Gör prylarna oss dumma?

nix, jag tror inte på det.. det har alltid funnits puckon och det kommer alltid att finns puckon.. om det strular med en analog eller digital kompass gör egentligen ingen skillnad.. det roliga med tid är att om man får ta del av tillräckligt mycket så ser man tidens hjul, allt snurrar, det går runt, runt.. samma argument, samma frågor.. sedan så kan man inte stoppa huvet i sanden och säg att man inte kan påverka eftersom samma fel kommer att göras om och om igen, det är viktigt att informera, att alla generationer får ta del av det tidigare lärt sig av misstag..
 
Man kan ju vända på det:
tekniken kanske får en del att ta dumma risker, men den får dem också att överleva, dvs den får dem faktiskt ut ur livsfarliga situationer.

Sen om man tycker att det är bra eller dåligt att spån som gör uppenbart livsfarliga saker överlever kan vi kanske lämna till en annan diskussion.
 
Själv ser jag fram emot att lägga vantarna på en sån här teknisk följeslagare! :)

http://www.youtube.com/watch?v=W1czBcnX1Ww

Men som svar på ursprungsfrågan. Njae, jag är tveksam till att man tar större risker i sig. Däremot så tror jag att t ex mobilteknologin gjort att man larmar oftare för mindre saker istället för att bita ihop eller ta en vilodag. På gott och ont naturligtvis för behöver man verkligen akut hjälp så kan ju mobiltelefonen vara ett ypperligt hjälpmedel där det finns täckning.

Men jag tror inte tekniken i sig påverkar risktagandet så mycket och på något sätt känns det som man tog större risker tidigare (tänk hamparep knutet runt midjan, stålbeskodda klätterkängor och keps).

Sen exemplena i länken.. det kanske är meningen att vissa ska göra sånt, det verkar mest handla om klassisk dumhet snarare än att de litat för mycket på tekniken. :)
 
Fler ger lägre nivå

Jag tror inte att de gör oss dummare. Men jag tror att det sänker lägstanivån på dem som ger sig ut. Dvs. de som inte kom ut förut ger sig ut nu eftersom de har teknik som de förlitar sig på.

För 20 år sen skulle inget gett sig ut i vildmarken om de inte kunde karta och kompass. Idag tar de GPSen och knatar iväg och har inte reflekterat över övrig batteritider och täckning i branta dalar mm. Och sen står de där.

Undrar för övrigt om även "frilufts-GPSer" går att få med Lill-Babs som talar om vart man ska.
 
ja nog är man dum om man bara litar på GPS än på den hedliga karta o kompassen.

visst kan det vara härligt att kunna gå GPS o inte behöva karta kompass, men av egen erfarenhet så tar man hällre kartan o kompasen ut än GPS.

jag har varit ut när elektroniska saker har frysit så man måste nästan värma dom innan man använder dom grejerna.

ska man lita på nått så är det på sin egen kropp o inte på nå klocka som vissar puls eller GPS som vissar var man är.
 
Jag tror inte att tekniken gör oss dummare, problemet är snarare att de som redan är dumma missförstår tekniken.

Folk litar helt blinkt på vad GPSen säger även om det är uppenbart att det inte går att åka där. Folk förstår inte att GPS:en kan räkna om rutten om de struntar att svänga in på traktorspåren som går rakt in i skogen.

Samma sak med mobilen, folk förstår inte begränsningarna i täckning. Man ser folk stå i parkeringsgarage och försöka hålla mobilen ovanför huvudet för att få signal... Det funkar ju inte ens utomhus, om du nu får signal när du håller mobilen ovanför huvudet så kommer den ju att tappa signalen så fort du flyttar ner den till huvudet....
 
Förmodligen inte om du vill ha ett exakt och korrekt svar. Men i så fall kan du väl ta och ringa en nummerupplysning istället.

Nu menade jag inte att reta upp dig eller nåt, jag uttrcykte mig kanske ltie väl kort.

Enligt din profil var du ca 10 år för 20 år sedan. Med den kunskapen om dig drar jag slutsatsen att du inte har så stor erfarenhet av hur friluftslivet var för 20 år. Du kan säkert ha varit ute mkt men troligtvis under annans ansvar. Jag har därför svårt att lita på ditt uttalande och skulle gärna se nån argumentation för det du säger innan jag tror på det.

Nej, jag är inte ute efter exakta svar. Du får gärna underbygga ditt uttalande, det skulle vara intressant.
 
Jag tror inte att de gör oss dummare. Men jag tror att det sänker lägstanivån på dem som ger sig ut. Dvs. de som inte kom ut förut ger sig ut nu eftersom de har teknik som de förlitar sig på.

För 20 år sen skulle inget gett sig ut i vildmarken om de inte kunde karta och kompass. Idag tar de GPSen och knatar iväg och har inte reflekterat över övrig batteritider och täckning i branta dalar mm. Och sen står de där.

Undrar för övrigt om även "frilufts-GPSer" går att få med Lill-Babs som talar om vart man ska.

Pratar du om egen erfarenhet? Ger du dig ut i okända marken med enbart GPS, dålig koll på batterier, inga extra sådana, ingen kompass och karta som backup? Du har en nedvärderande inställning till vad folk väljer för utrustning. Att det sänker lägstanivån är helt underbart. Varför måste man vara ett survivial-freak för att accepteras? För gud nåde den som bär på ett stormkök av senaste modell i titan!

Har svårt att se vad du får det du skriver ifrån. Har du själv mött folk som hamnat i trubbel pga för avancerad utrustning? Eller menar du att dem inte har rätt att vara ute i skogen för du känner dig nedvärderad som kör karta+kompass från sekelskiftet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.