Göra Pemmikan

Starkt kryddat med cheynne och så är ok men det kräver omställningstid för kroppen och greja det.
Ta några tuggor då och då funkar inte utan det måste ske gradvis under relativt lång tid.

Tydligen funkar det sen o köra på med bara vatten bara inte man har för hög salthalt.

Du får väl göra ett experiment och redovisa här
 
Vad använde du för att mala det torkade köttet?

Efter att ha provat både matberedare och stavmixer så fick det bli med en typ blender. Den processen var ju ett äventyr i sig självt både för trumhinnor och tålamod då köttbitarna var hårda som sten.

Nä, tänk vad smidigt det är, att på nätet bara kunna klicka hem ett par påsar med färdig middag. Så det där indiankäket får vara för min del..!
 
Jag har ätit och gjort en hel del pemmican. Min mage har absolut 0 problem med det, tvärtom. Om man bara tänker äta pemmican bör du äta en ketogen kost en månad innan vandringen för att kunna hantera en kolhydratfri kost. Dock är det ju enkelt att äta tex torkad frukt, choklad eller tom vanligt godis om man inte vill äta ketogent under vandringen. Dvs det ena utesluter inte det andra!

Tillverkning:

Får börja med ett stort tack till Hemköp som numera säljer talg, det underlättar processen en hel del. Om du vill utvinna det själv så rekomenderar jag "the pemmican manual" som du kan ladda ner.
Köttet ska/behöver inte vara något fint kött (det ska vara fettsnålt). Sist fick jag idén att göra det av lövbiff i storpack. Formatet på lövbiff mer än halverar förberedningstiden av köttet. Dvs tunna färdiskurna skivor som man bara lägger några snitt i för att få det till remsor. Torkar gör jag i en flyttlåda med en datorfläkt på toppen där köttet hänger på grillspett.

En mixer har fått sätta livet till i pulveriseringsprocessen men nu har jag en Magimix Le Blender med tillbehöret "mini bol", den pulveriserar köttet utan problem. Jag har inte testat med köttkvarn.

Kryddning har jag hållit enkel eftersom jag inte vill att en hel batch ska sticka ut smakmässigt. Jag har lite salt och chili på. Blanda fett och kött i propotionerna 50/50.

Några STORA fördelar jämfört med frystorkat:

* Mkt högre energitäthet (lägre vikt)
* Mkt mindre packvolym (3 portioner motsvarar ungefär 1 paket frystorkat)
* Mindre skräp, jag har allt i en (1) stor ziplock påse
* Man behöver inte starta brasa/stormkök för att kunna äta. Dvs pemmican kan ätas kallt, dock är det gott att värma ca 2 dl vatten och smälta pemmicanen däri och blanda i 1/4 buljongtärning = köttsoppa deluxe :)
 
Jag har ätit och gjort en hel del pemmican. Min mage har absolut 0 problem med det, tvärtom. Om man bara tänker äta pemmican bör du äta en ketogen kost en månad innan vandringen för att kunna hantera en kolhydratfri kost. Dock är det ju enkelt att äta tex torkad frukt, choklad eller tom vanligt godis om man inte vill äta ketogent under vandringen. Dvs det ena utesluter inte det andra!

Tillverkning:

Får börja med ett stort tack till Hemköp som numera säljer talg, det underlättar processen en hel del. Om du vill utvinna det själv så rekomenderar jag "the pemmican manual" som du kan ladda ner.
Köttet ska/behöver inte vara något fint kött (det ska vara fettsnålt). Sist fick jag idén att göra det av lövbiff i storpack. Formatet på lövbiff mer än halverar förberedningstiden av köttet. Dvs tunna färdiskurna skivor som man bara lägger några snitt i för att få det till remsor. Torkar gör jag i en flyttlåda med en datorfläkt på toppen där köttet hänger på grillspett.

En mixer har fått sätta livet till i pulveriseringsprocessen men nu har jag en Magimix Le Blender med tillbehöret "mini bol", den pulveriserar köttet utan problem. Jag har inte testat med köttkvarn.

Kryddning har jag hållit enkel eftersom jag inte vill att en hel batch ska sticka ut smakmässigt. Jag har lite salt och chili på. Blanda fett och kött i propotionerna 50/50.

Några STORA fördelar jämfört med frystorkat:

* Mkt högre energitäthet (lägre vikt)
* Mkt mindre packvolym (3 portioner motsvarar ungefär 1 paket frystorkat)
* Mindre skräp, jag har allt i en (1) stor ziplock påse
* Man behöver inte starta brasa/stormkök för att kunna äta. Dvs pemmican kan ätas kallt, dock är det gott att värma ca 2 dl vatten och smälta pemmicanen däri och blanda i 1/4 buljongtärning = köttsoppa deluxe :)

Varför bör köttet vara fettsnålt? Man tillsätter ju ändå stora mängder fett.
 
Pemmikan Manualen - på svenska

Pemmikan är mitt favoritämne!

Jag har ägnat mycket tid åt att lära mig allt om pemmikan.
Under min 25 dagars fjällvandring i fjol då jag vandrade hela Kungsleden 44 mil, så var pemmikan min enda föda förutom sötmandel. Nja några trerätters middagar blev det också på fjällstationer… … … Jag drack alltid kaffe till min pemmikan.

Den manual som signaturen Tordnado nämner: ”The Pemmican Manual”, den har jag översatt till svenska.
Man hittar manualen under fliken ”Pemmikan” i min hemsida:
Svante-Sundelin.blogspot.se

Kolla också in fliken ”MATEN på fjället” för där sammanfattar jag hur det fungerar med pemmikan vid längre fjällvandringar. I bloggens inlägg "Hemavan äntligen" finns en annan sammanfattning:
"Även om smaken är lite ovanlig, så anser jag att pemmikanen bidragit till den lyckade vandringen."
 
Pemmikan är mitt favoritämne!

Jag har ägnat mycket tid åt att lära mig allt om pemmikan.
Under min 25 dagars fjällvandring i fjol då jag vandrade hela Kungsleden 44 mil, så var pemmikan min enda föda förutom sötmandel. Nja några trerätters middagar blev det också på fjällstationer… … … Jag drack alltid kaffe till min pemmikan.

Den manual som signaturen Tordnado nämner: ”The Pemmican Manual”, den har jag översatt till svenska.
Man hittar manualen under fliken ”Pemmikan” i min hemsida:
Svante-Sundelin.blogspot.se

Kolla också in fliken ”MATEN på fjället” för där sammanfattar jag hur det fungerar med pemmikan vid längre fjällvandringar. I bloggens inlägg "Hemavan äntligen" finns en annan sammanfattning:
"Även om smaken är lite ovanlig, så anser jag att pemmikanen bidragit till den lyckade vandringen."
Tack så mycket!
 
Svar till signaturen skallagrimson om pemmikan

Tänkte svara på en del frågor som dykt upp i den här tråden.
Signaturen ”skallagrimson” startade tråden och har haft många frågor.
Jag skrev i mitt förra inlägg att pemmikan är mitt favoritämne, och jag känner för att svara på alla möjliga frågor kring pemmikan.

Svar till signaturen ”skallagrimson”:

Fråga: Blir det bättre smak med typ ryggbiff eller kan man lika gärna ta fransyska eller liknande? Vilket typ av fett blir godast?

Svar: Jag tror att smaken blir ungefär lika oavsett ryggbiff eller fransyska. Det viktiga är att det är ett magert kött och det har Du ju förstått. Kött med en hel del fett i sig gör att det blir svårt att torka och det härsknar fortare. Att välja ekologiskt magert kött tror jag är det allra bästa. Både kött och fett är som bäst om det kommer från djur som aldrig äter spannmål, alltså som enbart äter örter och gräs eller kött och fett från djur som äter naturlig föda i det vilda (älg, hjort, ren, rådjur t.ex.). Jag har faktiskt aldrig testat ”dålig” pemmikan så jag vet inte smakskillnaden.

Extra fråga: Varför är ekologiskt fett bättre än vanligt fett?

Svar: Det finns lite eller inget karoten alls lagrat i fett som kommer från djur uppfödda på spannmål. Karoten är bra. Fett från djur uppfödda på spannmål innehåller bara 2-3 % Omega 3 medan annat fett innehåller mellan 25-50 % hälsosamma Omega 3 fettsyror.
Så både det magra köttet och fettet bör komma från djur som inte äter spannmål.

Fråga: Ett paket ister verkar enklast men bör man köpa nåt från charken istället?

Svar: Nej till ”ett paket ister”. Att köpa helt färdigt fett till pemmikan går inte idag. Man köper talg (namnet på fettet i nötkreatur) som man sedan smälter på ett visst sätt vid en viss temperatur 107-121 grader.

Extra fråga: Vilken temperatur gäller då när man torkar köttet?

Svar: Det är viktigt att det magra köttet som används i pemmikan torkas i en temperatur som är lägre än 48 grader och en temperatur på 38 – 46 grader är idealisk. Högre temperatur än 48 grader medför att köttet ”kokar” och det orsakar att näringsvärdet kraftigt försämras i den pemmikan man tillverkar.

Fråga: Jag vill gärna att Pemmikanet blir åt det mjukare hållet.

Svar: Bra anser jag, därför att den mjukare pemmikanen smakar betydligt bättre än den hårda. Det som avgör hur hårt det blir beror på från vilken del av djuret som fettet kommer. Alla hårdast blir pemmikan med fett som fanns nära njurarna medan allra mjukast blir pemmikan av fett från djurets rygg. Muskelfett ligger där emellan. Man kan, om man vill, blanda dessa olika fettsorter för att få en mellanmjuk/mellanhård pemmikan.

Fråga: Kryddningen då?
Det talas ju om bär vilket låter äckligt i mina öron.
Jag tänker mig salt, peppar, chilli och olika örter, typ timjan. Har någon tips kring detta?

Svar: Blanda INTE in nötter, frön, vegetariska produkter, vegetariska oljor, säd/spannmål, bönor eller mejeriprodukter. En liten mängd av vältorkade bär (blåbär, jordgubbar etc.) är det enda acceptabla tillägget. Om du väljer att blanda i sådana bär, bör de inte överstiga 5 % i viktprocent.
Använd enbart torra kryddor som till exempel vitlökspulver, peppar, kummin, chilipulver, salt etc. Om du väljer att krydda, så var väldigt försiktig. En pytteliten mängd kryddor är fullt tillräckligt. Själv har jag inte ännu testat att blanda i något i pemmikanen, men det kommer jag att göra.

Fråga: Slutligen undrar jag över dosering.
Hur mycket fett bör jag blanda i? Finns det någon gyllene regel?

Svar: Halva vikten ( 50% ) torkat finfördelat kött blandas med samma vikt smält fett. Det går då till så att man smälter åter igen det nyss tillverkade färdiga fettet och blandar i köttet. Genom att inte värma med högre temperatur än 65 grader, så bibehålls näringsvärdet.

Fråga (påstående): Blandade i salt, grönpeppar, svartpeppar, timjan och salvia.
Denna sats blev perfekt i konsistensen och smakade rätt gott faktiskt.
Den andra satsen kryddade jag med lökpulver, torkad ingefära och cayennepeppar.
Väldigt god smak men tyvärr hade jag i för mkt fett så den gav ett lätt illamående.

Svar: Mycket intressant tycker jag. Kanske att Du nu har uppfunnit lösningen på problemet att pemmikan smakar så ovanligt. Detta måste jag prova. Ber att få tacka.
För övrigt så har jag läst på nätet att vissa i USA experimenterar med att gå ifrån regeln om 50% fett. Satsen med lökpulver, ingefära och cayennepeppar kan Du tillverka med 55% kött och 45% fett som en test. Lycka till!

Extra fråga: Finns enkelt sätt att hitta ”Pemmikan Manualen” på nätet?
Svar: https://onedrive.live.com/redir?resid=1F6575CFEF8C211B!591&authkey=!AB0wA9_0Trr4pH0&ithint=file,pdf

Då behöver man inte gå omvägen via min hemsida.
 
Till Svante:

Tack så mycket för engagemanget och alla svar!
Jag har redan lärt mig en hel del via läsning samt trial and error. Det har varit väldigt roligt och jag kommer nog fortsätta att äta pemmikan både på vandring och som mellanmål hemma.
Jag tycker som sagt att min kryddning blev riktigt bra och hoppas att du provar.
I morgon drar jag till Jotunheimen med 15 kakor pemmikan och 5 påsar frystorkat på 5 dagars vandring. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Pemmikan anno 1845 Friluftsmat 1
peter1959 Pemmikan Friluftsmat 11
skinny Pemmikan Friluftsmat 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.