Jam2 Pack

Någon som testat denna 51 literssäck på 600 gram? Vad är det som är haken? Enligt hemsidan GoLite finns en filial i Danmark, men den ligger nere. Priset i USA är 700 kr/100 dollar. Moms, frakt och tull tillkommer. Kanske billigare i Danmark?

Packningen som avses väger totalt 11 kg med mat och allt.

Någon som testat och beställt? Alla funderingar emottages tacksamt!
 
Ser att de har den värdelösa dragkedjan som Haglöfs också haft på sina billigare säckar. Finns det någon ryggsäck a´la Granite Gear Virga som inte har några dragkedjor utan viktopp eller rulltopp eller liknande?

Runt 5-700 gram och ca 50 liter. Vet att det finns massor! Vet dock inte vilka märken som finns :(

// Jocke
 
Tjenare,

Jag var också inne på JAM2 tidigare i vår, innan den hade kommit till Europa. Bland annat vet jag att det var snack om att Golites ryggsäckar skulle komma till Sverige, jag vill minnas att det var addnature.se som skulle ta in dem. Själv hade jag dåligt tålamod och köpte en Granite Gear Latitude Vapor från http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk istället (det beslutet är jag nöjd med). Vad jag skulle komma fram till var att nu verkar det som att denna engelska firma har fått in JAM2 i sitt sortiment. Jag kan absolut rekommendera en beställning därifrån, de är väldigt seriösa och hjälpsamma. Dessutom har de billig frakt, när jag frågade om frakt på en JAM2 för ett tag sedan fick jag ett fraktpris på typ 60:-.

Det finns många recensioner gjorda av lyckliga amerikaner på nätet.. Själv kunde jag bara aldrig riktigt förlika mig med tanken på en ramlös säck, men om man kör med ett vanligt liggunderlag är det förstås en annan femma.

Cheerio
Staffan
 
Trevligt med butiker som har Granite Gear på denna sida Atlanten så man slipper tull och moms. Visst, 300 kr dyrare, men det äts snabbt upp av moms och tull.

Dock ska jag också beställa en säck, finns det något företag på denna sida Atlanten som har både Granite Gear och lite större sortiment av sovsäckar? Gärna kök
/kärl också..

// Jocke
 
Tyvärr, har letat runt hos ett helt gäng brittiska försäljare nu men har inte hittat någon som har den kombinationen av märken. Marmot verkar över huvud taget vara rätt sällsynt i GB. Om du absolut måste köpa både sovsäck och ryggsäck från samma får du nog kontakta de butiker som har Granite Gear och fråga om de kan ta hem en Marmotsäck åt dig, det är ju inte omöjligt.
 
S_B; sa:
Tyvärr, har letat runt hos ett helt gäng brittiska försäljare nu men har inte hittat någon som har den kombinationen av märken. Marmot verkar över huvud taget vara rätt sällsynt i GB. Om du absolut måste köpa både sovsäck och ryggsäck från samma får du nog kontakta de butiker som har Granite Gear och fråga om de kan ta hem en Marmotsäck åt dig, det är ju inte omöjligt.

Hmm, vill ju slippa tull och moms, men det kanske går på ett ut från USA. Moms 25 %, tull?

Ryggsäck kostar 109 dollar iaf (Granite Gear Virga), dvs drygt 750 kr. Sovsäck (Marmot Hydrogen) runt 2100 kr/309 dollar.

Gärna förslag på firma! :)

// Jocke
 
Japp, det pris jag hittar Granite Gear Virga för i Storbritanninen är £74,99, dvs ungefär 1000 kr. Marmot hittar jag inte nånstans, men de säckarna kanske finns i Sverige för jämförelse. Vad gäller tull gäller min enda erfarenhet en begagnad klocka som jag köpte från en samlare i USA tidigare i år. Priset var ca 1500 kr, men när jag hämtade ut den på posten fick jag betala ytterligare nästan 400 kr i "expeditionsavgifter" eller nåt i den stilen. Paketet skickades som "gift" utan något värdeangivande i paktetet förutom det angivna försäkringsvärdet, med USPS. Jag vet inte om det var tull jag fick betala eller nåt av postens egna påfund, jag var i slutänden nöjd i alla fall.

Så snart Mr Tarptent Henry Shires får fart på produktionen av Double Rainbow igen kommer jag beställa ett sånt också, och då ska proceduren upprepas igen.

En sak man kan säga om USA är väl också att det brukar vimla av extraerbjudanden, rabatter och dylikt. Jag kan ju spekulera i att det borde kunna gå på ungefär ett jämnt ut i jämförelse med GB-priserna. Testa vettja! :)
 
Hmm, låter lite mysko, expeditionsavgift på en gåva? Gåvor ska ju gå rakt igenom?

Men 25 % på 700 blir 875 och säg 5 % i tull ger 919 kr.

25 % + 5 % på 2100 blir 2700 kr. Knappt värt det, då man säkerligen kan få liknande rabatt i Sverige. Blir nog sovsäck från Sverige och ryggsäck från England :(

// Jocke
 
Låter som ett bra val om du kan hitta ett anständigt pris på sovsäcken i Sverige. Alternativt (vanligt när det gäller mig själv), betala och glöm! :) Virga-modellen verkar motsvara jam2? Blir nog bra, ska själv skriva en recension av latitude vapor när jag har använt den lite mer. Bra kvalitetskänsla iaf.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.