Gissa bajset

Någon som vet, eller har en kvalificerad gissning om, vilket djur som lämnat dessa?:

cpic459fe0105b132.jpg

Fullt med hår, möjliga små benrester när jag petade i dem, luktade men inte så stinkande. Kortet taget i skogar i norra Västmanland.

Raskesven

Behöver inte vara skit

Det behöver inte nödvändigtvis vara skit, jag tycker det förefaller väldigt likt en spyboll från en uggla av nå't slag.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Jag reflekterade över spybollar. Men jag tycker man brukar finna mer hela ben och tänder i dem än vad jag gjorde i de här klumparna.

Raskesven

Bollar med väldigt få benrester kommer från dagrovfåglar. Dagrovfåglarnas matsmältningsvätskor angriper även ben. Bollar med många benrester och t o m hela kranier kommer från ugglor.
(Allt enligt fältbiologernas eminenta "knuffa för smådäggdjur")

Vråk

erik_normark; sa:
Bollar med väldigt få benrester kommer från dagrovfåglar. Dagrovfåglarnas matsmältningsvätskor angriper även ben. Bollar med många benrester och t o m hela kranier kommer från ugglor.
(Allt enligt fältbiologernas eminenta "knuffa för smådäggdjur")

Skulle det kunna vara från en vråk? Verkar ju ha kalasat på håriga byten. Eller örn?!

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!
Re: Vråk

klippen; sa:
Skulle det kunna vara från en vråk? Verkar ju ha kalasat på håriga byten. Eller örn?!
Om de kommer från en dagrovfågel så borde det vara nån av dessa, skulle jag gissa. Bollarna ser ju ganska stora ut. Kan vara intressant att dissikera spybollar och försöka se vad de har ätit, det kan ju också ge lite ledtrådar.

Tycker den blåa och plastaktiga strukturen verkar misstänksam. Är du säker på att någon skitit ut den så är det nog en knarksmugglare.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.