Göra Pemmikan

Pemmikan i Jotunheimen

Ja jag ska verkligen prova Din kryddning, skallagrimson.
Ha nu en fin tur i Jotunheimen men tänk på att snön plötsligt kan komma där.
Ta med varm mössa och varma vantar!
 
Pemmikan tutorial

Lagade pemmikan inför min veckolånga vandring som startar imorgon. Spelade in en video som visar hur jag gjorde. Ni kanske får några svar på era frågor om ni kollar på den. Det mesta som finns på Youtube om pemmikan är på engelska så om du har svårigheter med det så kanske den här videon kan hjälpa.

https://youtu.be/9q3Ep-5lmpw
 
Jag har haft pemmikan som huvudsaklig föda under mina fjällvandringar (vinter och sommar) i drygt ett år nu. Från början kokade jag upp det med vatten och åt som köttsoppa, nu äter jag kakorna som de är.

Så här gör jag:

- Torka ett kilo nötstek eller färs
- Mixa / mal det torkade köttet
- Blanda med smält / värmd njurtalg
- 2 tsk salt, 2 msk 100% blåbärspulver, 2 msk honung
- Bred ut på ett bakplåtspapper i liten form ca 20x30 cm

Det stelar på mindre än en timme. Sedan skär jag upp i tre eller fyra bitar och vakumförpackar. Jag äter motsvarande ett kg (alltså satsen ovan) per dag.
 
Gissar att man från början gjorde Pemmikan pga att man inte hade tillgång till annat än kött och fett från djur.
Men nu kan man ju enkelt torka bönor & sojabönor & fetaost & oliver & lök & kycklingfärs & köttfärs & sardiner & lax osv oxå, det blir riktigt bra, och man behöver inte begränsa till enbart kött längre, såvida man inte är speciellt ute efter att prova gamla tiders färdkost.
 
Fördelen med pemmikan mot vanlig torkad köttfärs är att det är färdig att äta utan tillagning (lämna köket hemma) och att det innehåller mycket mer fett. En kaka som innehåller allt man behöver i den mest tillgängliga och näringstäta formen.
 
Jag har haft pemmikan som huvudsaklig föda under mina fjällvandringar (vinter och sommar) i drygt ett år nu. Från början kokade jag upp det med vatten och åt som köttsoppa, nu äter jag kakorna som de är.

Så här gör jag:

- Torka ett kilo nötstek eller färs
- Mixa / mal det torkade köttet
- Blanda med smält / värmd njurtalg
- 2 tsk salt, 2 msk 100% blåbärspulver, 2 msk honung
- Bred ut på ett bakplåtspapper i liten form ca 20x30 cm

Det stelar på mindre än en timme. Sedan skär jag upp i tre eller fyra bitar och vakumförpackar. Jag äter motsvarande ett kg (alltså satsen ovan) per dag.


Jag är tveksam till att använda honung i pemican.
Honung kan innehålla sporer av
Clostridium botulinum
och bör inte användas till marinader eller konserver.
Honung bör av samma orsak inte ges till spädbarn, men är ofarligt för vuxna då sporerna oskadliggörs av magsyran.
Det blir alltså farligt för vuxna vid syrefri förvaring över 4 grader celsius eftersom då botulingift kan utvecklas.

/John
 
Menar du att honung i pemmikan är värre än honung i burk? Vad anser du om kommersiell pemmikan med honung och nötsmör med honung?
 
Jag menar inget. Jag tror att sporerna ligger inaktiva i honungen. Men aktiveras i kött, fisk, babymage etc om det är rätt förutsättningar, syrefritt och över + 4 grader.
Jag har blivit lärd att inte använda honung till att marinera kött eller i konserver och har läst varningar om att ge honung till spädbarn.
Hur det faktiskt funkar i pemican vet jag inget om. Men skulle vara försiktig eftersom pemiican påminner om en konserv.
Lite samma som att kockar blir lärda att inte använda råa ägg till majonäs utan istället pasteuriserade ägg pga salmonellarisken trotts att det är ganska riskfritt i Sverige.

/John
 
Till Svante:

Tack så mycket för engagemanget och alla svar!
Jag har redan lärt mig en hel del via läsning samt trial and error. Det har varit väldigt roligt och jag kommer nog fortsätta att äta pemmikan både på vandring och som mellanmål hemma.
Jag tycker som sagt att min kryddning blev riktigt bra och hoppas att du provar.
I morgon drar jag till Jotunheimen med 15 kakor pemmikan och 5 påsar frystorkat på 5 dagars vandring. :)

Hur gick det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eyck Pemmikan anno 1845 Friluftsmat 1
peter1959 Pemmikan Friluftsmat 11
skinny Pemmikan Friluftsmat 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...