Behöver lite råd. Tältköp, knäproblem.

Efter en tids knäproblem med menisk operation mm, så har jag nu fått diagnosen "begynnande" artros (http://sv.wikipedia.org/wiki/Artros). Detta kom tyvärr i samma veva när jag tänkte börja vandra på allvar.

Efter att ha talat med både sjukgymnast och ortoped, så har jag fått rådet att köra på som vanligt. Det går ändå inte att operera "bort" problemet.

Jag har därför insett vikten i att köra med lätta grejor. Tack och lov så har jag inte hunnit köpa tält än och tänkte därför be er om råd.

Jag vill ha ett solotält med plats för ryggsäck i absid och jag kommer ibland ha med mig min hund så han måste också få plats i tältet. Hunden är ungefär lika stor som en mellanpudel. Jag har sett att det är många som tycker om MSR Hubba. Den verkar bra, finns det andra alternativ?

Hur är golvtygets hållbarhet i dessa lättviktstält (jämfört med ex tyngre Hilleberg), måste man vara rädd för att det skall gå hål?

Finns det någon annan här som också har knä/artros problem och som kan ge lite god råd om vad man skall tänka på vid vandring.
 
Skall du

ha hunden i innertältet eller i absiden? Finns många tält med vikter kring ett kilo numera. Nån som gått med hund och Terra Nova Laser Comp respektive Photon?

Den här tråden som startade i dag listar ett antal lätta tält http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63041

Min fru har en knäartros efter meniskskada och vandring verkar bara vara bra för hennes knä.

Thure
 
Mina knän är slitna efter löpning. Jag har skaffat (iofs inte av det skälet) ett Hilleberg Nallo, alltså utan förlängd absid. Jag tycker det är bekvämt med ett tält med hyfsad höjd, där man kan öppna ordentligt rakt in. Då närmar du dig 2 kg, men kan ha hunden inne vilket jag föreställer mig är bra med tanke på mygg.
 
Hej! Har ett Hubba som jag verkligen uppskattar: Trevlig disposition med en relativt rymlig absid som lätt rymmer en normal ryggsäck. Gillar också att tältet går att öppna upp så pass mycket ljumma sommarnätter (utan mygg). Däremot är jag själv normal stor och skulle nog inte tyckt det varit helt bekvämt med min 25 kilos Border Collie i tältet, I mitt fall finns lite utrymme i fotänden men det är inte mer än kanske 50 kvadratcm.
 
Jag har också lite problem med mitt ena knä. Funkade helt okej att vandra i somras (6 dagar m fullpackning), men det var frustrerande att inte orka så mkt som jag är van. Det kändes ostadigt o inte så kul att gå nerför. Men problm är ju till för att övervinna. Tyvärr verkade knät snarare ha blivit sämre än bättre av vandringen.

Något som jag tycker kan vara jobbigt sen knäskadan är att ta sig ut ur tältet. Eftersom mitt högra knä inte riktigt kan bära min vikt ordentligt kan det bli lite knöligt att resa sig, jag har helt enkelt blivit mkt osmidigare. Om man har stora problem med knän o leder skulle jag kolla en extra gång att det är enkelt att ta sig in och ur tältet så att man inte får en tråkig överraskning senare.

Jag har ett Laser Competition som jag trivs rätt bra med. Förutom att det sklle vara bra om dragkedjan i öppning var lite längre så att det var lättare att resa sig mer rakt upp för att komma ut ur tältet. Fast det är nog trångt med en hund i det tältet, känns ganska lagom för mig o min ryggsäck.
 
Jag köpte ett MSR Skinny Too från moontrail.com i våras och är väldigt nöjd med det, om inte annat så är det samma material som i MSR Hubba osv, och jag litar på tältet!

Mitt skinny too väger som nallo 2 ungefär men är enkelvägg, har ett stooort myggnätsfönster i fotänden och rejäl storlek inne.. Sen att det kostar mindre än hälften än Nallo är väl bara ytterligare ett plus.
Packvolymen är dessutom rätt liten! :)

Jag har varit drabbad av knäproblem tidigare men dom problemen är väck nu, men en lättare packning är skönt ändå..
Jag bar 17 kilo solo inkl foto och fiske på 5 dagar i sommras, och det finns några kilo kvar att spara, däribland en mindre och lättare ryggsäck. :)

Edit: Och ett tips för att klara sig från onda knän är värme, jag tar inte med mig shorts utan kör 3/4 alternativt uppkavlade tunna byxor som slutar under knät och då känns det betydligt bättre..
 
Edit: Och ett tips för att klara sig från onda knän är värme, jag tar inte med mig shorts utan kör 3/4 alternativt uppkavlade tunna byxor som slutar under knät och då känns det betydligt bättre..
Instämmer till fullo! När jag cyklar har jag speciella knävärmare men jag har ännu inte kommit på hur jag ska kunna använda dem vid vandring utan att dom hasar ner. Dom är ialla fall helt nödvändiga för mig vid cykling.
 
Här är en till med trasigt knä.
Efter en skada i knät är det lite glapp och känsligt.
Mina förändringar för att kunna fortsätta vandra är följande:
# Lättare packning, inte "fjäderlätt" men varje nyanskaffning granskas med vikten i âtanke i förhâllande till alla andra parametrar.
# Vandringsstavar, gör stor skillnad, särskilt nedför.
# Neoprenöverdrag över knäleden. Letade länge efter ett som inte glider omkring, köpte pâ Intersport.
# Lângsammare acceleration pâ morgonen, mjukstart till kroppen är uppvärmd.
# Har alltid med en bra binda för att knyta ihop knät om det skulle gâ illa, bara att veta att den är med brukar förhindra behovet av den.
Jag har oxâ sett till att ha ordentlig ligglängd i tältet, att ligga ens bara lite med böjda ben en hel natt gör mitt knä snudd pâ obrukbart pâ morgonen.
 
ha hunden i innertältet eller i absiden? Finns många tält med vikter kring ett kilo numera. Nån som gått med hund och Terra Nova Laser Comp respektive Photon?

Den här tråden som startade i dag listar ett antal lätta tält http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=63041

Min fru har en knäartros efter meniskskada och vandring verkar bara vara bra för hennes knä.

Thure
Hunden skall vara inne så att han inte blir uppäten av myggen.
Tackar för länken skall kolla in den.

Mina knän är slitna efter löpning. Jag har skaffat (iofs inte av det skälet) ett Hilleberg Nallo, alltså utan förlängd absid. Jag tycker det är bekvämt med ett tält med hyfsad höjd, där man kan öppna ordentligt rakt in. Då närmar du dig 2 kg, men kan ha hunden inne vilket jag föreställer mig är bra med tanke på mygg.
Jag hade tänkt att komma ner till 1.5 kg eller lättare. Vet inte om det är möjligt än, hoppas det!

Hej! Har ett Hubba som jag verkligen uppskattar: Trevlig disposition med en relativt rymlig absid som lätt rymmer en normal ryggsäck. Gillar också att tältet går att öppna upp så pass mycket ljumma sommarnätter (utan mygg). Däremot är jag själv normal stor och skulle nog inte tyckt det varit helt bekvämt med min 25 kilos Border Collie i tältet, I mitt fall finns lite utrymme i fotänden men det är inte mer än kanske 50 kvadratcm.
Bra poäng. Min hund väger 9 kg och är därmed inte lika stor som en Collie, men vid eftertanke så blir nog en Hubba lite fel. Jag tror att tälten som Laser Competition och liknande är bättre om man vill ha hund inne. Utrymmet ovanför sovsäcken kan kanske passa till min hund http://www.terra-nova.co.uk/images/products/43LC_G500.jpg .

Jag har också lite problem med mitt ena knä. Funkade helt okej att vandra i somras (6 dagar m fullpackning), men det var frustrerande att inte orka så mkt som jag är van. Det kändes ostadigt o inte så kul att gå nerför. Men problm är ju till för att övervinna. Tyvärr verkade knät snarare ha blivit sämre än bättre av vandringen.

Något som jag tycker kan vara jobbigt sen knäskadan är att ta sig ut ur tältet. Eftersom mitt högra knä inte riktigt kan bära min vikt ordentligt kan det bli lite knöligt att resa sig, jag har helt enkelt blivit mkt osmidigare. Om man har stora problem med knän o leder skulle jag kolla en extra gång att det är enkelt att ta sig in och ur tältet så att man inte får en tråkig överraskning senare.

Jag har ett Laser Competition som jag trivs rätt bra med. Förutom att det sklle vara bra om dragkedjan i öppning var lite längre så att det var lättare att resa sig mer rakt upp för att komma ut ur tältet. Fast det är nog trångt med en hund i det tältet, känns ganska lagom för mig o min ryggsäck.
Hmm, kanske inte är rymligt nog??

Jag köpte ett MSR Skinny Too från moontrail.com i våras och är väldigt nöjd med det, om inte annat så är det samma material som i MSR Hubba osv, och jag litar på tältet!

Mitt skinny too väger som nallo 2 ungefär men är enkelvägg, har ett stooort myggnätsfönster i fotänden och rejäl storlek inne.. Sen att det kostar mindre än hälften än Nallo är väl bara ytterligare ett plus.
Packvolymen är dessutom rätt liten! :)

Jag har varit drabbad av knäproblem tidigare men dom problemen är väck nu, men en lättare packning är skönt ändå..
Jag bar 17 kilo solo inkl foto och fiske på 5 dagar i sommras, och det finns några kilo kvar att spara, däribland en mindre och lättare ryggsäck. :)

Edit: Och ett tips för att klara sig från onda knän är värme, jag tar inte med mig shorts utan kör 3/4 alternativt uppkavlade tunna byxor som slutar under knät och då känns det betydligt bättre..
Bra att knäet blev bättre.
Skinny too var nog lite tungt, hade tänkt mig 1.5kg eller lättare.

Här är en till med trasigt knä.
Efter en skada i knät är det lite glapp och känsligt.
Mina förändringar för att kunna fortsätta vandra är följande:
# Lättare packning, inte "fjäderlätt" men varje nyanskaffning granskas med vikten i âtanke i förhâllande till alla andra parametrar.
# Vandringsstavar, gör stor skillnad, särskilt nedför.
# Neoprenöverdrag över knäleden. Letade länge efter ett som inte glider omkring, köpte pâ Intersport.
# Lângsammare acceleration pâ morgonen, mjukstart till kroppen är uppvärmd.
# Har alltid med en bra binda för att knyta ihop knät om det skulle gâ illa, bara att veta att den är med brukar förhindra behovet av den.
Jag har oxâ sett till att ha ordentlig ligglängd i tältet, att ligga ens bara lite med böjda ben en hel natt gör mitt knä snudd pâ obrukbart pâ morgonen.
Tack, myckte bra tips.


Tack alla för bra rekommendationer och tips, nu gäller det bara att försöka bena ut vad som kan tänkas passa.

*Laser Competition verkar trevligt, men hannulan misstänker att den tältet är för litet för att rymma en hund också.
*Hubba HP ser ut att vara ett trevligt tält, men det blir inte mycket utrymme övers till en hund.
*Hubba Hubba HP är lite för tung.
*Carbon Reflex 2 ligger inom gränsen, men jag inte sett att det säljs i Sverige än och packvolymen lär nog öka med ett 2 manna tält.
*t0 ultra ser inte ut att ha något utrymme över till hund.
*Helsport Ringstind 1 kan vara ett alternativ, lite "flimsy" skrev någon i länken högre upp.
*Hilleberg Akto kan också fungera, ser ut att finnas lite utrymme för hund. Lågt i tak dock om jag förstått det rätt

Svårt det här.
Någon annan som har Laser Comp som tror att det kan finnas utrymme till en liten hund inne i tältet?
 
Tarptent Scarp 1 eller 2

Kanske kan ett Tarptent vara intressant? Vikt och volymmässigt är de svårslagna.
http://www.tarptent.com
Scarp 1 eller 2, eller kanske Double Rainbow? Har själv ett Cloudburst och i det fick vi plats 2 personer och en Breton-hund utan problem. Vikt 1.1kg, men det är ett välventilerat enkelvävstält med de för- och nackdelar det innbär,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.