Göteborg - Abisko?

I sommar tänkte jag vandra Abisko - Nikkaluokta, det ser jag inga större hinder med. Däremot att ta sig till Abisko från Göteborg och hem igen verkar lite tuffare :)

Det finns ju tåg/buss man kan boka på SJ.se, är det det bästa alternativet?

Att åka 170 mil för att vandra 10 mil och sen åka hem igen, låter det inte lite knäppt? ;)
 
I sommar tänkte jag vandra Abisko - Nikkaluokta, det ser jag inga större hinder med. Däremot att ta sig till Abisko från Göteborg och hem igen verkar lite tuffare :)

Det finns ju tåg/buss man kan boka på SJ.se, är det det bästa alternativet?

Att åka 170 mil för att vandra 10 mil och sen åka hem igen, låter det inte lite knäppt? ;)

Hej!

Jag vet inte om du ville ha ett praktiskt eller filosofiskt svar, men jag kör på det senare och låter andra dividera om huruvida man ska åka tåg, flyg eller rymdraket till fjällen. :)

Jag tycker att det brukar vara ganska gôtt att sätta sig på tåget i Göteborg och veta att man är framme först om ett drygt dygn. På sätt och vis får man en chans att varva ner så att man har "rätt tempo i skallen" när man ska börja vandra. En av tjusningarna med fjällvandring är enligt mitt tycke "långsamhetens lov", att det får ta tid att komma från a till b. Det är ju egentligen dessutom helt irrelevant att mäta tiden under en fjällvandring, och varför då inte börja vandringen redan hemma vid farstukvisten?

Men jag tycker tågresor är ganska trevliga i största allmänhet, så det är kanske också en bidragande faktor i sammanhanget. Jag gillar att sitta och snacka med medresenärerna i kupén och restaurangvagnen, och det blir ofta väldigt intressanta samtal om allt möjligt mellan himmel och jord. Det är precis som om folk öppnar upp på ett annat sätt när man vet att man ska tillbringa ett antal timmar i samma kupé. Det är alltså inte som när man är på väg till jobbet, då man i allmänhet bara vill vara ifred.

Ta du tåget upp, och välkomna den tid det tar. Gör resan till en del av resan.

häpp / Filiokus
 
Haha ja du där sa du mycket sant Filip! Jag gillar också att åka tåg :)

Är det någon som har ett praktiskt svar är också välkommet!
 
Hej!

Tåg från Göteborg till Abisko ska ju inte vara några problem. Sedan tar du bussen från Nikkaluokta till Kiruna och hoppar på tåget hem där. Så hade i alla fall jag gjort.

Tågen kan man ju boka i förväg så de blir lite billigare. Jag brukar själv alltid boka hemresan ombokningsbar om man nu vill kunna vara lite flexibel. Bussen från Nikkaluokta behöver man (mig veterligen) inte boka, det är bara att hoppa på. Den brukar gå 3 gånger per dag, runt kl 9, 12 och 16 (kollas enkelt upp på http://www.ltnbd.se/ )

Lycka till med vandringen!
 
Jag tycker att tåget till Abisko är en helt fantastisk lösning. Åker man som jag med en person i sällskap kan man dessutom boka upp en tre-bäddarshytt för en spottstyver extra (300 sek för den tomma platsen) och i lugn och ro tuffa upp till Abisko för att stiga av utvilad och knata ut i fjällvärlden.
 
Tror också det är en bra lösning. 2009 åkte vi till kiruna, buss till nikaloukta, softade i en timme för att få reseverken att släppa, och gick sen hela sträckan till keb fjällstation. Var jättejobbigt mot slutet på den dagen.

En lösning med att gå en kortare sträcka, eller ännu bättre att vila efter resan, gör nog första vandringsdagen mycket behagligare och roligare.

Bussen vid nikkaloukta behöver inte bokas. fjällstationen vid keb kan förbokas om man vill vara säker på att få en riktig plats.
 
Hej!

Sitter själv med samma bryderier kring resa från Göteborg till Abisko i sommar. Känns lite tråkigt att vika två semesterdagar åt tågresande, men som ngn var inne på så är det väl en bra nedvarvning inför det långsamma äventyr som väntar när man väl kommer fram, en övning i mindfulness om inte annat.

Några här har skrivit om att tåget går till Abisko, jag trodde man var tvungen att byta till buss i Kiruna eller Gällivare. Har jag missat nåt? Har bara kollat tåg med SJ, finns kanske andra bolag?


/Elisabeth
 
Jag har det väl lite bättre ställt som bor i Stockholm. Då är det bara att hoppa på 18-tåget och glida med hela vägen till Abisko turiststation. Bor man i Göteborg och vill åka tåg tror jag att man får ta tåg till Sthlm vid 14-snåret och byta här. Effektivt betyder det att man får lägga nästan 2 dygn på resandet medan jag framförallt lägger sovtimmar på tåget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
nacud_hotmail.com Göteborg-Enafors gärna Storsnasen Fjällvandring 15
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
spiffa kortare hösttur från Göteborg Fjällvandring 1
Lisborg Et tip til vandring när Göteborg eller midt-Sv. sökes Fjällvandring 2
von Hammock Lämpligt "alpint" område ca 50 mil från Göteborg? Fjällvandring 4
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
ThomasRaden Ryggsäcksbutik i Göteborg Fjällvandring 3
lizardking friluftsaffär i Göteborg? Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.