Glapp i vevparti

Hej jag har en ett år gammal Nishiki 422 Hybrid som har glapp i vevpartiet, den var inne för samma fel i nov-dec. Dom lyckades tydligen inte fixa det då, nu undrar jag om det kan vara något fabrikationsfel eller om dom skall få en chans till. Garantin har gått ut den 28/3, och jag vet inte om den gäller för reparationen som dom gjorde i nov-dec.
 
Jag hänger inte riktigt med på vad som glappar och hur felet uppstår.
Vad glappar i vevpartiet? Glappar vevarmarna? Klingorna? Lossnar vevlagret? Glappar det i vevlagret? Pedalerna?

Vet du vad det är för fabrikat på vevpartiet/vevlagret/pedalerna?

/Håkan
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Kompletterande uppgifter. Det glappar i själva vevaxeln, det verkar som om det är några lagerbanor som är iskruvade, och att dessa skruvas ut. Vevaxeln, som går mellan båda pedalarmarna, rör sig upp och ner om jag drar och trycker i pedalerna.
 
Det låter ju inte som ett allvarligt problem. Det är dock märkligt att inte cykelhandlarn kan fixa det.
Man kan man lösa genom nåt av följande:
- Dra fast vevlagret ordentligt (med viss reservation att man drar sönder gängorna, men då får man ta i). Man kan göra det själv om man har nåt liknande verktyg (beroende på vevlagermodell)
BBT_8.jpg

Du behöver ett verktyg för att ta bort vevarmarna oxå.

- Använda Loctite 222 på gängor rena från fett och smuts

- Svetsa (beroende på material i ram och lager), men det gör ingen seriös cykelreparatör

/Håkan

[Tillägg: Jag vet inte om jag fattade dig rätt, jag tolkade dig som hela vevlagret (inkl. vevaxel lossnar), inte att vevaxeln lossnar inuti vevlagret. Bild på ett typiskt vevlager:
ultegra4.jpg

Vevlager överst (med vevaxel som sticker ut på var sida), nedan t vänster verktyget för att lossa/dra fast, nedan t höger låsmutter]
[Ändrat av Håkan K 2004-04-14 kl 12:00]
 
Glapp i vevlagret går väl inte att justera på moderna cyklar? Därför får cykelhandlaren byta ut hela lagret, men du verkar haft otur med hållbarheten på det.
 
Riktigt, isf är det bara att sätta i ett nytt. Men jag tolkade det som om han menade att hela vevlagret lossnade. Fel? (Det kändes orimligt att 2 vevlager gått sönder)

/Håkan
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips