Lättviktsplaner för sommaren 2009?

Inspirerad av Dave1´s tråd förra året om vilka lätta inköpsplaner vi hade för 2008, så tänkte jag att det kanske kunde vara intressant med en ny tråd nu när det börjar suga rejält i fjällvandringstarmen.

Jag skulle t ex behöva investera i följande:

- Nya stavar, mina förra, ett par Komperdell gick i graven förra året. Nu vill jag givetvis ha ett par lika bra, fast lättare.

- Ett lätt kamerastativ.

- Ett lättare kök, TiLite verkar intressant.

Tips på alternativ mottages tacksamt :)

Vad har ni andra för planer inför sommaren 2009?
 
Inspirerad av Dave1´s tråd förra året om vilka lätta inköpsplaner vi hade för 2008, så tänkte jag att det kanske kunde vara intressant med en ny tråd nu när det börjar suga rejält i fjällvandringstarmen.

Jag skulle t ex behöva investera i följande:

- Nya stavar, mina förra, ett par Komperdell gick i graven förra året. Nu vill jag givetvis ha ett par lika bra, fast lättare.

- Ett lätt kamerastativ.

- Ett lättare kök, TiLite verkar intressant.

Tips på alternativ mottages tacksamt :)

Vad har ni andra för planer inför sommaren 2009?


I år ska det inte handlas nåt, får väl se om man hinner komma ut nåt med tidigare års inköp.
 
Nya stavar ska införskaffas, vill ha med truga. På addnature fanns ett par ganska lätta exped på ~ 200g, kanske kan vara något?

Har dessutom investerat i en golite jam2 och ett pocketrocket som ska få bekänna färg i sommar, och så fortsätter testandet av mitt Tarptent Double Rainbow (fick det i slutet på förra sommaren).

Det blir en lätt sommar! Är nere på ~ 7kg inkl systemkamera vilket jag känner mig mycket nöjd med!
 
Nya stavar ska införskaffas, vill ha med truga. På addnature fanns ett par ganska lätta exped på ~ 200g, kanske kan vara något?!

Ja... dessa har jag tittat en hel del på... gillar greppet, som påminner väldigt mycket om mina gamla Komperdell. Fast jag undrar om det inte går att hitta något som är lite lättare?
 
Jag har inga konkreta köpplaner men är lite sugen på en lätt dunjacka eller dunväst, typ flash jacket eller väst.

Jag skulle även vilja köpa ett nytt liggunderlag och jag följer neoair-tråden noga men det kan nog även bli ett downmat 7. Det blir dock en viktökning från mitt ridgerest men jag vill ha lite bättre komfort.

Kamerastativ i kolfiber står fortfarande högt uppe på listan.

Dessutom ska jag nog köpa ett halvrep för att använda på glaciär och därmed spara rätt mycket vikt.

Det vore nog läge för nya damasker också..
 
Fråga om liggunderlag

Om man undantar "uppblåsbara" och de tunnast jyskversionerna...

-> Finns det något tips på ett hållbart och stabilt men ändå förhållandevis lätt liggunderlag??
(Som jag sedan kapar till önskvärd längd.)
 
Jag ska trimma min ramryggsäck så att den väger mindre än 1kg.
Är nere på 1091gram just nu.......

Inga inköpsplaner även om en lätt dunjacka/dunväst skulle sitta bra
 
Om man undantar "uppblåsbara" och de tunnast jyskversionerna...

-> Finns det något tips på ett hållbart och stabilt men ändå förhållandevis lätt liggunderlag??
(Som jag sedan kapar till önskvärd längd.)


Z-rest? Väger ursprungligen runt 400, men nertrimmat till ca 3/4 väger mitt runt 250.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dave1 2008 års lättviktsplaner Lättpackning 74
splashmore Golite Jam 2009/10 Lättpackning 3
Ulvskog Eureka Spitfire SUL 2009 Lättpackning 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.