Golite Jam 2009/10

Hej Utsidan, första inlägget för mig som mest läst tidigare!

Jag är precis på väg att köpa en Jam för att ersätta min väldigt snygga med opraktiska och hyfsat tunga Karrimor Sabre 45 men efter lite research verkar det som det nyligen kommit ut en ny uppdaterad version av Jam som är runt 200g tyngre (den äldre modellen finns dock ännu att få tag på, i vissa fall på rea). Frågan är alltså, är den nya konstruktionen och detaljerna värda de extra 200 grammen?

Mitt andra bekymmer är om jag ska välja en medium eller large.. Jag är medelbyggd och är 1.82cm. Kommer dessvärre inte kunna testa dem för jag har inte hittat några återförsäljare här i Schweiz och beställer den direkt från nätet. Har dock läst kommentarer på att medium faktiskt är ganska liten och inte alls speciellt medium.

Vad tror ni? Vore tacksam för feedback!

/Splashmore
 
Du måste mäta din rygglängd för att kunna avgöra vilken ryggsäck som passar.

Här en film om hur du mäter din rygglängd:
http://www.youtube.com/watch?v=7Qvt29gv0X8

GoLite Pack Sizing Chart
Short = 39-44cm
Medium = 44-49cm
Long = 49-55cm

Jag är 178cm lång och min rygglängd är 46,5cm
Andra personer som är 178cm kan ha helt annan rygglängd.
 
Jag har ingen Jam med dock en Pinnacle. I och för sig i W's modell men storlekarna är samma.
Jag har två st Pinnacle varav den ena är av 2007 års modell och den andra är i 2010.

Skillnaden mellan dessa två modeller är följande:
På 2010 modellen har man lagt in ett styvt liggunderlag i ryggen för att styva upp konstruktionen lite. Detta kan man plocka ut och sparar därmed in ca 100g.

På 2010 modellen finns det små väskor på avbärarbältet där man kan ha smågrejer som man vill ha lättillgängliga. Dessa är anledningen till att jag köpte den nya modellen. Jag anser att dessa väskor är ovärderliga för att ha kamera, snacks m.m i.

I övrigt är det inga direkta skillnader.

När det gäller storlekarna så beror detta egentligen på hur lång rygglängd man har. Denna är inte alltid direkt proportionerlig till kroppslängden.
Jag är dock 172cm och har en i storlek Medium och denna är på gränsen till att vara för kort. Är man längre än jag så bör man alltså välja en i minst Large-storlek och ev större.

//Peter (som för övrigt har en W's Pinnacle 2007 i storlek Medium till försäljning om någon är intresserad. Finns på Prylmarknaden)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.