Gör prylarna oss dumma?

Jag tror tvärt emot att prylar faktiskt bidrar till större säkerhet, men som många varit inne på så tror jag också att de gör att fler med mindre kunskap vågar sig ut, men det är väll bra?

Vad jag däremot vet är att arbetsgången när något skitit sig är annorlunda idag än för 15-20 år sedan. Om någon gick vilse för 20 år sedan fanns inga andra alternativ än att försöka hitta tillbaka på egen hand. Inte förrän någon varit borta en ganska lång tid började anhöriga sakna personen eftersom ingen förväntade sig att man ringde några gånger om dagen. De flesta lyckades ju faktiskt ta sig tillbaka oavsett om det var i skogen, på sjön eller på fjället och så var det inget mer med det. Möjligen om någon annan hittat de vilsegångna så kunde det bli en notis i lokaltidningen. För de som inte hittade tillbaka själva kunde det däremot bli en ganska stor apparat att söka efter dem och med tanke på tiden som gått innan sökning påbörjades så kunde de dels förflyttat sig ganska långt eller om de var skadade hunnit råka än mer illa ut. Allt som fanns att gå på i ett eftersök var ju också uppgifter från andra än de som var saknade, vilket gjorde eftersöken svåra.

Idag så ringer folk efter hjälp direkt när något skitit sig. Så fort första räddnings eller eftersöksenhet är på väg kan vi läsa om det på exempelvis Wighsnews. Sedan följer diverse bloggar, forum och liknande och sedan även tidningarna. Detta för de händelser som för 20 år sedan inte lämnade ett spår efter sig mer än i de inblandades minnen. Tack vare att den som går vilse eller skadar sig oftast själv kan bidra med förstahandsuppgifter så är den svåra och långdragna varianten på eftersök ovanliga idag. Och det är bara positivt för alla inblandade.

Hurvida folk ringer efter hjälp i onödan kan ju diskuteras och det är en svår avvägning. För den som råkat ut för något så är ju problemet ett faktum, även om det kan verka trivialt för andra.
 
De flesta lyckades ju faktiskt ta sig tillbaka oavsett om det var i skogen, på sjön eller på fjället och så var det inget mer med det.

[snip]

Hurvida folk ringer efter hjälp i onödan kan ju diskuteras och det är en svår avvägning. För den som råkat ut för något så är ju problemet ett faktum, även om det kan verka trivialt för andra.

Som du skriver, oftast hittade folk hem, och det utan att man spenderade en massa skattepengar på "räddningsaktioner". Men ja det är en svår avvägning.
 
När man språkar med folk som arbetat i räddningen under lång tid hör man om mönsterförändringen.
Färdmeddelanden och vana nyttjare gjorde väl att en del pådrag påbörjades sent. Men det var fåtalet.
Numera larmas det betydligt oftare och av dem som inte har så stor vana. Även om hjälp att hitta ut.
Men back upp i form av att kunna behärska medförd utrustning samt reservbatterier jämte karta och kompass är minimum. Gott omdöme växer inte på träd och syns inte förrän det behövs. Får hoppas det medförs.
 
dom flesta människor hamnar inte i den här typen av situationer, vi har dock valt att hjälpa människor som även på egen hand försatt sig i livshotande situationer.. det kan röra sig från skrinnare, fjällvandrare, dykare till matmissbrukare, tobaksmissbrukare eller folk som gör illa sig på grund av andra dumheter.. personligen så gör det inget om mina skattepengar går både till fjällvandrare på vift, hålla en livskraftig vargstam och till missbruk av mat, tobak och alkohol..
 
Jag har själv fått förfrågan om jag ville bli räddad ur havet, jag vägrade eftersom jag inte fiskat klart. Det var någon som larmat och trott sig se att jag var i sjönöd då jag stod på en undervattensklippa en bra bit från stranden och spinnfiskade havsöring. Visst gick det lite sjö men det var pålandsvind så hade jag halkat av klippan så hade jag bara flutit tillbaks till land.

Nu var det ingen som körde "fullt ställ" för att "rädda" mig eftersom lotsbåten ändå var nästan framme och skulle passera mig för andra gången den dan.

När jag fiskat klart från klippan lät jag strömmarna föra mig tillbaks till land medan jag fortsatte fisket. Det är bra med torrdräkt för då behöver man ingen båt. :)
 
Tanken med mitt inlägg var främst att visa på att den största anledningen till att vi läser mer om hämtningar av folk i fjällen osv idag förmodligen beror på att informationen sprids snabbare idag. Sedan är det säkert så att fler begär hjälp för enklare saker idag, delvis för att det går.

Jag jobbar som brandman och har även haft en hel del med sjöräddningen att göra tidigare. Likaså har jag gått i flera skallgångskjedor. Erfarenheterna från främst skallgångskjedorna och några eftersök på sjön där sökandet börjat sent är tyvärr 100% negativa såtillvida att personerna aldrig återfunnits eller återfunnits avlidna. Alla dessa händelser var på en tid när mobiltelefon inte var var mans egendom och i samtliga fall kunde en snabbare insats ha räddat personerna.

Jag åker hellre ut på en massa enkla "hämta folk i vassen"-problem för att ta ett aktuellt fall som exempel, än att vänta tills killen hoppat i sjön, simmat i land, gått vilse, blivit nerkyld, och sedan hittas död efter två dagars skallgång. Naturligtvis är dessa fall få jämfört med alla som faktiskt skulle lyckas lösa sin belägenhet på egen hand om de bara försöker lite till. Men de få fall som går så långt att någon skadar sig illa eller dör är nog så tragiska och för mig motiverar de gott och väll ett flertal "onödiga" larm för att slippa dem.
 
Senast ändrad:
GPS är ett underbart instrument!

Men det är ett instrument. Som man måste lära sig och som måste vara i brukbart skick. Kompassen är också ett instrument och samma regler gäller.

Jag är så lite brevduva som man absolut kan vara. Jag har noll känsla för väderstreck. Jag känner bara igen mig om jag har gått samma väg otaliga gånger. För mig ger GPS en känsla av säkerhet. Jag har en i reserv också. Plus extra batterier. Sen har jag kompass och karta men det är nödutrustning för mig.

Risken är väl att när jag måste använda karta och kompass, så saknas kompetens och vana. Jag har blivit "dummare" än jag var när jag var van. Så på det viset kan jag hålla med om att användande av ny teknik medför en risk för att bli "dum".

Hur många har med sig 2 kompasser?
 
Jag åker hellre ut på en massa enkla "hämta folk i vassen"-problem för att ta ett aktuellt fall som exempel, än att vänta tills killen hoppat i sjön, simmat i land, gått vilse, blivit nerkyld, och sedan hittas död efter två dagars skallgång.

Precis den inställning jag vill att "yrkesräddare" ska ha! :)

Ni gör ert för att rädda den som tycker att den behöver räddas, och vi gör vårt för att slippa behöva räddas.
 
Kal-P-Dal;503440 sa:
Hur många har med sig 2 kompasser?
*Räcker upp handen!*

Jag brukar navigera utan kompass av gammal vana och ser GPSen som en sista utväg. Visst använder jag GPSen med, men det är bara som hjälpmedel för att inte ligga i farleder i onödan, hålla bra koll på skjutområden och annat av samma art, men jag vill fortsätta med "frihandsnavigering" som nummer ett, karta-kompass som nästa steg om det blir kinkigt och GPS om det skulle krisa. Jag är väl gammalmodig, men jag anser att övning ger trygghet och är man trygg i situationen finns ingen anledning till panik utan stanna upp, tänk efter, och handla därefter.

Sen att det är förbaskat roligt att frihandsnavigera är ju bara en bonus.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.