Jam2 modifieringar + lite annat

Har klämt på golites jam2 säck på addnature, provade den med två klätterep ~ 6,7 kg. Tycker att tyget verkar vara en fullträff, likaså designen. Men bärsystemet... Tycker inte att det stadgar upp tillräckligt bra. Så min fråga är, är det någon som har testat att ha någon from av stabiliserande skena i säcken?
Läste i annan tråd om blomsterstavar, kanske kan Jörgen Fjäderlätt (tror han skrev det ) utveckla detta lite. En annan fråga, var kan man få tag i gossamer gear säckar? Kollade upp deras Maripossa plus som verkar ha mycket smarta lösningar. Och vet någon när getout kommer sälja golite? Mycket frågor...
 
ok, eftersom ingen har svarat kanske jag uttryckte mig oklart. Ska försöka igen:

!. Har någon haft erfarenhet av golite Jam2?

2. Vet någon om man kan använda någon form av stabiliserande skena i säcken för att stadga upp den?

(Kanske skulle skriva något som retar up folk för att få svar, tungpackning är riktiga män kanske ;)
 
Jag tycker Jam2 är utmärkt och kommer att skriva ner mina prylintryck på www.fjaderlatt.se snart.

Jag vet inte riktigt hur du har testat "bärsystemet" så jag kanske slår in öppna dörrar, men: I den här typen av säckar är det själva packningen som skapar ett någorlunda kompakt "rör" som gör det möjligt att överföra tyngden från packningen till ryggen, axlarna och framförallt höfterna. Detta innebär att man måste försöka packa prylarna på ett sådant sätt att man skapar en styvare, ramliknande yta närmast ryggen. Prylar som kan tänkas fylla en sådan funktion packas där. Det hela fullbordas sedan genom att man genom kompressionsremmarna styvar upp det hela när ryggsäcken är färdigpackad och stängd. Detta fungerar hyfsat efter lite övning och några ompackningar under föutsättning att packningen inte är för tunn.

Det problem man lätt råkar ut för är att packningen "kollapsar" i bemärkelsen att det bildas ett veck halvvägs mellan axelremmarna och midjebältet som skapar en glipa mot ryggen. Då får man alltså inte en bra överföring av vikten ned i höftremmarna.

Det vanliga är att man har ett liggunderlag som stabiliserande faktor närmast ryggen. Jam2 har ett inbyggt tunnt cellplastinlägg och jag kan tänka mig att ett styvt hoprullat klätterrep kan fylla en slags ramfunktion på liknande sätt. Kokkärl och kläder packas sedan runt den här "ramen". Vad jag har använt vid några tillfällen är en blompinne av bambu som är U-formad. 4-5 mm tjock. Köps för en spottstyver i en blomsteraffär och kapas så att den blir knappt så lång som ryggsidan på säcken.

Jag använde ett Thermarest 120 cm liggunderlag vikt 4 ggr som ryggplatta och stoppade in bambupinnen mellan lagren i liggunderlaget. Jag tejpade noder och ändar på bambupinnen för att minska risken att de nötte hål på liggunderlaget. Den här prylen väger väl 35 gram och styvade upp ryggsidan mycket bra tyckte jag. Dock har jag inte använt detta på en Golite Jam2 utan på min egen hemsydda ryggsäck. Konstruktionen på denna innebär att jag s a s ställer den på en midjeväska (det norska uttrycket rumpetaske beskriver det hela bättre...) och därmed får en avbärande effekt. Jag föreställer mig dock att det hela skulle fungera i en Golite Jam eller liknande ramlösa säckar. Jag tycker dock inte att detta behövs för vikter under 13-15 kg med Jam2.

Gossamer Gear kan man enkelt handla hos via deras hemsida. Snabba leveranser.

Jörgen
 
Tack för svaret, trodde tråden skulle förbli ouppmärksammad.
Testandet med klätterrep var mest för kolla hur säcken kändes, det fanns ingen tanke i packandet, jag inser att packandet är ganska viktigt i denna typ av säck. Tyckte att materialet verkade kanon, undrar om det är några fler som använder dyneema?
Gossamer säckarna tycker jag verkar ha mycket smarta lösningar samt kolfiberstavar som stärker upp dem (på vissa). Det enda är väl materialet, 30 denier ripstop, kanske lite klent.
dyneema i en gossamer hade säkerligen varit en mycket bra kombination. Läste förövrigt en recension av mariposa säcken av en kille som hade gått med den i nästan ett halvår och han var mycket nöjd med den:

http://www.filebox.vt.edu/users/lgrinter/Mariposa.htm

Men, hur som helst, jam2 verkar vara en mycket bra säck. Lustigt att nytänkandet inom ryggsäckar verkar ske inom lättare säckar, tyngre säckar verkar ha stagnerat.
ska bli roligt att läsa recensionen på jam2.
 
Golites nya vävar fick mycket goda omdömen av folk från Backpackinglight som jag träffade i höstas.
Gossamer Gear strävar ju efter att hela tiden ha det absolut lättaste, vilket får konsekvenser för hållbarheten. Detta är man också öppen med.
En av mina hemsydda säckar är också gjord av mycket lätt material och har hållit för vandringar i flera år.

Jörgen
 
Akto i vätskefacket?

Fungerar det att ha ett HB Akto i vätskefacket? Får det plats, och fungerar det bra som uppstyvning av säcken? Har aldrig sett en Jam i verkligheten och jag kan inte avgöra det hela på bilderna jag sett...

/Matias
 
Fungerar det att ha ett HB Akto i vätskefacket? Får det plats, och fungerar det bra som uppstyvning av säcken? Har aldrig sett en Jam i verkligheten och jag kan inte avgöra det hela på bilderna jag sett...

/Matias

Provpackade faktiskt en Jam2 med just ett Akto på Säck i Sthlm häromdagen. Jag försökte inte ens klämma ned det i vätskefickan. Kan inte säga att det inte går, men skulle inte rekommendera det. Däremot fungerade hela Akto-paketet bra som en uppstyvande central kolumn inne i säcken. Om man har stängerna på ena sidan i Akto-påsen och lägger denna sida närmast ryggen så får man en bra struktur att packa runt. Detta i kombination med att man sedan komprimerar den fullpackade säcken gav en god stabilitet åt det hela. Säcken vägde fullpackad ca 10 kg.

Om man inte använder stavar som tältstänger så har man ju normalt något i packningen som fungerar som stöd till ramlösa ryggsäckar. Jag skulle förmodligen under vandring ha ett Akto i ytterfickan, för att hindra det från att blöta ned övrig utrustning, och packa stängerna i vätskefickan som en slags ram.

Jörgen
 
Tyckte att materialet verkade kanon, undrar om det är några fler som använder dyneema?

Jag blev också förtjust i Dyneeman när jag testade Jörgens Jam2. Väven i min Granite Gear-säck framstår snarast som kladdig silnylon i jämförelse.

Six Moon Designs använder också Dyneema-väv.
En Cometskulle kanske kunna vara ett alternativ - den har en löstagbar ryggskena som gör att säcken kan användas upp till 16 kg. Den väger 820 gram med skenan (680 utan). Totalvolym om man räknar nätfickorna är ca 60 liter.
Finns en större version som heter Starlite också.

Kostar under tusenlappen med dagens dollarkurs (japp, lättare grejer är billigare ;) )

http://www.sixmoondesigns.com/shop/shopexd.asp?id=37

Recensioner finns här:
http://www.backpackgeartest.org/reviews/Packs/
 
Jag har nu en jam 2 och jag har en packnings flisofi som jag tänkte testa på er:

först tar jag en ridgerest från thermarest och lägger längst kanterna i säcken. i denna tub lägger jag (pressar jag) sedan ner min sovsäck så den är längst ned. sedan packar jag akto och allt som jag ska ha i en exped packpåse som går att komprimera horissontellt. denna mindre "tub" trycker jag ned i den större tuben. ovanpå detta har jag lite småsaker i en mindre packpåse. sedan har jag regnkläder i ytterfickan samt vatten och vandringsstavar utanpå. allt detta ger en stabil säck. nackdelen är att liggunderlaget tar plats inne i säcken. Hur brukar ni göra med liggunderlaget? utanpå säcken eller innanför? ridgerest är lite otymplig att packa utnaför men det kanske går?
 
ridgerest är lite otymplig att packa utnaför men det kanske går?
Äger (tyvärr) ingen Jam2 (ännu), men jag tycker cellplastunderlag (använder mest Z-rest) utanpå säcken är enkelt. Räcker med en enda elastisk snodd, gör ju dessutom inget att liggunderlaget sitter långt ut/långt ned eftersom det väger så lite.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.