GoLite 2010 Shangri-La 5+?

Vad tror ni om detta tält som lättviktsalternativ för familjens (2 vuxna 2 barn) fjällvandring i sommar?
http://www.golite.com/Product/ProdDetail.aspx?p=370005110&mc=154&t=&lat=
http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_2010_shangri-la_5_shelter.html

Tält + innertält ca 2 kg, inklusive pinnar, exklusive mittstång (tänker rigga vandringsstavarna).
Jag gillar den lilla vestibulen som blir genom att kapa hörnet på innertältet.

Hur vindstabil är pyramidkonstruktionen?
Hur fungerar/upplevs innervolymen jämfört med t.ex. tunneltält, ryggåstält?
Väven ska endast vara 15 denier, låter tunt?

Otto Samuelsson
 
vindstabilt

detta tält har jag ej provat, men liknande pyramidtält från Fjällräven för 4 personer. Stången tycker man är i vägen ibland. När man sitter upp känns det lite trångt i huvudhöjd. Utgå från måttangivelsen, sätt dig under ett delvis uppfällt paraply så får du en uppfattning om hur det känns. Pyramidformen är mycket vindtålig.
Sven
 
Det ser ut som ett intressant tält! Bättre ventilation än Helsport lavvulight, som är ganska lik. Denna typ av tält (kåtor) brukar kräva hyffsat bra mark eftersom man är rätt låst med var pinnarna ska sitta, det som begränsar vindtåligheten brukar vara mittstången.
Det som kan tala mot ett nät-tält (ej tyg i innertältet) är väl att det kan bli ganska kallt för dom små.

Hittade en review om 3-mans varianten, den var i alla fall positiv: http://www.trailspace.com/gear/golite/shangri-la-3-shelter/review/15142/
 
Senast ändrad:
Jag har nyss köpt den mindre Shangri La 3 modell 2009 men inte provat den i praktiken än. Googlade en del innan köpet och nästan alla forum/recensioner var positiva. Vindtåligheten är enligt det jag hittade mycket bra. Många använder det på vintern. Det tält du tittar på är lite högre men vindtåligheten borde vara bra även där. För mig är annars den stora fördelen med formen att det "nästan" är ståhöjd i mitten.

En del inlägg som jag hittade var ute efter ett större familjetält och hade köpt Shangri La 6 och kombinerat det med innernät för Shangri La 4. På så sätt skapade de sig ett 4-mans med absid. Tror inte dessa görs 2010 men har du tur kanske du kan hitta ett sådant från 2009 på rea.

Min egen plan är att sy innertält själv. Kan ju vara ett tips om du vill spara några pund. Har övertygat mig själv om att kvaliteten på sömnad inte är lika viktig där. Fördelen är att man själv kan välja storlek och material.

/ Tomas
 
Är det någon som har hittat recensioner för Shangri-La 5? Detta tältet/tipin hade uppfyllt mina behov med råge!

//Jocke
 
Vad tror ni om detta tält som lättviktsalternativ för familjens (2 vuxna 2 barn) fjällvandring i sommar?
http://www.golite.com/Product/ProdDetail.aspx?p=370005110&mc=154&t=&lat=
http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/golite_2010_shangri-la_5_shelter.html

Tält + innertält ca 2 kg, inklusive pinnar, exklusive mittstång (tänker rigga vandringsstavarna).
Jag gillar den lilla vestibulen som blir genom att kapa hörnet på innertältet.

Hur vindstabil är pyramidkonstruktionen?
Hur fungerar/upplevs innervolymen jämfört med t.ex. tunneltält, ryggåstält?
Väven ska endast vara 15 denier, låter tunt?

Otto Samuelsson

Ser ut som ett utmärkt alternativ. Jag funderade själv på ett Shangri-La 4 för familjebruk ett tag. Det nya "absidhörnet" som skyddar innertältet från regn är en mycket bra nyhet. Den gamla lösningen som gjorde att det regnade in gjorde mig tveksam förut. Det verkar att många gillar kåtavarianten för familjebruk.
Jag skulle inte vara alltför orolig för tältduken.
 
"Tält + innertält ca 2 kg, inklusive pinnar, exklusive mittstång (tänker rigga vandringsstavarna).
Jag gillar den lilla vestibulen som blir genom att kapa hörnet på innertältet.

Hur vindstabil är pyramidkonstruktionen?
Hur fungerar/upplevs innervolymen jämfört med t.ex. tunneltält, ryggåstält?
Väven ska endast vara 15 denier, låter tunt?

Otto Samuelsson"

Jag hade ett Golite Hex 3 + Nest, Hex 3 som sedan döptes om till Shangri-La 3. Och det är väl små skillnader förutom att det var lite mindre. Mina 5 cent.
-Pyramidkonstruktionen är väldigt stabil, förutsatt att pinnarna sitter bra i marken. Ofta krävdes det att man la hyfsat rejäla stenar ovanpå dem eftersom fjällmark kan vara rätt lös. Om man har öppningen mot vinden får man se upp, då kan vinden kvickt rycka loss tältet. (Hände mig en gång, trots stenar på pinnarna).
-Frågan är om du inte tappar hyfsat mycket tältstyrka med vandrings-stavar vs vanliga mittstången, särskilt på ett 5-manna med ännu större vindfång som trycker på. Eller att det blir lite svajigare . Men kanske inte..
-Man uppskattar volymen i mitten, den rejäla takhöjden där är bekväm, men längs sidorna blir det mycket "död" yta, taket sluttar rätt flackt, dessutom är det ju god risk att det är kondens på insidan som man inte vill få på kläder. Så oftast brukade jag lägga ryggsäckar och prylar längs sidorna och ha liggunderlagen mot mitten. Så ett kupultält eller ett tunneltält ger mer effektiv yta men mindre takhöjd. En smaksak.
-Väven i Golite-tälten är stark så det räcker och blir över. Har haft andra golite-skydd också, ett 2manstält som väl hette Trig2 och en tresidig tarp som jag tro hette Lair2 (om jag minns rätt). Det är i alla fall inga "ultralätta/ömtåliga" vävar. Säkert nästan i klass med Hillebergs. Kvaliteten överlag är god, rejäla blixtlås, inga fel på sömnaden vad jag kunde se.
-> En sak till: Det "gula" tältet på Golites produktsidor är i verkligheten "lysorange", en ganska skrikig färg, inget för de som vill vara diskreta direkt. Och deras gröna tält har inte Hillebergs dova ton, det är mer klar-grönt, typ som nyvattna vårgräs eller nåt.. :)
Såvida de inte ändrat sina faktiska färger alltså sedan något eller några år tillbaka då, men jag blev lite paff när jag trodde jag köpt ett gult tält som visade sig vara orange.
 
Tack för alla fina synpunkter. Jag känner mig övertygad om att det är ett bra val för oss.

Det blir nog ett gult tält. Jag vet av erfarenhet att bra synlighet på håll underlättar när man ska hitta hem till baslägret efter dagutflykten med barnen.:)
Jag känner mig också trygg med vindstabilitet och hållbarhet. Kommer att prova några olika tekniker att montera ihop vandringsstavarna. Har även sett att http://backpackinglight.co.uk/product463.asp?PageID=106 har en slags förlängare av vandringsstavar, är dock osäker om de räcker till på längden.
Någon som provat?
 
Senast ändrad:
Ang. den gula färgen pà GoLites tält sà har jag ett gult Xanadu 2+ frân förra àret som hàller ganska väl den gula nyans man ser pà deras produktfoton. Inte orange, mao.

n1015073843_307044_3646594.jpg
 
Jag har inte nämnt det förut i denna tråden men jag äger redan ett gult Shangri-La 1 från 2008 så jag håller med Malindo om färgen.
 
Det var ju bra att de dragit ner lite på färgen, tidigare såg deras "gula" tält ut så här;

img20060409175431.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.