Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit?

En annan uppenbar fråga är varför lägga så mycket tid och arbete på att sy en egen sovsäck med fyllning av riven frigolit när vilken som helst billig fiberfylld syntetsovsäck lär vara ”sju resor” bättre?
Glöm inte att resan oftare är viktigare än målet. De flesta av oss har nog ett eller annat DIY-projekt på CV:et som redan på förhand kunde dömas ut, men de var inte mindre roliga att testa ändå :) Som Mythbuster konstarerade i varje program: "Failure is always an option!".
 
Ta ett sovsäcksöverdrag med vattentät undersida och en tjockare liggunderlag på ryggsidan och ett tunnare över dig så har du en DIY säck på några minuter.
Om ej väger så mkt tex till barn kan man ju testa med blåsplast så får de ju även lite ´underhållning´när bubblorna spricker när de rör på sig.
 
Tack för alla synpunkter, det är helt klart värt att överväga att investera i en varmare vintersovsäck från start. Skaffade en sovsäck från Urberg, en 3-säsongs som jag testade att sova i när det var -7 grader ute och det blev rejält kallt trots fleecejacka och övriga kläder på mig, så tänkte i så fall ha denna utanpå min ordinarie sovsäck. Det är inte så noga om den blir skrymmande och tar upp mycket plats då jag inte kommer använda den mer än vintertid och då kommer den vara på ett och samma ställe då jag inte flyttar runt så mycket. Men jag har också funderat över om den kanske lätt kommer att bli för varm, d.v.s. att den inte kommer andas utan man kommer svettas och den blir fuktig osv. Det vore helt klart lättare att införskaffa "färdigriven" frigolit, ska kolla upp detta om det nu blir något av med detta projekt. :)
 
Ta ett sovsäcksöverdrag med vattentät undersida och en tjockare liggunderlag på ryggsidan och ett tunnare över dig så har du en DIY säck på några minuter.
Om ej väger så mkt tex till barn kan man ju testa med blåsplast så får de ju även lite ´underhållning´när bubblorna spricker när de rör på sig.

Det är faktiskt en idé jag har haft också, att införskaffa ett antal sådana liggunderlag, kanske 4 st och sy eller fästa ihop två av dem till en underdel och två till en överdel och sedan sammanfoga dem i hörnen så att det blir som en stor ficka som man är omsluten inuti och sedan ha en sovsäck inuti denna ficka, borde nog värma ganska så bra om man fyller igen tomrummet som blir med lite filtar eller något annat lämpligt.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Gör en tålig form lägg något i som är lika stort som dig själv + lite distans och fyll hålrum med exp skum på burk så får du en varm säck för tex ett vidskydd eller antanen eller skogs kojan.

Men mer seriöst så är ett sovsäcksöverdrag som var std till vissa Caravan på 7-8 talet har jag
provat och ger flera extra grader skydd samt ett bra skydd för tex glöd regn från en eld vid vindskydd och bra om man glider av liggunderlaget och då ej smutsar ner säcken.
Även att anv 2 st säckar är bra spec om man har en stor syntet utv med en tunn dun sommar inv.kan då klara - 25-30gr
Jag har en Marmot hydrogen och en Caravan Artic mörkblå variant dessa 2 klarar nog kallare än vi haft någon gång i SV dvs ca -35-40 gr till en vikt på ca 2500 gr (det gick knappt att prova inomhus utan att börja svettas)
 
Senast ändrad:
Om storleken på utrustningen inte spelar så stor roll så tror jag att det blir lättare och ev billigare om du köper en vintersovsäck, mountain hardwear lamnia är prisvärda syntetsäckar, och sen ett renskinn som underlag.
 
Finns ett märke som jag sett på Varuste.fi som är militär variant ev Nato med som är varma och ifh billiga.
Finns ett Polskt märke som har bra pris,däremot egen import från Kina kan bli lite vad som helst som lev.(jag köpt mest enklare produkter men även där Wish är det jämn kvallitet)
 
Återigen tack för synpunkter och tips! :)
Ska kolla upp priserna på vintersovsäckar, senast jag kollade låg de på flera tusen vilket är lite väl häftigt för min del som har begränsad ekonomi, men tänkte att frigolit går ju att få tag på relativt billigt, kanske rentutav gratis om man frågar efter trasiga skivor på någon bygghandel eller hör efter med någon som har över.
Tänkte använda påslakan och sy kanaler i, dessa borde man kunna hitta billigt på second hand.

Jag har även en annan idé om att använda glasull/stenull och förpacka i lämpligt tyg, kanske flera lager påslakan. Borde inte detta värma väldigt väl om man har det runtomkring sig? Likt en sovsäck eller sovficka? Jag har ju dock läst att detta material kan lukta en del när det blir utsatt för fukt? Det känns som att det borde vara mjukare och behagligare att ligga i förutsatt att man kan ha ett så pass tjockt tyg så att det förhindrar att damm och partiklar avlägsnar sig från ullen då jag förstått att detta inte är bra att inandas.
 
Glasull mm skulle jag absolut inte vilja ha nära kroppen. Även vanliga bomullslakan som tyg är tveksamt ute då de bevarar fukt och inte torkar upp. Om vintersovsäckar är dyrt kanske du kan kombinera två vanliga fiberfyllfa i varandra som ofta går att hitta till överkomliga priser och få en riktigt varm sovsäck. Sedan finns ju givetvis begagnatmarknaden också, allt mycket bättre än frigolit eller glasull 😉
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
esarina Hur fylla på dun i sovsäck? Gör det själv 17
tango Laga blixtlås i sovsäck? Gör det själv 8
statemachine Byta ut dun i sovsäck/quilt Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
Karolina P Korta av sovsäck - hur bör man göra? Gör det själv 7
wolfheat Sy sovsäck Gör det själv 3
KosmoAnte Blixtlås på sovsäck Gör det själv 3
EBx laga sovsäck Gör det själv 4
mickenTHN Byta till elastiskt i sovsäck!!? Gör det själv 1
Malin För stor sovsäck Gör det själv 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...