Golite Jam2 - Någon som testat?

Grunnar lite på hur det funkar med dom nya ultralätta säckarna. Någon som provat Golite Jam2 eller någon annan liknande runt 40-50 liter? Min packning ligger runt 10 kg.
/Gustav
 
Gotlänskt test!

Jag har nu vandrat på Gotland i 5 dagar med min Golite Jam2 som jag köpte i höstas.
Jag testade den redan förra hösten på Gotland, då fick den inte lika bra betyg av mig, så jag har nu lärt mig att packa den bättre, ett tungt tips är att andvända Eagle Creek 2-Sided Cube, jag andvänder tre stycken, tycker att jag lättare får upp stabiliteten i botten av säcken, där har jag mina extra kläder, all mat som jag köpt hemma "Frystorkat" sen har jag all div leksaker och hygien artiklar.
Tält och liggunderlag har jag på utsidan, framsidan har en stor ficka, där lägger jag allt viktigt för dags turen typp, läsglasögon, bok, tältpinnar, första förbandet.
Mina tält stänger trycker jag ner mot ryggplattan, det finns där en ficka vattenpåse eller vad det nu heter.
Jag har med ett regnskydd som jag träde över allt.
Jag lärde mig också vikten att lyfta upp ryggan med båda armarna, så jag inte sliter ut sömmen i den västra bärremen i förtid.

Ett litet minus är att uppningen till säcken kunde vara sturre, det var ibland svårt för mig att få ner grejerna med en hand.

Jag har nu bytt från 100L till 50L men fortfarande tog jag med för mycket vikt, så nu skall jag gå igenom det som jag i sista stund ändå slängde i, allt för inte starta med max 9 kg utan mat och gas. Jag kommer så fort jag får pengar köpa nytt tällt Hilleberg AKTO och Theramarest prolite 3 liggunder lag i S storlek, så kommer jag ner ytterlilggare ett killo.
Det viktigaste är nog att inte byta ut alla prylarna på en gång, så vida du inte har råd, för det kostar ju en förmögenhet varje gång att byta upp mig till mordänare och lättare produkt.

Jag kan varmt rekomedera denna produkt, då den är så lätt.
 
Hej Kalle, vill du ha ett lætt sommartælt som væger mycket mindre æn hillebergs akto, kan jag rekommendera Six moon designs "Wild Oasis". 500 gram kommplett med packpåse och tæltpinnar. Jag ær mycket nøjd med mitt, du kan kolla lite på min utrustning på:
www.gustavroos.com

Tack før testet av Jam2, tror jag væntar lite med dessa extremlætta ryggor.
/Gustav
 
Hej Kalle, vill du ha ett lætt sommartælt som væger mycket mindre æn hillebergs akto, kan jag rekommendera Six moon designs "Wild Oasis". 500 gram kommplett med packpåse och tæltpinnar. Jag ær mycket nøjd med mitt, du kan kolla lite på min utrustning på:
www.gustavroos.com

Tack før testet av Jam2, tror jag væntar lite med dessa extremlætta ryggor.
/Gustav
Är ditt tält gjort för turer i svenska fjällen på hösten, jag vill vara säker på att det tål ett oväntat ruskväder?
 
Wild Oasis bör man bara välja om man sätter lägsta vikt överst på prioriteringslistan. För höstvandring i svenska fjäll skulle jag nog hellre välja det du tänkte på, Akto.
Men för vandring lite varmare årstid tycker jag Wild oasis är perfekt.
/Gustav
 
Wild Oasis bör man bara välja om man sätter lägsta vikt överst på prioriteringslistan. För höstvandring i svenska fjäll skulle jag nog hellre välja det du tänkte på, Akto.
Men för vandring lite varmare årstid tycker jag Wild oasis är perfekt.
/Gustav
Tack då är mina tankar just nu rätt, nu väntar jag bara på skatteåterbäringen som kommer till hösten, sen skall jag rusa iväg och handa. Men var handlar jag billigast, jag inte hittils kunna se några större prisskillnader på HIllebergs tält.
 
50 l?

Jag tittade på en Jam 2 idag.

En spontan reaktion från min sida var att säcken är liten!
Hur har dom kommit fram till den angivna volymen - själva säcken såg snarare ut att rymma 30 liter...

Visserligen var det exemplar jag såg i butiken inte fullt "uppbullat" men killen i affären tyckte också att 50 liter lät mycket för den säcken.

Finns det flera storlekar eller någon liknande säck som jag kan ha misstagit den för?

Uffe
 
Jag tittade på en Jam 2 idag.

En spontan reaktion från min sida var att säcken är liten!
Hur har dom kommit fram till den angivna volymen - själva säcken såg snarare ut att rymma 30 liter...

Visserligen var det exemplar jag såg i butiken inte fullt "uppbullat" men killen i affären tyckte också att 50 liter lät mycket för den säcken.

Finns det flera storlekar eller någon liknande säck som jag kan ha misstagit den för?

Uffe

Du kan läsa och följa min tråd på:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=49923#post360233

Där har vi en diskussion om just en större GoLite ryggsäck.

//Peter
 
Andra tråden läst...

Uppenbarligen ÄR Golite litrarna mindre (och lättare?) än de från andra fabrikat - det var det ju även någon som hade upplevt i den andra tråden.

Detta illustrerar hur svårt det är att jämföra ryggsäckar när man inte ser eller åtminstone har sett dom på riktigt.


Uffe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.