Gnagare äter upp maten om man packar lätt?

Men sedan är det väl inget som säger att man har med sig mer mat bara för att man har med sig tung mat...

Precis, maten är ju relativt opåverkad av lättpackningsvågen. Eller rättare sagt: det finns inte särskilt stora steg att ta som inte togs redan på 80-talet. Själv gillar jag ju att använda den sparade utrustningsvikten till att med gott samvete kunna ta med mig lite lyxmat.
 
I våras hade jag en mus på besök i absiden, som rotade efter mat. Efter att ha skrämt iväg den ett par gånger, la jag ölkorven i trangiagrytan, med locket och en tyngd ovanpå, så blev det lugnt. =) Tur att jag inte är extremlättpackare, utan hade något så bastant som en alu-kastrull med mig! =)
 
I våras hade jag en mus på besök i absiden, som rotade efter mat. Efter att ha skrämt iväg den ett par gånger, la jag ölkorven i trangiagrytan, med locket och en tyngd ovanpå, så blev det lugnt. =) Tur att jag inte är extremlättpackare, utan hade något så bastant som en alu-kastrull med mig! =)

Ja, för det hade aldrig funkat med en titangryta och en vanlig sten från marken :)

Jag har haft en igelkott i förtältet en gång. Vet inte om det var våra urdruckna tetror med vin som lockade eller om den helt enkelt brukade hitta mat i tälten på den där campingplatsen i Varberg. Vi skrämde bort den hjälpligt och somnade om så där gott som bara druckna ungdomar kan göra.

/OJ
 
För ett antal år sedan tältade jag lite söder om Abiskojaurestugorna längs kungsleden på en höstvandring. Hade svårt att somna en gång på grund av något underligt ljud utanför tältet. Ryggsäcken stod lutad mot en sten med regnskydd på. Varje gång jag reste mig upp för att försöka höra vad det var så tystnade det. För säkerhets skull tog jag in frukostblandning som låg i absiden. På morgonen när jag packar ihop rinner det jordnötter ur en sidoficka på ryggsäcken. Det fanns ett fint gnaghål i en sidoficka där jag hade jordnötter och kex (båda i plastpåsar). Alu-påsen som jordnötterna hade ett lika fint hål, liksom botten av kexen. Det roliga var att det som en urgröpning nerifrån på nedersta kexet. Antar att fjällmusen/lämmeln inte kunde komma åt ordentligt.

Mvh
Peter
 
ren... är det en gnagare?

Antar att Ren inte räknas till gnagare, men en sån har väckt mig genom att tugga på tältduken. De kan vara lite svåra att skrämma bort också (utan att gå till handgripligheter) så den försökte göra fler attacker tills dess att den sprang sin väg.

Den fick inte tag på någon mat... tältet klarade sig hyfsat oskatt, lite extra slitage på en fläck bara :)

BZ/
 
Får

kan vara rätt besvärliga.

Antar att björnar kommer att bli större problem i Sverige om stammen tillåts öka. I Ryssland så pass nära som mellan Finland och Vita havet finns en del floder man kan paddla nedför. Där finns rätt mycket brunbjörn och de som paddlar där använder samma taktik som i Nordamerika dvs hissar upp maten högt i trän långt från tälten.

Thure
 
Jag har haft vildsvin som stal maten som låg i yttertältet. Jag kände mig ganska liten när jag låg i innertältet och tittade på dem. Visste inte riktigt vad jag skulle göra. Vuxna vildsvin är inte så små. Jag tycker att gnagare är inte så jobbiga om man jämför med vildsvin. I Afrika hade jag problem flera gånger att myror bet hål i tältduken och även cykelväskorna för att komma åt sockerpaketet

/Stellan
 
Jag har haft vildsvin som stal maten som låg i yttertältet. Jag kände mig ganska liten när jag låg i innertältet och tittade på dem. Visste inte riktigt vad jag skulle göra. Vuxna vildsvin är inte så små.


Hoppsan! Det var inte helt väntat. Vildsvinen upphör aldrig att förvåna. Min erfarenhet hittils är att dom är förbaskat försiktiga och drar i tangentens riktning om dom får min vittring i näsan. Har du någon uppfattning om antal, ålder och kön på vildsvinen som rånade dig i tältet? (kan förstå om sådana detaljer inte riktigt var vad du tänkte på, förstår om du kände dig lite kymig till mods, men jag bara måste fråga... ;o) )

Om jag får gissa (lååångt ifrån säker gissning, men den har vissa odds) så var det 2-4 st gissningsvis 30-80 kg tunga och galtar, dvs unga drygt 1-åriga galtar som nyligen stötts bort suggflocken. Dessa kan vara både högljudda och allmänt störiga. (tonårsmanér) En suggflock som mist sin ledarsugga kan oxo bete sig lite underligt, isåfall kan (inte nödvändigtvis) det vara fler individer och lite mer spridning i ålder och storlek på individerna. Rymlingar med halvtama grisar från hägn kan bete sig precis hursomhelst..
 
Läser precis denna artikel:
http://www.backpacker.com/prof_hike_beginner_mistakes/skills/14472

Och där står en intressant del om misstag med att packa ultralätt:
The advantage, of course, is that you have less weight to schlep, but your safety net also shrinks: You have fewer backup provisions (food, fuel, warm clothes) if things go wrong, like you fall in a river or rodents steal your food.

Har någon varit med om att Gnagare stjäl eran mat, eller är detta ett problem endast Amerikaner dras med?


Jag har haft beök av en mus en gång, i franska Alperna. Först kändes det som något rullade över ryggen, sen stack det till lite; jag öppnade sovsäcken och vände ut och in på den, och i pannlampans sken skådade jag en söt liten mus som sedan demonstrerade sina klätterfärdigheter på tältduken. Sen stack den ut igen.

En gång i Norge lämnade jag tältet öppet när jag strövade omkring runt lägret, för att det skulle torka invändigt.
Jag fick väldigt bråttom tillbaka när jag såg en rödräv nyfiket närma sig min boning.

Förstöra mat? När jag gick min stora vandring i Pyreneerna 2005 lagade jag ibland middag på snabb spaghetti och soppor; spaghettin var då i portioner i små plastpåsar, dåligt eller inte alls förslutna. En morgon
i Spanien hade jag ryggsäcken liggande invid bäcken medan jag packade ihop tältet. När jag sen vände mig såg jag att säcken hade glidit ned i bäcken. Det var mycket som rann ut ur den när jag lyfte upp den.
Vid nästa läger kunde jag konstatera att spaghettin blötts, mjuknat och möglat. Sovsäcken; pja, det var då
tur att jag vandrade i soliga trakter, ty den var lagom torr till kvällen:


Såhär enkelt är det kanske inte alltid i fjällen:

http://www.huthyfs.com/pyreneerna05/pages/pyr100.html


Jag hade bara två dar kvar att gå, och ett enda läger, och hade mat för två, tre dar kvar, så ngn katastrof var det inte. Men jag lärde mig två saker.
 
Till och med ölen

Hade ett sexpack mellis liggandes i en jokk i Nissedal medan vi klättrade. När vi kom ner hade samtliga punkterats av en liten törstig typ med vassa framtänder. Fick kassera allihop. Och inget säkerhetsnät i form av mer öl fanns att tillgå. Det blev en riktig epic.

John
 
För några år sedan hade vi nyårslägret någon halvmil från en skogsbilväg. Vandrarkamraten gick två vändor, då han hade en extrasäck full med god mat. Ställde säcken ute, rotade fram lite julmat. När han sedan tog in säcken i kåtan hade den stått lite öppen ute. När jag höll på att somna hördes ett repetetivt ljud, ungefär som att någon gnagde någonstans. Efter ett tag hade vi lokaliserat ljudet till inne i hans extrasäck. Öppnade den, och sproing så for en mus upp och ut under stormmattan. Musen hade get sig på hans packe med chokladkakor, inte nöjt sig med en utan gnagt kanten på alla. Verkade vara lika mycket foliet som chokladen den gillade.

En sommar gnagde en norsk mus hål i mitt innertält och i min havregrynspåse och tvingade mig att lägga om vandringsturen:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=44956&highlight=tjuv+och+t%E4ltvandal

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Kilo Lima Äta upp sig innan vandring Lättpackning 49

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.