Göteborg-Stockholm i maj

Jag ska knata Göteborg-Stockholm i maj. Skoj och lagom långt:)

Om ni vill komma med tips om sträckor eller liknande är det bara att hojta till.

Jag skriver om framsteg och bakslag här!
 
Har samma funderingar: Göteborg-Stockholm. Fast i juni/juli.

Men, har också en del funderingar. Har aldrig vandrat så förr och har inte bott i Sverige i ens ett år (även om jag är svensk och pratat svenska hela livet), så vet inte vad som gäller/hur saker fungerar. Hur är det till exempel med övernattning? Kan man övernatta gratis med sovsäck på vägen? Läste nånstans att det längs vandringsleder finns gott om platser för sånt, men funkar det i praktiken, eller är det vandrarhem som gäller?

Och appropå varndingsleder: E1 går ju från Göteborg till Ulricehamn och sedan norrut. Men inte till Stockholm! E6 däremot går till Stockholm, men från Malmö. Den passerar dock Nässjö, vilket ju inte är allt för långt från E1. Skulle det vara möjligt att starta på E1 och mellan Ulricehamn och Nössjö ta sig till E6? En beskrivning av dessa leder finns här: http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/Inspiration/Vandring/laglandsvandring/
 
Jozii: Ja, allemansrätten medger absolut att du får sova i princip varsomhelst där du inte fullt uppenbart inser att det är någons privata tomt (gräsmatta, rabatter etc). Vindskydd är ju utmärkt och själv försöker jag pricka in dem så gott det går när jag är ute. Där finns det regnskydd och färdig eldstad och faktiskt oftast också ved som är torr.

När du är lite mer ut på landet tycker jag också du skall våga att knacka på hos gårdar och först fråga om du får fylla på dina vattenflaskor. Verkar värdfolket trevliga tycker jag absolut att du kan följa upp med att fråga om det är ok att kanske få sova i friggeboden eller ladugården också. Du kommer högst troligt få jakande svar. Själv hade jag även sett till att ge dig en ordentlig frukost och en dusch och det samma gäller alla mina släktingar. Förklara dock noga att du inte är hemlös utan att du vandrar i eget syfte ... om du inte är sponsrad tycker jag du skall överväga att skaffa en huvudman exempelvis cancerforskning och sedan ringa lite tidningar utmed vägen. Även om inte tidningarna tycker det är tillräckligt originellt längre kommer vanligt folk utmed vägen anse det och hjälpa till.
 
Å, tack för ett jättebra svar!

Sponsring? Har inte ens haft en tanke åt det hållet :p Hade dock tänkt starta en blogg med dagliga inlägg under turen, fast då mest på skoj så klart.

Hur är det med packning? När man vandrar vill man ju självklart bära lätt, men med tanke längden kan det kanske kräva lite mer... Har tidigare inte vandrat längre än ett par dagar. Några tips?
 
Tjena igen!
Hur gick det för dig, Jozii? Kommer du iväg?

Vi börjar nu på måndag iallafall, med vår vandring från Göteborg till Stockholm!!

Riktigt roligt ska det bli, håller på från 4 maj till 23 maj, då vi tänkte traska in i huvudstaden!
Vi har hittat boplatser längs vägen och har hittat fina leder och kartor över de flesta sträckorna ( vi kommer ta vägen över Gränna, så man får pröva John Bauer-leden )

Jag har sett att några här har traskat vildmarksleden, och tänkte höra om någon vet ett bra ställe för övernattning första natten? Alltså ett par tre mil från Göteborg. Har letat och letat men det är svårt då jag knappt rört mig utanför Dalarna eller Stockholm:) Det är enda stället just nu som jag är orolig för att vi inte kommer hitta något ställe av övernatte på.
Tälta är inga problem, om det inte vore för att vi behöver ladda massa tekniska mokaduler under natten.

Om någon vill följa vår vandring kommer vi hitta på massa roliga grejer på min hemsida, www.stikoperlarsson.se. GPS-sändare, livestreamade spelningar och rapporter längs vägen och dagliga videobloggar om vad vi pysslat med.

Ja, glömde nämna att det är en turné till fots, alltså en långvandring med gitarren på ryggen där vi spelar oss fram för mat och husrum.

Tacksam för tips om boende i Härrydatrakten, kort och gott!

Må väl

Stiko
 
Enda stället som har vindskydd utmed vildmarksleden är vid * Lat:N 57º 43.251' * Long: E 012º 11.940' Stentjärnarna och det är inte så långt bort från Göteborg som ni nog vill ha det. Annars är det svårt att hitta något vettigt inom en dagsmarsch. Utmed Knalleleden som går fram till Borås var det bättre dock och de som finns med på kartan (om ni hade den) är ok. Framför allt den vid andra utsiktspunkten (har jag för mig). Den som är högst uppe vid sjön. Fast återigen så var vi vid den vid lunch så det beror på hur långt ni går varje dag.
 
I sommar

Om jag kommer iväg blir det först i sommar. Skulle vara kul, men är som vanligt tiden som brister.

Kommer dock följa er frammarch, ser fram emot det :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Diabild4ever 3 dagars tur mittemellan Göteborg och Stockholm Vandringsleder 3
lgniklas Göteborg-Stockholm? Vandringsleder 1
Vindskydd Vindskydd för övernattning med grillplats i Göteborg med omnejd Vandringsleder 2
Dejvan Barnvänliga dagsturer runt göteborg? Vandringsleder 4
gusfallca Dagsturer kring Göteborg Vandringsleder 5
Christian1 Bästa 2-3 dagarsvandringen i närheten av Göteborg Vandringsleder 11
Valpish Vandring cirka 2timmar med bil ifrån Göteborg. Vandringsleder 22
JElling 2-3 dagars vandringsled när Göteborg Vandringsleder 1
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Quvipp Vildmarksleden Göteborg Vandringsleder 12
Tiran Vandring 4-5 dagar, lätt att ta sig från Göteborg? Vandringsleder 12
MrCellophane Helgvandring runt Göteborg (med kollektivtrafik) Vandringsleder 9
federico Vandring kompis - Göteborg Vandringsleder 3
peter81.gbg Vandringssällskap (Västkusten, Göteborg med mera) Vandringsleder 7
ChriGru Från Helsingborg till Göteborg Vandringsleder 1
utesälen 1,5-dagarsvandring runt Göteborg Vandringsleder 4
Sarvi Vildmarksleden Hindås-Göteborg rustas upp Vandringsleder 13
RobinEH Göteborg till Jönköping Vandringsleder 7
sneglen33 Snabbasta vägen från göteborg till malmö? Vandringsleder 3
virror Bra skogar runt Göteborg? Vandringsleder 16
orjanraberg Status på vindskydd nära Göteborg Vandringsleder 17
zhenya_ren Vindskydd i Göteborg område Vandringsleder 3
Christian1 Dagsvandring Göteborg Onsdag eller Torsdag? Vandringsleder 1
Michel.B Medicinsk studie på Vildmarksleden Hindås-Göteborg Vandringsleder 29
CarinB Dagstur som avslutas i Göteborg Vandringsleder 8
plp Springa från Göteborg till Halmstad(hjälp med vägval) Vandringsleder 2
Sjobbe Göteborg, Svartedalen 12 okt Vandringsleder 0
Skipper_ Barn, ovan, skåne/Göteborg ingen o snacka med. Bollplank behövs! Vandringsleder 9
fredde_gbg Dagstur/test av utrustning i Göteborg Vandringsleder 1
jnf Från Göteborg till Malmö Vandringsleder 2
Chrion Leder nära Göteborg som.... Vandringsleder 17
Sjobbe Tips för helgen kring Göteborg Vandringsleder 5
Marie A Vandringssällskap i Göteborg Vandringsleder 1
tandori Vandringskompisar i/runt Göteborg Vandringsleder 44
uglyman Hjälp oss vandra från Ystad till Göteborg i sommar! Vandringsleder 2
johnnied Nattemperatur mitten av april i Göteborg Vandringsleder 11
Anna Asplund Dagstur hyfsat nära Göteborg Vandringsleder 4
capman Ska du med och vandra 19-21 sepember (Göteborg) Vandringsleder 5
fredric_verklig.se Sköna vandringsleder runt Göteborg, rekommendationer?? Vandringsleder 15
FGillberg Vandringsled Göteborg-Uddevalla Vandringsleder 1
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Silver Fang Bästa vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 4
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
Ldf 2 dagar, 1 natt max 2h från Falun, max 2h från Stockholm..? Vandringsleder 5
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.