Gissa position

Dagens ledtråd : Området ligger i södra hälften av fjällkedjan. Nere i dalen kommer man till en raststuga,en bäck ,ett fjällhemman. Leden fortsätter upp på motsatta fjällen norrut och passerar en plats där flera tiotal man 1937-45 bröt ett då eftertraktat mineral. En smal väg leder västerut till en större väg.

Bilagor

• GP3-26.jpg
    GP3-26.jpg
    3.1 MB · Visningar: 54
Hm. De flesta ledtråderna leder mig mot Väktarmon/Glimmergruvan och en fotoposition uppe vid Aavaartoe, men det är betdydligt närmare väg och bebyggelse än 25 km. Hur långt från rätt är jag i det?

Hels rätt svar.Kommentaren 25 km avsåg närmaste bebyggelse österut, Blomhöjden eller Härbergsdalen. Vägen ut till Rolandstorp och Steckenjokksvägen är 10 km. Där går numera många gröna bandare i stället för leden mot/från Gäddede. Din tur.

Hels rätt svar.Kommentaren 25 km avsåg närmaste bebyggelse österut, Blomhöjden eller Härbergsdalen. Vägen ut till Rolandstorp och Steckenjokksvägen är 10 km. Där går numera många gröna bandare i stället för leden mot/från Gäddede. Din tur.
Jag blev lite förvirrad eftersom hela Gäddede ligger mindre än 20 km bort och jag tog nog ledtråden på ett annat sätt än det var tänkt. Jag tog för övrigt halva vägen från Rolandstorp på min gröna band-väg ifjol, men sedan la jag i packraften i Lill-Väktaren och gick upp till Hovden där jag fortsätte paddlingen upp till Ankarede (det kom en bild från den paddlingen tidigare i tråden).

Ny gåta:
gpmw2620.jpg

En ledtråd: Det här var lite längre norrut på samma gröna band, men det är inte ett av de vanligare vägvalen för gröna bandare. Bilden är tagen mot nordväst en kväll som slutade på ett hotell.

En ledtråd: Det här var lite längre norrut på samma gröna band, men det är inte ett av de vanligare vägvalen för gröna bandare. Bilden är tagen mot nordväst en kväll som slutade på ett hotell.
De flesta går över fyra mil längre västerut, men fortfarande i svenska fjällen, så det här ligger i östra delen av fjällkedjan.

Det högra fjället (och orten/hotellet) är mer känt från vintersportssammanhang.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.