Gissa legenden

Bravo!

Jao kanske lite väl lätt men syftet var att, som skrivet, bryta gubbväldet.

Catherine är en av få klätteridoler jag har. Hon har ett klätter-cv som få människor kan matcha sett till dess bredd och höga tekniska nivå. Vad sägs om:

8a(+) sport
Eigers nordvägg, Matterhorns nordvägg och jag tror även Grande Jorasses nordväg på vintern, solo!
Nytur på Dru, solo!
Trango tower slovenska leden friad med Jeff lowe, 5.12
Sydväggen på Shisha Pangma, första repetition av Polsk-Schweiziska leden, ej till toppen

Sedan verkar hon vara en väldigt sympatisk person också!

Bara ett axplock men som sagt, klättra kan hon.

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Appropå Gubbvälde så får man beakta att kvalificerad kvinnlig alpinism är en relativt ny företeelse och med "legender" så brukar man ju mena storheter en bit bort i tiden dvs. en tid då det knappt fanns några kvinnor som gjorde egna självständiga kvalificerade klätterturer. Gör man en avgränsning till "legender" så blir det nog med nödvändighet en kraftig manlig slagsida. Catherine Destivelle är väl en av de allra första riktigt stora kvinnliga klättrarna/alpinisterna och hon har ju dock varit med tillräckligt länge för att definitivt kvalificera in bland klättringens legender.
 
Åja nog skall vi kunna plocka fram några till, det var väl min tur?
Har denna hårding varit med tidigare!? Hon har bla klättrat trollryggen 1968! så nog fanns det kvinnor innan Destivelle
 

Bilagor

  • Wanda Rutkiewicz.jpg
    Wanda Rutkiewicz.jpg
    26.9 KB · Visningar: 1,007
sover inte folk på nätterna?? hon hade en rätt diger meritlista också
Din tur Joanna
God natt folk!
Förlåt om jag förstörde leken med mina nattugglefasoner (datorn var tyvärr på p g a en annalkande deadline :(). Jag har väl dessutom haft ett oschysst försprång genom att komma från samma land/bergsbestigarkultur som Wanda R. Kände igen henne direkt och reagerade med ryggmärgen, fast jag minns henne som lite mer rundkindad än på just denna bild.

Visst hade hon en diger meritlista, hon var dessutom duktig på matte och volleyboll, vilket spädde på min egen beundran. Wanda var någon man såg upp till redan när hon öppnade nya svåra leder i Tatra på 60-talet, men vi småglin hade faktiskt gott om kvinnliga förebilder; det fanns duktiga tjejer i Tatra redan under mellankrigstiden. Wanda själv har ju ofta klättrat ihop med minst lika vassa Krystyna Palmowska, Anna Czerwińska och Ewa Pankiewicz. På Trollryggen var hon uppe med en annan duktig polska, Halina Syrokomska.

Nedan en bild, tagen av Wanda själv under K2-expeditionen 1982, med Ewa Pankiewicz och ytterligare en stark tjej, Danuta Wach.

Men, nu har jag faktiskt avslöjat min egen kvinnliga legendlista, och dessutom måste jag ju gottgöra det nattliga tilltaget ;), så jag passar till någon annan att lägga ut en ny gisse-bild.
 

Bilagor

  • wach pankiewicz.jpg
    wach pankiewicz.jpg
    33.5 KB · Visningar: 1,334
Förlåt om jag förstörde leken med mina nattugglefasoner (datorn var tyvärr på p g a en annalkande deadline :(). Jag har väl dessutom haft ett oschysst försprång genom att komma från samma land/bergsbestigarkultur som Wanda R. Kände igen henne direkt och reagerade med ryggmärgen, fast jag minns henne som lite mer rundkindad än på just denna bild. .

Du är förlåten! =)
 
Bara två alpina nyturer, vad jag vet, men smått legendarisk ändå:
 

Bilagor

  • Screen shot 2013-01-27 at 11.56.19.png
    Screen shot 2013-01-27 at 11.56.19.png
    70.1 KB · Visningar: 526
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slan Gissa leden Klättring allmänt 2826

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.