Glaskogen i mitten av maj

Hej!

Jag funderar lite löst på att vandra i Glasskogen i mitten av maj och undrar nu:

- Ngn som har vandrat där vid denna tid? Är det väldigt blött? Mkt folk? Fint? Föreställer mig ngn slags vår... :)

- Ngn som är sugen på att hänga på? Tror bestämt att det ska finnas stugor man kan bo i och såvida det inte är väldigt mkt folk ute (och därmed fullt i stugorna) skulle det kunna bli en behaglig tur utan ett tungt tält att bära på.

//Elle som läängtar efter vår, skogsdoft och ljumma vindar
 
Hej!

Jag funderar lite löst på att vandra i Glasskogen i mitten av maj och undrar nu:

- Ngn som har vandrat där vid denna tid? Är det väldigt blött? Mkt folk? Fint? Föreställer mig ngn slags vår... :)

- Ngn som är sugen på att hänga på? Tror bestämt att det ska finnas stugor man kan bo i och såvida det inte är väldigt mkt folk ute (och därmed fullt i stugorna) skulle det kunna bli en behaglig tur utan ett tungt tält att bära på.

//Elle som läängtar efter vår, skogsdoft och ljumma vindar

Hej!

Jag har faktiskt samma plan :) har planerat pingsthelgen, alltså 21-24 maj för min tur. Jag har inte varit där förut men har en vän som rekommenderar det varmt! Jag hade inte i första hand tänkt att hyra in mig i en stuga eller på vandrarhemmet utan istället använda min tarp eller de vindskydd som finns på varenda rastplats.

Jag har precis beställt kartan och guiden men inte fått den i posten ännu!

Det är ju alltid kul med sällskap, så jag kan absolut tänka mig att slå följe!
 
Tog en tur där över Valborgshelgen för ett par år sen. Mötte en liten grupp tyskar, de enda personer jag såg på hela helgen. Har hört att det kan vara mycket folk över sommarmånaderna. Borde inte vara fallet i mitten av maj, men det är bara spekulation.
Det var lite blött, gick i lågskor och blev så klart blöt men det var planen. Glaskogen jättefint, omväxlande natur, kuperat och många fina vindskydd och en del stugor. Själv sov jag i tält men var skönt att luncha i vindkydd när det regnade.
Finns några vattenkällor, men jag drack vattnet ur bäckar som såg bra ut utan problem.
 
Senast ändrad:
Gla skogen är trevligt , har gått där på hösten ett par ggr, finns vindskydd och hus att sova över i. Köp ett gla skogen pass så har man tillträde till Gla skogens fina leder, vindskydd och hus i området.

Ha en trevlig tur :)

/Hans
 
Stora Gla runt

Kan nog bli en idiotmarsch runt Stora Gla med utgång från Glava Glasbruk nån gång runt Kristi flygare för min del. Lite uppvärmning inför sommarens äventyr!

Erfarenheten säger mig att det ofta är stabilt väder i Glaskogen kring mitten/slutet av Maj och väldigt vackert i skog o mark.

God tur
//Björn
 
Verkar lovande!

Hej!

Om jag ska döma av svaren verkar det lovande med maj-vandring :). Nordbjörn: Jag hör av mig (ska kolla upp datumen).

Undrar lite över en annan sak: Jag har ett par extremt sköna skor som slutar vid fotknölarna (har även ett par högre Mendel-kängor som dessvärre inte är lika sköna). Kommer jag att bli sjöblöt i fotknölshöga skor? De gick alldeles utmärkt när jag vandrade i augusti men jag kan tänka mig att det är blötare i maj i glaskogen?

Hörs!

//Elle
 
Granne till Glaskogen

Hej!
Jag bor granne med Glaskogen. Området är ganska kuperat och därför finns förståss både blötare och torrare områden. Går du en längre sträcka passerar du förståss båda dera. På vissa ställen är lederna spångade där det är som blötast men det är inget för promenadskor. Just nu är det 30-50 cm ganska kompakt snö där uppe. Det beror på hur våren artar sig om det kommer vara ovanligt blött i år.
Stugor och vindskydd finns det och jag kan lova att du inte behöver trängars i maj. Det är inte förrän efter midsommar som det kommer lite mer folk.
Hoppas ni får en fin tur.
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=44927&set=
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=44928&set=
 
Hej!
Jag bor granne med Glaskogen. Området är ganska kuperat och därför finns förståss både blötare och torrare områden. Går du en längre sträcka passerar du förståss båda dera. På vissa ställen är lederna spångade där det är som blötast men det är inget för promenadskor. Just nu är det 30-50 cm ganska kompakt snö där uppe. Det beror på hur våren artar sig om det kommer vara ovanligt blött i år.
Stugor och vindskydd finns det och jag kan lova att du inte behöver trängars i maj. Det är inte förrän efter midsommar som det kommer lite mer folk.
Hoppas ni får en fin tur.
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=44927&set=
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=44928&set=

Tack för tipset :) själv har jag bara halvhöga kängor och hoppas nu att de räcker till.
 
Intressant

Har funderat på vad man skulle kunna hitta på över kristi himmelfärdshelgen och det här låter ju som en toppenidé! :) Ska kolla in Glaskogen lite närmare...
/Nadia
 
Vad hände med Glaskogen i mitten av maj?

Försöker att kicka igång denna lilla tråd igen!

Jag ska alltså till Glaskogen mellan 21 och 24 maj för en vandring med primär övernattning i stugor! Jag kommer säkert (men inget bestämt ännu) med bil från Oslo, där jag bor, nån gång på sena eftermiddagen fredag den 21. Jag tänkte köra till Lenungshammar och parkera bilen där, hoppa på en av lederna och då förmodligen en tur som går runt Stora Gla (ca 3 dagars tur).

Vi ses


/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.