Glaskogen i mitten av maj

Själv kommer jag förhoppningsvis ut nu på lör-sön, 15-16 maj, på en liten tur. Men jag kommer att röra mig i ett område längst ut i väst där jag aldrig gått förut. Men det beror på om jag får "familjeledigt". Och så har jag sett att SMHI utlovar massa regn till dess.
 
Uppdatering

Då har jag kommit hem från min helgvandring i Glaskogen!

Under pingsthelgen (som i Norge, där jag bor, fortfarande är en långhelg med helgdag även på måndagen - så det var därför jag planerade in vandringen fredag till måndag), så var det väldigt lite folk i skogen. Det var vad jag såg ca 10 husvagnar/husbilar på Glaskogen camping och jag träffade bara på en annan vandrare under hela turen och det var redan på lördag morgon!

Skogen var stundtals genomblöt och jag hade blöta kängor och sockor i stort sett hela helgen. Även om de torkade upp under natten och även en del under vandring på torrare stigar och vägar, och när det på lördagen blev strålande solsken med 25 plusgrader. Lågmarkerna i skogen som senare på sommaren är torra var lika blöta och sanka som de ställen som har spång och även där var det många spång som låg delvis under vatten! Jag har normalt inte några problem med blöta kängor eller sockor, eftersom jag alltid byter med reservsockorna. Men när jag råkade tappa en socka i lägerelden på söndag eftermiddagen, då den hängde över elden för torkning, så var det ju lite trist då jag inte hade mer än ett reservpar sockor med mig!

Jag såg en älg, otaliga fåglar, ett par grodor och en huggorm! I övrigt såg jag bara spår av råddjur, smågnagare och bäver, förutom alla myror som fanns överallt!

Jag hade otur och stukade foten redan på lördag kväll så jag fick planera om rutten som jag hade tänkt att ta på söndagen och första halvan på måndagen (tillbaka till bilen) och jag valde att gå bara på grusvägar, ca 5km var, på både söndagen och måndagen! Men även om jag tvingades till detta så kan jag rekommendera Glaskogen Naturreservat om man planerar att stuka foten där, eftersom det finns en hel del grusvägar och skogsvägar att använda som alternativ :)

Jag gick turen runt Stora Gla och valde att övernatta i stugor utom natten mellan söndag och måndag då jag slog läger under ett gammalt äppelträd på en äng! Turen blev med stukat fot 3,5 mil, varav ca 2 mil bara på lördagen.

Överlag så var vandring lyckad och fin om än blöt! Jag kan klart rekommendera Glaskogen tidigt på våren eftersom man då får i stort sett skogen för sig själv. Har hört att från midsommar och resten av sommaren så blir Glaskogen mer eller mindre invaderat av tyskar som vandrar, cyklar och paddlar sig kors och tvärs genom skogen!

Funderar redan nu på att planera in den samma helgen nästa år :)


/Andreas
 
Osis med foten men det är ju bra om man kan planera om utan att tappa sugen som du gjorde.. Själv kom jag inte ut som tänkt. Det kom annant emellan.
 
Parkering Glaskogen

Har tänkt att vandra i Glaskogen och kommer från Årjäng med bil, var är lämpligt att parkera och starta sin vandring? Har inte fastställt något mål med vandringen, det blir lite beroende på var det finns smidiga lösningar för parkering.
 
Lenungshammar

Lenungshammar är lättvindigt för utgång. Parkering och information. Tyvärr också ganska mycket folk i rörelse i närmaste skogen.
 
Eller så kör du till Glava och därifrån ned till Dammarna där det finns parkering! Fördelen är att det är färre folk i rörelse där, men nackdelen är att parkering ligger intill en badplats, så dagtid är det säkert fullt!

Fördelen med Lenungshammar är att parkeringen är större och det finns butik och turistinformation om det behövs!

Jag parkerade i Lenungshammar och när jag var där i Pingsthelgen så var jag ensam på bilparkeringen.

Ha en trevlig tur!


/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.