Glaciärutbildning online?

Börjar med att säga givetvis ska jag även gå en praktisk utbildning.
Men tänker det borde finnas mycket att läsa inom ämnet.
Kanske en kurs online?
Jag är ute efter hur man färdas säkert över glaciärer.
Vad har ni för tips?
 
Är det sommar eller vinter du tänker dig och i vilka berg?

Skidåkning och eller vandring/klättring?

Riskerna är rätt olika beroende på hur mycket glaciären rör sig och om det är vinter eller sommar. Det finns alltid risker för livshotande olyckor med att passera över glaciärer med fall i djupa sprickor och glaciärbrunnar. Är det barsmält behövs stegjärn.

Finns en bra bok på norska. https://www.dntbutikken.no/produkt/dnt-fjellsports-breboka-handbok-i-brevandring/ och basala rutiner finns förstås i större böcker om alpinism. Webutbildningar känner jag inte till. Borde förstås finnas typ filmade föredrag på youtube.

Thure
 
Breboka är bra. Metoden för kamraträddning som beskrivs i den, skiljer sig dock en del från den som lärs ut i Sverige. Förutom att läsa om glaciärer och var och varför sprickor brukar bildas och andra faror, och även fundera på hur man rör sig på glaciärer (ex att replaget undviker att gå parallellt med förmodade sprickområden) så kan det också vara bra att börja träna på lite knutar. Praktiska saker som att fira, repklättra med prusiksnören, bygga t-ankare är ju också bra att öva.

Själva kamraträddningsmetodiken är ju sen väldigt mycket ett lagarbete som behöver praktisk övning och repetition. Jag gick en 8 dagars kurs 2008 och känner att jag då och då behöver friska upp minnet och öva för i skarpt läge så är det ett antal moment som behöver sitta, från att sätta säkert ankare (ex t-ankare med yxan) och upprätta en z-hiss med utväxling för att kunna dra upp en person. Det är inte helt okomplicerat och jag minns att de första dagarna så fick vi öva mycket med det på fast mark.

Väldigt bra kunskaper att ha som jag då och då haft nytta av. Att kunna röra sig på glaciärer öppnar ju upp en del nya möjligheter.
 
Breboka och den Norska kursen rekommenderas, det behövs många hands on och kamrater för att det skall bli rätt och gå väl. Tror inte att du kan sitta i fotöljen och lära dig de praktiska delarna.

go tur
 
Det jag tänker mig är sommar och alpinism/klättring.
Tack för tips om Breboka, blir ett köp.

Som jag skrev i mitt inlägg tänker jag inte sitta i fotöljen för att lära mig allt!
Utan mer som förberedelser.
 
Göran Olsson har skrivit tre böcker i en serie kallad Utfärd och en del heter "Berg och Glaciärer":
www.litteraturmagazinet.se/goran-olsson/utfard-berg-och-glaciarer
De finns även alla 3 i en bok numera:

Berg&glaciär är en del klättring (större delen) men en del är ju överlappande mellan de två.

Från Calazzo så innehåller varken "Stora boken om klättring" eller "Avancerad klättring och repteknik", båda a Nils Ragnar Gustavsson något specifikt glaciärkapitel.
Inte heller någon av mina tre böcker med ordet lavin i titeln pratar om glaciärer specifikt.
En bok heter Galciologi men det handlar ju om "underlaget" och inte hur man beter sig på och kring den.

Verkar var sparsamt med dedikerade glaciärbeteendeböcker på svenska.

/Patrik
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...