Gnisslande bromsar (relativt nya!)

Jag bytte för 2-3 månader (max!) sen mina bromsar p.g.a. att de gamla (som suttit där i flera år) började gnissla. Efter en rejäl regnskur häromdagen gnisslar nu de nya bromsarna. Det är sånadär vanliga gummikuddar eller vad man ska kalla det.

Kan man smörja med något, utan att bromsförmågan försämras. Typ nåt gummifett eller så?

Ska jag satsa på dyrare bromsar? Förslag?

Grymt irriterande med gnissel! :(

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bara att leva med, vissa V-bromsar kan skrika något alldeles djävulsk, men det är inget mot skivbromsar!

Det är en justeringsfråga, men det handlar om så lite att det kan vara närapå omöjligt att få till.

Min frambroms låter fruktansvärt, jag hoppas det går över när den får bli ordentligt varm första gången i Åre snart. Annars får jag leva med det.

Det är en gammal Peak-cykel, vet inte vad det är för fälg. En "gammal" MTB med stel ram.

Vad jag vet är att jag INTE har V-bromsar, vet inte vad de kallas för. Surt är det iallafall. :(

kristofer_wallmark; sa:
Vad jag vet är att jag INTE har V-bromsar, vet inte vad de kallas för. Surt är det iallafall. :(
Cantilever?! Bromsarmarna är förbundna med en vajer. Vajern som går till bromshandtaget drar den förbundna vajern uppåt.
cantilever-bremse.gif

Såna kan vara knepiga att justera in.

/Håkan

Jo, sånadär måste det vara.

Ja, alltså jag bytte bromsarna själv men blev inte riktigt nöjd med inställningen så jag lämnade in den till killen (gubben) som jag köpte dem av. Man ska ju följa konstens alla regler och ha dem vinklade på ett speciellt sätt så de nyper åt rätt och sådär.

Idag har de inte gnisslat lika mycket, man får hoppas att det går över lite annars får man börja med hörselskydd. Har redan känsliga öron och tillfälliga susningar (tinnitus) som kommer och går.

Mitt tips är att vinkla in den främre delen av bromsklossen en liten aning. Det har funkat för mig. Jag tror att det irriterande ljudet uppstår när klossen sitter helt parallellt med fälgen.

MartinGbg; sa:
Mitt tips är att vinkla in den främre delen av bromsklossen en liten aning. Det har funkat för mig. Jag tror att det irriterande ljudet uppstår när klossen sitter helt parallellt med fälgen.

Mjo, fast den sitter redan vinklad. Mekargubben satte dem på det sättet för att de ska nypa åt rätt när man bromsar, eftersom hjulet "trycker på".

Prova att tvätta av dina fälgar med sprit. Har haft skrik när det har varit oljefilm på fälgarna. Skumt att det skriker trots att du har vinkel på beläggen. Brukar inte vara så. Kommer det vid hård eller mjuk inbromsning?
Jan M

Jag brukar vara noggrann med att ha rätt vinkel på klossarna och tvätta med thinner (eller ren bensin som nämndes) och då brukar det fungera. Det finns en speciell kloss att köpa för att göra ren bromsytan på fälgen (pris ca 240,-) om det inte hjälper. Kanske är gummit gammalt, kan ju legat på hyllan ett tag innan du köpte det... ;o(

Jag har tvättat med vanlig såpa och varmt vatten, det var rejält ksitigt efter regnet som kom. Får väl prova med sprit som ni säger.

Gnisslet kommer vid hårda inbromsningar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips