Glapp i vevparti

Hej jag har en ett år gammal Nishiki 422 Hybrid som har glapp i vevpartiet, den var inne för samma fel i nov-dec. Dom lyckades tydligen inte fixa det då, nu undrar jag om det kan vara något fabrikationsfel eller om dom skall få en chans till. Garantin har gått ut den 28/3, och jag vet inte om den gäller för reparationen som dom gjorde i nov-dec.
 
Jag hänger inte riktigt med på vad som glappar och hur felet uppstår.
Vad glappar i vevpartiet? Glappar vevarmarna? Klingorna? Lossnar vevlagret? Glappar det i vevlagret? Pedalerna?

Vet du vad det är för fabrikat på vevpartiet/vevlagret/pedalerna?

/Håkan
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kompletterande uppgifter. Det glappar i själva vevaxeln, det verkar som om det är några lagerbanor som är iskruvade, och att dessa skruvas ut. Vevaxeln, som går mellan båda pedalarmarna, rör sig upp och ner om jag drar och trycker i pedalerna.
 
Det låter ju inte som ett allvarligt problem. Det är dock märkligt att inte cykelhandlarn kan fixa det.
Man kan man lösa genom nåt av följande:
- Dra fast vevlagret ordentligt (med viss reservation att man drar sönder gängorna, men då får man ta i). Man kan göra det själv om man har nåt liknande verktyg (beroende på vevlagermodell)
BBT_8.jpg

Du behöver ett verktyg för att ta bort vevarmarna oxå.

- Använda Loctite 222 på gängor rena från fett och smuts

- Svetsa (beroende på material i ram och lager), men det gör ingen seriös cykelreparatör

/Håkan

[Tillägg: Jag vet inte om jag fattade dig rätt, jag tolkade dig som hela vevlagret (inkl. vevaxel lossnar), inte att vevaxeln lossnar inuti vevlagret. Bild på ett typiskt vevlager:
ultegra4.jpg

Vevlager överst (med vevaxel som sticker ut på var sida), nedan t vänster verktyget för att lossa/dra fast, nedan t höger låsmutter]
[Ändrat av Håkan K 2004-04-14 kl 12:00]
 
Glapp i vevlagret går väl inte att justera på moderna cyklar? Därför får cykelhandlaren byta ut hela lagret, men du verkar haft otur med hållbarheten på det.
 
Riktigt, isf är det bara att sätta i ett nytt. Men jag tolkade det som om han menade att hela vevlagret lossnade. Fel? (Det kändes orimligt att 2 vevlager gått sönder)

/Håkan
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips