Gissa legenden

Hej!

Jag tar mig friheten att ge en ledtråd till den senaste legenden: Vettis! (hoppas det är ok!?)
Eller har jag förväxlat mustaschen med någon annan mustasch? Är det ingen som har en bild på en legend av det andra könet?

Med vänliga hälsningar

Kaj
 
Det är en av mina absoluta favoriter: "Hot" Henry Barber

Alla renläriga traddares skyddshelgon (använder inte kammar utan endast kilar och hexor).

/Örjan
 
Helt rätt, det är "Hot" Henry Barber.

Kvinnlig klätterlegender efterlystes. Här kommer två i samma bild, vilket kanske kan göra det lite lättare (speciellt om omgivningarna beaktas). Vilka är detta:

Molly--Barb---1977.jpg
 
Jag kommer inte på vilka det är snabbt, men färgstick och vissa delar av klädseln säger väl att fotot är predigitalt och kanske från preFriends-tiden. Reservation för att de trots allt inte är ordentligt rackade.

Det finns annat som ser fullt modernt ut, men jag gissar ändå snabbt på sjuttiotalets andra halva.
Platsen ser ju ut att vara mer eller mindre uppe på El Cap utan närmare angivelse.
 
Now, there's a sharp eye! Pre-friends, helt rätt. Senare halvan av 70-talet, helt rätt. Bilden är från 1977 och Friends började dyka upp i butikerna på allvar först under 1979. Platsen har du också pin-pointat, Mezzner!
 
Örjan, inte fuska!

Men det är riktigt, det är Molly och Barb. Närmare bestämt Molly Higgins och Barb Eastman, som gjorde den första helkvinnliga bestigningen av The Nose i april 1977. Det var den andra helkvinnliga bestigningen av El Cap överhuvud taget.
Sibylle Hechtel och Bev Johnson gjorde den första kvinnliga bestigningen av El Cap när de gjorde Triple Direct 1973. Och 1978 solade Bev Johnson Dihedral Wall, första kvinnliga solobestigningen av en big wall i Yosemite.
 
Jag diskvalificerade mig själv genom att konstatera att bilden var googlingsbar...

Kan dock avslöja att det inte är en svensk... ;-)
 
Även om bilden är googlingsbar kan du ju låta bli att googla på den. Det blir ju liksom mer sport om man gissar på gammaldags sätt.
Men det är ju riktigt att det inte är en svensk klättrare vi ser på bilden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Slan Gissa leden Klättring allmänt 2826

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.