med edra gamla stenâlders-softshell, hedenhös-Gore-Tex Paclite, XCR, WS, Schoeller etcetera, sà màste jag nu tyvárr meddela att ni hade fel.

Senaste nytt frân textil-fronten ár numera: GORE-TEX SOFTSHELL 3L!

Och nu menar vi inte nâgon gammal skruttig Gore Windstopper SoftShell eller dylikt, utan en jacka som är:

- andas
- stretchas
- viss gosig termo-isolering
- vindtät
OCH
- har tejpade sömmar och är durable waterproof.

Vad mer kan man begära?

(Och sà var vi tillbaka till ruta ett!)

Kom igen pojkar och flickor: bjud upp till lite Moondans nu dâ! Om nâgon spârar ur lovar jag att inte skvallra!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
3l softshell g-tex

Malindo; sa:
[
jaha ja,

om ni trodde att ni var moderna, high-tech och allmänt polyvalenta med edra gamla stenâlders-softshell, hedenhös-Gore-Tex Paclite, XCR, WS, Schoeller etcetera, sà màste jag nu tyvárr meddela att ni hade fel.

Och nu menar vi inte nâgon gammal skruttig Gore Windstopper SoftShell eller dylikt, utan en jacka som är:

- andas
- stretchas
- viss gosig termo-isolering
- vindtät
OCH
- har tejpade sömmar och är durable waterproof.

Vad mer kan man begära?

(Och sà var vi tillbaka till ruta ett!)

Kom igen pojkar och flickor: bjud upp till lite Moondans nu dâ! Om nâgon spârar ur lovar jag att inte skvallra!
O varnågonstans eller rättare sagt vilken av alla outdoortillverkare släppte denna gudsförklarade SAK först?
[Ändrat av glanne 2005-01-18 kl 13:37]

Moondans, varför vara gla när man kan sura?

Säger bara flamskydd...

moondance.gif

(Van the Man, inte världens gladaste kille...)

/ G

En mer normal skaljacka är ju mer oöm. motstånd mot mekanisk nötning och möjlighet att torka av fläckar med fuktig trasa är ju trevliga egenskaper som skaljackor kan ha. Är de dessutom skottsäkra, försedda med flythjälp, fiskelycka, GPS-hållare, utrustningsslingor, bröstsele och tarputilty ger jag inte mycket för polyvalensen i din gamla kofta...

Bah.

Malindo; sa:

Såna jackor hittade jag på rea redan förra vintern. Väldans "senaste nytt", hörru. :)

Stretchig Gore-tex har ju funnits ett antal år, och att laminera på ett luddigt innertyg känns inte så jäkla superfjutsjör förutom för folk som skriver prylkataloger.

Men förutom dessa små invändningar så är det ju ganska trevliga plagg, det får man hålla med om.

När ska man ha den?

Jaha, så då har man en jacka som är tät som en goretex och med isolation som en halvkass fleece. :) När ska man ha den? När det regnar litegran, är någon minusgrad och man rör sig sakta. Gå på stan eller åka pist kanske?

Svettigare, tyngre och tjockare än g-tex. Kallare än en tröja och dyrare än det mesta. Men den kanske är snygg och sitter säkert tight?

/Skeptisk

Sådärrrja, där fick den där Malindo vad han tålde!

Kanske dags att nån ringer och kollar så han inte tuppade av när han läst våra välformulerade och oemotsägliga argument?

Verkar inte bli mycket till dans i den här tråden...

Masse reser sig var så säkra! ;)

För övrigt bör väl superhjältarna om några ha övertygat oss allihop om det kroppsnära skalplaggskonceptets förträfflighet, jag menar Spiderman, Superman, Fantomen och alla de andra kan väl ändå inte ha fel?

fan132004.jpg

Tänk er samma kille i en bylsig skaljacka och Fjällrävenbrallor...

Håkan K; sa:
tigertamjaren; sa:
"Det händer att Fantomen går på gatan" eller va de brukar skriva. Då brukar han väl ha just bylsig skaljacka och G1000-byxa!?

/Håkan

Det är ju inte Fantomen som "lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man" utan Mr Walker! Så fort han ska göra lite superhjältegrejs åker ju G-1000-byxorna av och trikån på!

/ G

tigertamjaren; sa:
Håkan K; sa:
tigertamjaren; sa:
"Det händer att Fantomen går på gatan" eller va de brukar skriva. Då brukar han väl ha just bylsig skaljacka och G1000-byxa!?

/Håkan

Det är ju inte Fantomen som "lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man" utan Mr Walker! Så fort han ska göra lite superhjältegrejs åker ju G-1000-byxorna av och trikån på!

/ G
Kan tänka mig att Malindo gör likadant.

/Hükan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips