Göra upp eld i RIKTIGT j***a pisseblöt skog?

Bor på västkusten jag med, och spenderar mycket tid ute året runt och men tycker inte att det är några bekymmer egentligen att starta eldar.

Vet man om att det är blött så gör som många säger redan, ta med ett tändblock eller två. Ett stearinstump fungerar som en OK braständare med, eller så kolla du här: https://www.youtube.com/watch?v=DBkmNW0Bl6w
 
Nu har du fått en del tips. Ut nu i blöta för att elda! För teoretisk kunskap och material är en sak. Att göra det i praktiken är det man verkligen lär sig av. Särskilt under svåra förhållanden.

Helt klart det viktigaste rådet. Det spelar nästan ingen roll vad man har med sig om man aldrig övat med grejerna.
 
Skaffa dig en tjärstubbe el. som dom säger i norr en Tjärgadd. Se bara till att du har med dig en bit när du går ut i skogen så får du alltid eld och det får vara vilket surväder det vill. Sanna mina ord för jag är själv från Huskvarna ursprungligen men har lärt mig både det ena och det andra i Kalix och från mina jaktkompisar.:) Läs länkarna finns mycket läsbart.
https://susannelindsfoto.blogspot.com/2020/01/hur-hittar-man-en-tjarstubbe.html
https://www.google.com/search?sxsrf...AhWnmIsKHe1LDYYQBSgAegQICxAq&biw=1536&bih=722

Det finns även torraka.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Torraka
 
Tjärstubben räcker inte långt om alla annan ved är dyngsur, om du inte tänkt dig att enbart elda tjärstubbe.

Och jag vågar nog påstå att om man tar tjärved och lägger den i en vattenhink ett par dygn så är den minst lika svårtänd som annan ved.

Problemet här är definitionen av problemet: All ved ska i princip vara vattenimpregnerad.

Då går det helt enkelt inte att göra upp eld. Finns inga knep i världen som hjälper.

Om det däremot är en normal skog där det regnat oavbrutet en vecka eller två så går det att få fram ved som är tillräckligt torr. Men frågeställningen handlade inte om en sån situation.
 
Min snuskduk som jag torr-diskar med är sydd som en påse. I den lägger jag näver och kvistar. Om jag behöver få det torrt direkt (normalt plockar jag ju på hemvägen) så lägger jag den i innerfickan ock glipar på jackan. Min värme får snuskduken att suga ur väta och det förångas ut ur jackans öppning.

Annars handlar mycket om insamlandet som skrivits här redan.

Sen är byggandet av virke och eldstad viktigt, fast sånt gör sig inte i text utan visas bättre irl.

Men det är kul att öva och utmana sig!
 
Tjärstubben räcker inte långt om alla annan ved är dyngsur, om du inte tänkt dig att enbart elda tjärstubbe.

Och jag vågar nog påstå att om man tar tjärved och lägger den i en vattenhink ett par dygn så är den minst lika svårtänd som annan ved.

Problemet här är definitionen av problemet: All ved ska i princip vara vattenimpregnerad.

Då går det helt enkelt inte att göra upp eld. Finns inga knep i världen som hjälper.

Om det däremot är en normal skog där det regnat oavbrutet en vecka eller två så går det att få fram ved som är tillräckligt torr. Men frågeställningen handlade inte om en sån situation.

Det gäller att vrida på stubben och tälja ved från rätt sida som inte har tagit emot regnet. Jag har sett jaktkompisar som har tagit tjärrstubb direkt efter flera dagars regn ute och satt fyr på den utan T-sprit el. bensin eller annat som en stockholmare skulle använda.
 
Leta upp en stor gran med täta grenar, under intill stammen finns det tunna små grenar som brukar vara kruttorra och dom brinner jättebra.
Det är allt man behöver för att starta en eld.

Det där med näver är det mest överskattade som finns och jag tror bara jag sett stadsbor försöka använda näver, ofta går dom och skär av det direkt från ett träd.
Därför ska man aldrig tipsa någon om att använda näver, folk går ut och skär sönder träd överallt.
Det finns inte en grillplats nära en storstad som inte har alla björkar i närheten sönderskurna runt hela trädet. :(

För det första så ska nävern vara torr och tas från ett dött träd om man prompt ska använda den.
För det andra så är det mycket lättare att använda små grankvistar från stammen som brinner lika bra.
 
Ang. tjärstubb:
Skala av så mycket tills det börjar bli torrt och gärna tunna. Nästan lika tunna som ett blad. Tjärstubb brinner alltid även om det kan ta lite tid att få fyr på den. :)

Förslag: Om du hittar en tjärstubbe så skala av och ta med dig hem och låt den torka. Förvara den i garage om du bor i hus. Ta med dig lite grand när du ger dig ut i skogen på en längre promenad el. vad du nu gör ute i skogen.
 
Gomorrn gött folk.... De har vart snack om tjärstubbar i tråden så jag e lite nyfiken hur ni letar fram denna tjärstubbe o får upp den med kniv? 😁
förmodligen jobbigt o drygt även med en yxa för att koka en kopp kaffe... 🙈

De finns bättre metoder att få tag i tjärved o göra upp eld med..
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...