Gissa bajset

Någon som vet, eller har en kvalificerad gissning om, vilket djur som lämnat dessa?:

cpic459fe0105b132.jpg


Fullt med hår, möjliga små benrester när jag petade i dem, luktade men inte så stinkande. Kortet taget i skogar i norra Västmanland.

Raskesven
 
Behöver inte vara skit

Det behöver inte nödvändigtvis vara skit, jag tycker det förefaller väldigt likt en spyboll från en uggla av nå't slag.
 
Jag reflekterade över spybollar. Men jag tycker man brukar finna mer hela ben och tänder i dem än vad jag gjorde i de här klumparna.

Raskesven
 
Bollar med väldigt få benrester kommer från dagrovfåglar. Dagrovfåglarnas matsmältningsvätskor angriper även ben. Bollar med många benrester och t o m hela kranier kommer från ugglor.
(Allt enligt fältbiologernas eminenta "knuffa för smådäggdjur")
 
Vråk

erik_normark; sa:
Bollar med väldigt få benrester kommer från dagrovfåglar. Dagrovfåglarnas matsmältningsvätskor angriper även ben. Bollar med många benrester och t o m hela kranier kommer från ugglor.
(Allt enligt fältbiologernas eminenta "knuffa för smådäggdjur")

Skulle det kunna vara från en vråk? Verkar ju ha kalasat på håriga byten. Eller örn?!
 
Re: Vråk

klippen; sa:
Skulle det kunna vara från en vråk? Verkar ju ha kalasat på håriga byten. Eller örn?!
Om de kommer från en dagrovfågel så borde det vara nån av dessa, skulle jag gissa. Bollarna ser ju ganska stora ut. Kan vara intressant att dissikera spybollar och försöka se vad de har ätit, det kan ju också ge lite ledtrådar.
 
Tycker den blåa och plastaktiga strukturen verkar misstänksam. Är du säker på att någon skitit ut den så är det nog en knarksmugglare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Gissa bajset/kräkset? Vilda djur 4
Sofie_W Gissa bajset... Vilda djur 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.