Nattemperatur mitten av april i Göteborg

Hej!

Funderar på en tvådagars vandring i Svartedalen 16-17 april. Är dock osäker på hur kallt det är på nätterna och vilken sovsäck som krävs. Räcker det med komforttemperatur på 0 grader? Om så - hur bör jag smartast komplettera min Haglöfs lim med komforttemperatur på 5+? Bör jag köpa en sovsäck med ex. -5 som komforttemperatur för att s a s få bättre spridning?

MVH

J
 
+5 är tydligen komforttemperatur enligt det gamla systemet. Numera har min sovsäck alltså högre komforttemperatur. Nåja, frågan ovan kvarstår med denna ändring.
 
Kaldt!

Jeg teltet litt nord for Göteborg for to dager siden. Og det var meget kaldt og meget vått. Jeg hadde en sovepose som sier komfort +2 og extreme -9.

Jeg ville valgt en sekk med komfort -10 (minst) om jeg skulle prøve en gang til! Temperaturen var rundt 0, men med vind og regn ble det nok kaldere enn det!

Men midt i april? Da kan det være HELT andre temperaturer. Kanskje.

God telting!


Olav
 
Hej Olav!

Det låter som en mindre trevlig tur. Jag var på en friluftsbutik idag och fick rådet att använda min +5-säck, ha underställ på mig under natten, röra mig innan jag går och lägger mig så att jag är varm och dessutom att värma en flaska vatten och lägga i sovsäcken. Hoppas att det ska fungera!

//J
 
Hej!
Jag kom just hem från en tvådagarstur på Bohusleden. Har en Fjällrävensäck med komfort -5 och tyckte det var precis på gränsen med bara underställ. Men man fryser ju olika mkt. Jag skulle komplettera med ett sovsäckslakan och många varma strumpor samt lite mer kläder än annars.
 
johnniedunberg; sa:
Hej Olav!

Det låter som en mindre trevlig tur. Jag var på en friluftsbutik idag och fick rådet att använda min +5-säck, ha underställ på mig under natten, röra mig innan jag går och lägger mig så att jag är varm och dessutom att värma en flaska vatten och lägga i sovsäcken. Hoppas att det ska fungera!

//J

Varm vattenflaska i sovsäcken gör en stor skillnad. Lägg iden en stund innan du ska krypa ner så har du förvärmd sovsäck.
Se också till att ära ordentligt på kvällen så håller du värmen bra. AJg sov i min sovsäck med en komfort temp på +3 förra veckan och det var inga problem alls.
 
Hej igen!

Jag tar med mig extrasockor, lite mer kläder och följer resterande tips så får jag se hur det går. Man fryser som sagt olika mycket så det är nog bara att testa. Återkommer efter helgen i frågan.
 
Hej

Lokal väderrapport:
Bor norr om Kungälv, vid Svartedalens södra kant. Natt-temperaturen har varit stadigt kring nollan ett par veckor nu, och det verkar fortsätta resten av veckan. Så räkna med plus/minus kanske 2-3 grader på natten.
 
fleecepåse

Förutom de många goda tips du redan fått kan du förbättra natten ytterligare genom att sy en enkel påse motsvarande sovsäcken i billigast möjliga fleece. Sov i påsen inuti sovsäcken. På en tvådagarstur som du beskrev gör vikten (ca 400g extra) ingenting, och kostnaden är inte stor. Dock måste alla tips för sovsäcksanvändande kring komforttemperaturen tas med en nypa salt, liksom komforttempen själv. Din egen komforttemperatur kan skilja mycket från säckens, och variera från dag till dag. Bäst med lite overkill när man har möjlighet!
 
Hej!

Tillbaka efter helgturen. Var ute från fredag klockan 12:00 till idag söndag klockan 10:00. Två övernattningar alltså. Sov första natten vid Dalens hembygdsgård. Det räckte gott med underställ. Tror att min gaslampa värmde upp tältet bra. Andra natten sov jag vid Gäddvatten och vaknade vid 5.30. Då var det riktigt kallt trots att jag sov i underställ, fleece-tröja och mössa. Hade det varit tidigare skulle en flaska varmvatten säkert ha hjälpt. Slutsatsen är att min sovsäck duger för vårturer förutsatt extrakläder m.m.

Hur kan jag förresten kolla vilka temperaturer som varit de senaste nätterna? Hittar inte på smhi.


MVH

Johnnie
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.