golite ion

Någon som vet var man kan köpa denna ryggsäck i sverige?
Fanns ett tag förra året på Addnatures hemsida,samt nu i Naturkompaniets katalog,men ej på hemsidan.
 
Getout, har alla tre färgerna på sin hemsida.

Vet inte om SÄCK i Stockholm har. Annars tar de säkert hem åt dig, men jag misstänker att du hellre vill beställa än komma ner till huvudstaden. ;)
 
packpåse med bärremmar

Det är vad det är.Tyget känns vara rivtåligt,dragkedjan inte så liten,helt OK.
Höft och bröstremmar sitter väl där de ska,(bröstremmen flyttbar uppåt/nedåt.
man får se till att packa rätt,nåt långt och platt mot ryggen,och gärna se att packningen går hela vägen upp i säcken för att den ska sitta bra.
Rymliga påse,inte så liten att stoppa ned grejerna i.
 
Fick en Ion levererad idag. Ser funkis ut, en långsmal spole. Bör fungera bra även för mtb-cykling. Skulle väl tro att jag får ner vad som behövs för 2-3 dygns UL-vandrande/cyklande/kajakande i den utan problem, för sommarhalvåret då.
 
Vad har du för prylar om du kan vara ute ett par dygn?
Alltså nåt att ligga i och på och tak över huvudet+kök,mat?
För mej verkar själva "bostaden" vara största problemet,mitt Akto är knappast aktuellt att pula ner.
 
Blir ett BD Firstlight-tält eller Exped Bivy bag då + Exped XL luftmadrass, och en PHD Minium sovsäck packad i en Wtex compressionspåse med luftventil. Den senare möjliggör att sovsäcken blir ett mycket platt, fyrkantigt-långsmalt paket, perfekt att ha mot ryggen i säcken.

Provpackade med ovanstående tält/bivy varianter plus underställ-vantar-paclite regnställ, sockar, buffar, MSR 0.85 titangryta med gasburk i, toppgasbrännare, spork, 1 liter Nalgene, tändare, minikniv, karta, kompass, + några frystorkade matransoner. Fick plats ganska precist. Blev 6 kilo (Med bivy Bag) inklusive 1 liter vatten, gas, mat för 2 dygn och känns bekvämt på ryggen.

Byter man bivy bag + paclitebyxa & paclitejacka mot en ponchotarp (har en från integral designs) faller vikten nästan 1 kilo och det blir mycket mer plats i ion-ryggan.

Kanske man kan säga potentiellt 1 dygn med tält, 2 dygn med bivy, eller 3 dygn med ponchotarp då, med mina prylar och denna lilla ryggsäck. På sommarfjäll eller i skogsmiljö.

Troligare att jag använder ovanstående kit för mtb-turer än för vandring dock i sommar. Med cykelsaker för reparation/underhåll + medikit i en stor sadelväska.
 
Denna lillsäck blir nog använd när bostadsfrågan är löst på annat sätt än att jag bär med den.
Eller kanske om jag kan använda ett tält typ "The one",men i dagsläget avvaktar jag.Behöver "runtomkring -skydd,golv,myggnät,troligast.
Packpåsen verkar intressant.
 
Jag tror att jag köpte den i en butik i Stockholm, men jag är inte säker, var några år sedan. Kan det ha varit Playground, Svima, Addnature eller Naturkompaniet? .. Någon annan kanske vet.
 
vad som rymdes i Ion.

Insul mat uberlite liggunderlag,gav bra "ryggplatta".
Sovquilten,Nunatak edge.
Aktotältet.
MSR titalkettle med liten gas,tändare och primus micron,folie.
Regnjacka,tunn fleese,tunn ullundertröja,sovstrumpor.
vikkosa,fällkniv,sked,huprullbar vattenpåse.
kamera,sittlapp.3dl flaska(med vinet).
Lite knäckebröd,kex,torkad middag,frukost,lunch.
Skjortan och byxbenen som var "för varma" att gå i.kring eller under 5 kg totalt.
Det hade gått ned lite till.
Behaglig liten påse som faktiskt är en bekväm rygga att bära med.
Tyget är nog riktigt vattentätt;vattendroppar pärlar av som på en bra regnjacka,verkar rivtåligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.