Glänsa / Glassa

Ånä!

mortadello; sa:
Det jag menade var att en riktigt bra cyklist dvs en proffcyklist i ett div 1 stall inte bryr sig för fem öre vad han cyklar på. Han åker på det som stallet har reklamavtal med när det gäller ram, hjul, däck osv med undantag för skor i vissa fall.
/Anders

Dom bryr sig visst!
Det skulle vara som att säga att Björn Wirdheim, som kör Jaguar i F1, inte skulle vilja köra för Ferarri, trots att han vet att Ferarris bilar är snabbast.

Visst, dom cyklar på det märke dom är kontrakterade för, men jag tror nog dom sitter och önskar att dom fått sitta på den snabbaste cykeln.
Deras högsta önskan är ju ändå att vara först i mål.

/BAX
 
En Div. 1 cyklist behöver inte att bry sig om cykeln (förutom när det gäller ställningen osv.) eftersom stallet tar hand om alla viktiga beslut när det gäller inköp och underhål av materialet. Vi som inte har någon att ta hand om sådana saker har anledningen att vara mer intresserad an så.

Att automatiskt hänvisa till vad tävlingscyklister gör och inte gör ingår i symptombeskrivningen som jag nämde tidigare. Cykelglädje behöver inte att ha någon direkt samband med hur stark eller hur "bra" man är som cyklist eller hur mycket pengar man har.

Det går inte att köpa sig snabbt, och det finns ingen pryl eller ram som kan ersätta tid i sadeln (och bra förebilder) när det gäller hur "duktig" man är som cyklist, men som sagt - man kan har kul på två hjul ändå.

Tilläggas kan att en cykel eller delar som är undermallig för ägarens behov när det gäller hållbarhet och pålitlig prestanda kan vara en stor hinder för cykelglädje. I detta fall är det möjligt att köpa sig ur knipan, och det behöver inte alls vara dyr om problemet gäller enbart funktionalitet.

Det är bara när ägarens "behov" börjar att innefatta mer subjektiva områden att priserna börjar att stiga rejält, men även så behöver det inte att ha någonting att göra med snabbhet.
 
mortadello; sa:
Märket på ram och komponenter har ingenting med hur bra man är på att cykla.
Jag tycker det är synd att vissa har den inställningen att man blir en bättre cyklist med dyra prylar.
Har man bara en hyffsat bra cykel dvs relativt lätt och med hållbara komponenter så klarar man sig väldigt långt utan att behöva bry sig om eventuella produktnamn.

Jag tror du har fel när det gäller cykelproffsen. Tror att de bryr sig extremt mycket om vad de åker på. Ungefär som den amerikanska störtloppsåkerskan, minns ej vad hon hette som föll i Åres störtlopp för ett par år sedan, ocb bröt skidan. Hon grät som ett barn, inte för att hon just störtat i 100 knyck utan för att hennes favoritskidor hade gått åt pepparn.

För övrigt håller jag med dig. På en av onsdagsvändorna vi brukar åka på MTB dök det en gång upp en som inte bodde i Uppsala så han använde någon sorts andra cykel han hade tagit hit. Den var från mitten av nittiotalet, närmast neolitiskt inom MTB där utvecklingen gått fort, med någon urtaskig elastomer dämpare, o s v. Han åkte ifrån alla så det visslade om det, förtjust över att hoja en kul stig, bunny hoppade över stockar, stenar o trotoarkanter.

Att ha en dyr cykel är ingen nödvändig förutsättning för att ha nöje av cyklingen.

Per
 
Re: Ånä!

BAX; sa:
mortadello; sa:
Det jag menade var att en riktigt bra cyklist dvs en proffcyklist i ett div 1 stall inte bryr sig för fem öre vad han cyklar på. Han åker på det som stallet har reklamavtal med när det gäller ram, hjul, däck osv med undantag för skor i vissa fall.
/Anders

Dom bryr sig visst!
Det skulle vara som att säga att Björn Wirdheim, som kör Jaguar i F1, inte skulle vilja köra för Ferarri, trots att han vet att Ferarris bilar är snabbast.

Visst, dom cyklar på det märke dom är kontrakterade för, men jag tror nog dom sitter och önskar att dom fått sitta på den snabbaste cykeln.
Deras högsta önskan är ju ändå att vara först i mål.

/BAX

Vad bra Bo. Då kanske du kan tala om vilken som är den snabbaste och bästa cykeln.

Är det Trek som Armstrong åker på? Varför vann då inte George Hincapie över Magnus Bäckstedt i Paris-Robaix?
Eller är det Cannondale då Simoni vann Girot och Astarloa vann VM?
Kanske Pinarello med Petacchis alla segrar förra säsongen?

Nä som du ser så är det cyklisten och inte cykeln som avgör vem som vinner.
Vore ett cykelmärke överlägset så skulle alla stall köpa in cyklar av detta märke då denna möjlighet finns.

Att dra paralleller med Formel 1 är lite fel. Skillnaden är ganska stor i jämförelse mot cykel.
I Formel 1 bedrivs mycket av utvecklingen bakom stängda dörrar och andra stall har ingen insyn och kan ej ta del av andra stalls material och tekniska lösningar. Oavsett hur mycket pengar Jordan, Jaguar, Sauber osv slantar upp så kommer de ej åt Ferraris teknik.
I cykel däremot kan vem som helst, ja förutsatt att denne har pengar, gå in i första bästa cykelaffär och
beställa EXAKT en likadan cykel som proffsen åker på.

/Anders
 
Re: Re: Ånä!

mortadello; sa:
Att dra paralleller med Formel 1 är lite fel. Skillnaden är ganska stor i jämförelse mot cykel.
I Formel 1 bedrivs mycket av utvecklingen bakom stängda dörrar och andra stall har ingen insyn och kan ej ta del av andra stalls material och tekniska lösningar. Oavsett hur mycket pengar Jordan, Jaguar, Sauber osv slantar upp så kommer de ej åt Ferraris teknik.
Det kan oxå vara så att skillnaderna mellan olika cyklar är betydligt mindre, då det handlar om betydligt enklare teknik, jfrt F1.
mortadello; sa:
I cykel däremot kan vem som helst, ja förutsatt att denne har pengar, gå in i första bästa cykelaffär och
beställa EXAKT en likadan cykel som proffsen åker på.
Jag är tveksam till om man kan "gå in i första bästa cykelaffär och beställa EXAKT en likadan cykel som proffsen åker på". En hel del kör nog på förserieprylar, specialutvecklade grejor mm.

MEN, går man in hos en seriös cykelhandlare och köper en kvalitetshoj för t ex 50 kkr, så är skillnaden mellan dess prestanda och vad proffsen kör på, ganska liten.

/Håkan

PS Kom å tänka på en sak: Inte tar du den här diskussionen på ALLVAR, Anders?
 
Så du menar det!
Jag har väldigt svårt att tro det.

Det brukar alltid finnas ett samband..

..en dålig kusk får sällan köra en snabb häst.
..en dålig förare får sällan köra en snabb bil.
..en dålig skidåkare får sällan de bästa skidorna.
..en dålig cyklist får de bästa grejorna bara han betalar???

Jag håller med på att han inte behöver bry sig om cykeln I SIG. Men han håller nog fasen reda på vilka grejor som är något att ha. "okej, det här är inte bästa ramen, men ingen erbjuder ett bättre kontrakt" NOT?

Varför cyklar inte Armstrong på en 3-växlad KRONAN med mormorssadel och ballongdäck, om vi nu ska hårddra det åt andra hållet?
Visst, det finns undantag åt både det ena och andra hållet, men i stort brukar det vara så.

Trevlig helg
/BAX
 
Re: Re: Re: Ånä!

Håkan K; sa:
Jag är tveksam till om man kan "gå in i första bästa cykelaffär och beställa EXAKT en likadan cykel som proffsen åker på". En hel del kör nog på förserieprylar, specialutvecklade grejor mm.
Japp, så är det.
Ett typexempel på detta är ju de nyutvecklade Bontragerhjulen som Lance Armstrong både specade och körde på ifjol...
Att han var med och specificerade hur han ville ha hjulen tycker iallafall jag är en klar indikation på att han bryr sig litet grand... :)
 
Cyklar med självkänsla

Det är inte nödvändigtvis priset, eller om ett proffs använder samma prylar som är av görande varken för trivseln med dem eller känslan av "snobbism" när man nyttjar dem.

Jag cyklar på en långfärdshoj i prisklassen strax över 10 000 kr, jag njuter av att cykla den och att äga den. Varför?, kan man då fråga sig. Svaret är att den är ändamålsenlig och att man bör ha en del hum om långfärdscyklar för att förstå att den är helt avpassad att vara en touringhoj. De specialbyggda lasthållarna, den långa hjulbasen etc. Jag känner mig helt enkelt exklusiv därför att jag har valt en pryl som inte är var mans egendom ( inte exkluderat av priset )vilket accentueras av en Brooks B17 lädersadel som hängt med på flera hojar, den är ruskigt bra att sitta på, men den visar också att jag tillhör en skara som vet vad en Brooks lädersadel är. M.a.o. cykeln sänder signaler om grupptillhörighet.

Min andra velicoped är en retroracer. Ram Mercier ( Columbus TreTubi ), Peugeot framgaffel, Shimano 600 friktionsväxlar och bromsar, Huret växelreglage, 36 ekrade tubhjul på Shimanonav och Rigida fälgar och kronan på verket en Ideale 52 lädersadel. Två saker är fusk, vevlagret är Kinex helkapslat kasettlager och pedalerna är Shimano PD-A 515. Den väger 9,8 kg och är en fröjd att hoja på. Jag njuter av att den är klassisk i alla avseenden. En modern racer är säkert mycket styvare, men jag spurtar inte, jag cyklar långt och fort utifrån mina förutsättningar. Indexväxlar är lättare att växla än friktionsväxlar, men jag gillar att använda örat. Tubdäck är mickliga och punkteringskänsliga, men ger en härlig åkkänsla.
Men ska jag vara helt sanningsenlig så beror innehavet på att jag ville ha en racer och bygget ovan var det billigast jag kunde komma undan och budgeten var ytterst begränsad, 2000 kr allt som allt, det blev 2500 i slutändan. Men att ha byggt ett sådant njutningsverktyg för en så modest kostnad gör att jag känner mig extra snobbig uppflugen på en Ideale 52 på färd längs Uppländska vägar med det lätta sjungandet från hårdpumpade Vittora tubdäck mot asfalt.

Slutsatsen för mig är att man kan känna glädje över prylar även om de inte är av det mest "brandade" slaget eller är avsedda för oändligt mycket mer än vad man någonsin kan utnyttja. Glädjen kommer nog snarare av vilken självbild man vill att de ska bekräfta.

Min analys av vilken självbild jag vill bekräfta behåller jag för mig själv.

[Ändrat av klippen 2004-04-16 kl 20:47]
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.