Glaciärer som inte finns på fjällkartan

Jag misstänker att det finns en del småglaciärer som inte är utritade på fjällkartan. För små för att bli något som syns där. Jag kan däremot inte påminna mig om att jag har stött på någon sådan under mina vandringar. Vare sig man tänker gå på dem eller undvika dem skulle det vara bra att veta var de finns. (I värsta fall har jag redan gått över någon sådan och trott att det bara var ett vanligt snöfält.)

Någon som har exempel på sådana glaciärer? Troligen finns dessa med i kartläggningar som myndigheter och andra har gjort. Det skulle också vara intressant att veta var sådana sammanställningar kan finnas.

/Hans F
 
Är de så små att de inte är inlagda på kartan kan man oxså gå runt dem, på en iskurs jag gick för många år sen sa instruktören en rejält klok sak att ovanför kan aldrig en glaciär skada en eller kamraterna, men man kan ju inte gå på kolinjen.....samtidigt.
 
Det är inget fel på skämtlynnet hos dem som svarar idag. :) Men när jag tänkte på att av misstag inte gå på glaciärer hade jag i tanken att de kan vara snötäckta långt in på sommaren. Om man däremot tydligt ser isen är det ju inte så svårt.

Det där med att glaciärer smälter fort nuförtiden är ju också sant. Fast de jag sett på kartan under mina vandringar har jag också hittat i verkligheten. Allihop, såvitt jag minns. Men det vore ju fint med exempel på helt försvunna, det borde ju rimligen finnas sådana som helt nyligen har smält bort.
 
Jag vet inte hur snabbt en glaciär försvinner men den försvinner ju inte på en vecka eller två. Fjällkartan revideras med ett intervall på 3-5 år och på den tiden hinner väl knappt kanske en väldigt liten och utsatt glaciär försvinna, eller? det tar ju ett antal år att bygga ihop en glaciär så det borde väl ta några år för den att försvinna också.

Jag är bara en gissande skåning, ingen glaciärmästare.
 
Jag misstänker att det finns en del småglaciärer som inte är utritade på fjällkartan. För små för att bli något som syns där. Jag kan däremot inte påminna mig om att jag har stött på någon sådan under mina vandringar. Vare sig man tänker gå på dem eller undvika dem skulle det vara bra att veta var de finns. (I värsta fall har jag redan gått över någon sådan och trott att det bara var ett vanligt snöfält.)

Någon som har exempel på sådana glaciärer? Troligen finns dessa med i kartläggningar som myndigheter och andra har gjort. Det skulle också vara intressant att veta var sådana sammanställningar kan finnas.

/Hans F
Kanske kan du få svar på dina frågor om du vänder dig till de som forskar på ämnet.
http://www.ink.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=4044
http://www.polarisen.se/forskare/glaciaerforskning-pa-graensen

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobbe C små glaciärer / snöfält Fjällvandring 32
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
Djunggren Glaciärer kring Mårma Fjällvandring 3
Angående glaciärer ? Fjällvandring 1
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet Fjällvandring 74
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
Ad.Finem Vart finns Old Tjikko Fjällvandring 13
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Lars_P Norge i Maj? Finns det nåt? Fjällvandring 5
Pumba Finns det något häftigt i sverige ? Fjällvandring 15
aksello padjelanta, rundtur. Finns det? Fjällvandring 4
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18
majjen Finns det fler nörd-trådar? Fjällvandring 2
Lars G A Guideböcker om Sarek - vilka finns det? Fjällvandring 10
Fiskson Bra fiskevandring på fjället, var finns det? Fjällvandring 4
Peder35 Finns någon expert på att vada i Sarek Fjällvandring 6
brst Finns boende i Katterat? Fjällvandring 3
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
rosetwig Finns det mygg på fjället? Fjällvandring 15
larvik line Vilken faror finns det på jojoleden Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Finns det någon bro vid Gardaure (Arjeplogsfjällen)? Fjällvandring 3
avslut1008 Kolla om broarna finns kvar!!!! Fjällvandring 6
plp Finns bara Lantmäteriets fjällkarta BD10 över Sarek? Fjällvandring 5
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
ared Vad finns på "baksidan" av Sylarna? Fjällvandring 5
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Lofoten 2 platser finns i bil. Fjällvandring 0
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.