GoLite Jam ?? Tyngre!!

Hej har nu tänkt köp en ny ryggsäck efter att mina gamla supertåliga Golite Jam2 = 550g är helt slut efter ett hårt & trofast liv. .
Förvånad upptäcker jag att den nya Jam säcken är mer än ca: 200gr tyngre med stoppat höftbälte & lull lull osv!!
Vad gör jag nu ?
Går det att få tag i dom gamla som jag & alla andra älskade , finns det bra alternativ ?
PS: 200-300gr är mycket om man löper länge & långt på korta ben.
Ronney Kull.
 
för löpning använder jag haglögs comp 25 liter, runt 400 gram. gamla golite jam 35 liter skulle jag använda till annat.
 
Tjena
Min Jam har funkat bra för mig både på längre lopp & löp äventyr med utrustningskrav som tex: över Sinai, Atlas & massor av andra platser. Har behov av lite mer volym för tält,sovsäck,kök + det man behöver för längre perioder, det brukar bli max: 5-6kg för en vecka packat i ca:40l .
Det jag gillar på Jam är att man kan ändra storlek dramatiskt med rullöppning & krokarna i botten, tåligheten, vikten & enkelheten. Men självklart är den inte optimal för löpning,,, långt ifrån men brukar stabilisera säcken med ett liggunderlag inpackat vikt som ett 4kants rör, som jag sedan använder . Ska kolla på Haglöfs säcken, löper ofta på turerna med deras intens/ lim serie (tältbyxorna ) & jackan detta funkar bra. REK
 
Har väldigt bra erfarenhet av Jam2an, men den blir som du säger tyngre och tyngre för varje modell. Misstänker att de insett att säcken inte längre lockar de riktiga lättviktarna och därför riktar in sig på mer mainstreamköpare.

Om du letar alternativ så bör du kolla på Gossamer Gear, Mountain Laurel Designs, Zpacks och det där tyska märket som jag aldrig lär mig namnet på (de har en säck som hete Huke någonting).

Har själv beställt en Zpacks Arc Blast. Borde landa på runt 600g för 60+2+2 liter. Både MLD och Zpacks har dock ca 4 veckors väntetid eftersom de syr det mesta på beställning.
 
Tjena
Min Jam har funkat bra för mig både på längre lopp & löp äventyr med utrustningskrav som tex: över Sinai, Atlas & massor av andra platser. Har behov av lite mer volym för tält,sovsäck,kök + det man behöver för längre perioder, det brukar bli max: 5-6kg för en vecka packat i ca:40l .
Det jag gillar på Jam är att man kan ändra storlek dramatiskt med rullöppning & krokarna i botten, tåligheten, vikten & enkelheten. Men självklart är den inte optimal för löpning,,, långt ifrån men brukar stabilisera säcken med ett liggunderlag inpackat vikt som ett 4kants rör, som jag sedan använder . Ska kolla på Haglöfs säcken, löper ofta på turerna med deras intens/ lim serie (tältbyxorna ) & jackan detta funkar bra. REK

intressant. har själv funderat på längre distanser med packning men då vill jag helst inte komma över 4 kg. vilka distanser löper du?
om du är ute efter något som är lätt och som inte har så mycket "lull lull" kan denna vara ngt:

http://www.outdoorresearch.com/eua_en/accessories/storage-systems/drycomp-summit-sack-32672.html

den är vattentät och väger 324 gram. har den själv som dagssäck när jag vandrar
 
Att ryggsäckar med mera blir tyngre modell för modell är inte märkligt. Alla företag lyder under förtjänstlagen.
R&D samt klagomuren kommer med förslag och förstärkningar för att slippa så många % reklamationer. Resultatet blir tyngre konstruktioner.
FR gick från hyfsat lätt till lätt tungvikt på ett par decennier.
 
i golites fall tror jag det handlade om att när dom kom så var deras säckar bland dom lättaste men nu har flera andra kommit ikapp och då kan dom lika gärna lägga till lite eftersom dom inte riktigt tävlar inom lättpackar området längre. med det sagt tycker jag ändå att jam 2 35 liter verkar vara en ok säck, inte alltför tung och har rätt detaljer.
 
wow...Detta gör dert bara svårare,

Har väldigt bra erfarenhet av Jam2an, men den blir som du säger tyngre och tyngre för varje modell. Misstänker att de insett att säcken inte längre lockar de riktiga lättviktarna och därför riktar in sig på mer mainstreamköpare.

Om du letar alternativ så bör du kolla på Gossamer Gear, Mountain Laurel Designs, Zpacks och det där tyska märket som jag aldrig lär mig namnet på (de har en säck som hete Huke någonting).

Har själv beställt en Zpacks Arc Blast. Borde landa på runt 600g för 60+2+2 liter. Både MLD och Zpacks har dock ca 4 veckors väntetid eftersom de syr det mesta på beställning.

Tittade runt på alla förslag från allihop,,WOW,,det märks att jag varit ute mycket dessa år med begränsad tillgång till fritids surf. Det finns ju fantastiska säckar, nu gäller det bara att välja utan att kunna prova först .
Det fanns inte många alternativ när jag köpte mina Jam1 & senare 2, jag får lägga lite tid på att dregla över dessa förslag... Drycomp Summit Sack. Gossamer Gear osv ett lockande harem av påsar!!
Det är som att gifta om sig men ska ju leva & nöta på varandra en stund ;)
Jätte mycket tack .
 
Tittade runt på alla förslag från allihop,,WOW,,det märks att jag varit ute mycket dessa år med begränsad tillgång till fritids surf. Det finns ju fantastiska säckar, nu gäller det bara att välja utan att kunna prova först .
Det fanns inte många alternativ när jag köpte mina Jam1 & senare 2, jag får lägga lite tid på att dregla över dessa förslag... Drycomp Summit Sack. Gossamer Gear osv ett lockande harem av påsar!!
Det är som att gifta om sig men ska ju leva & nöta på varandra en stund ;)
Jätte mycket tack .

Hoppas du blir nöjd med vad du än väljer! Det som lockade mig till Zpacks Arc Blast var framför allt ramen som ger en luftficka vid ryggen. Det är väl egentligen samma som Osprey har, men utan allt annat lull-lull. Sen är det jäkligt najs att man ta bort höftfickor osv vid behov.

Rekommenderar dig att maila till företagen om du har funderingar. Vet av erfarenhet att både GG, MLD och Zpacks har fantastisk kundservice. MLD och Zpacks moddar även säckar efter vad du vill ha till en rimlig summa. Exempelvis för mig så syr Matt på Zpacks efter mina ryggmått eftersom jag hamnade mellan två av deras standardmått.

Edit: Anledningen till att jag köper en ny säck är att jag också har slitit ut min Jam2a. Tror inte att den klarar en långvandring till. Hade förut en Jam2a + en 70 liters Crux AK70. Jamen är sliten och det är så sällan jag använt 70 liter så jag sålde Cruxen och köper en ny 60 liter.
 
Nu har jag fått hem min Zpacks rygga. Jag säger bara WOW! Vilket hantverk, vilken känsla.

60 liter, extra lång rygg, ram, 2 extra höftfickor, 2 extra axelbandsfickor. 576 gram totalt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.