Getingvarning Tunaberg

Under tallen som står ovanför Hugo, alltså strax nedanför toppen på Simonsberget, bor en stor mängd arga jordgetingar. Vi gjorde misstaget att försöka fira där i lördags, med 10-15 stick vardera som påföljd, och därpå några timmar på akuten för en av oss.
När getingarna väl blivit varse oss människor förpestade de hela toppområdet i ett par timmar, det gick inte att vistas där. Till helgen är det Tunabergsträff...
Bifogar ett tips från ett annat diskussionsforum som kanske kan lösa problemet. Detta kräver förstås handling av någon rå sälle som inte ömmar för de små liven. Skulle gärna hämnas själv men bor för långt bort. Kommer till träffen dock, hoppas kunna klättra Toppsprickan i lugn och ro då.

Björn

Tipset:

Poster: 715
Re: Dessa förbannade getingar
Svara #8 - 28. juni 2005 kl. 21:54 Ta ett VP-rör (El-rör som är 3m och ganska styvt )eller liknande och fyll på med MYRR, rikta mynningen mot hålet/takpannan eller liknande där dom går in och blås i andra änden!

Myrret sprider sig bra och ligger kvar, vilket gör att dom drar med sig det in i boet!


PS I senare inlägg talas om att hela populationen dött efter ett par timmar med denna metod. Bohålet är vänt utåt/bortåt på hyllan, lämpligen har man en 90-graders böj på röret för att komma undan snabbt efter attentatet. DS
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
GustavOh; sa:
Hmmm, Tunaberg=naturreservat...

Äh, jordgetingar är inte natur. Klättrare är natur!

"Det är förbjudet att inom reservatet ........

5 fånga och insamla ryggradslösa djur på sådant sätt att deras biotoper
eller reproduktionsmiljöer skadas eller förstörs."


Nåja det kanske inte är så noga med naturlivet. Som jägare kanske man också kunde tillåta sig att värma upp inför jakten med att skjuta på klättrare?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jaja, skoja på bara, det kan jag ta. Ämnet är tacksamt, vi såg säkert roliga ut. Hoppas bara nån tar faran på allvar också och agerar, till helgen blir det knökafullt med folk på berget och getingarna innebär en definitiv livsfara, inte bara för den som är allergisk. Jag och min replagskamrat har båda kraftiga symtom från sticken två dagar senare, trots att vi inte är allergiska krävdes sjukhusbehandling för min kamrat.
Kan lova att det var tufft innan vi fick loss bromsen och sprang. Vi höll på att bli galna och var ändå därifrån på en halv minut. Kommer ett anfall när någon gjort stand i närheten och säkrar, vare sig det är försteman uppåt eller andreman nerifrån så lär det inte räcka med de 10-15 stick som vi fick. Den som säkrar riskerar dessutom panik och kan tappa den som klättrar. Och att leda med hundratals anfallande getingar runt sig...

Om getingarna elimineras hoppas jag att det meddelas här och gärna i tråden om Tunabergsträffen också, så folk får veta att det är fritt fram.

Björn
 
Ett stort och uppriktigt tack för varningen, Gamling.
Jag kan inte påstå att min respekt för naturreservatet är på topp i just fallet med jordgetingar vid ett vanligt utsteg. (Burr!)
 
Getingar på Diretissiman också!

Ville bara meddela att jag tar Björns varning på allvar och att det finns getingar i trädet på standen ovanför Diretissiman också. Ingen blev stucken men lite läskigt var det... Stooooora...
 
Tänk så hemsk naturen kan vara ibland. Man kan snubbla på rötter också, jag förstår inte hur man kan ha träd i naturen?
 
KLAGER; sa:
Tänk så hemsk naturen kan vara ibland. Man kan snubbla på rötter också, jag förstår inte hur man kan ha träd i naturen?

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma?
Ett jordgetingbo långt upp på en populär klätterled är inte som att det finns rötter i naturen.
Det är snarare som en enstaka rot som är väldigt svår att se, lätt att snubbla på och befinner sig precis där en vandringsled passerar ett klippstup. Med andra ord en allvarlig olycksrisk.

Visst kan det vara så att man skall låta även just denna rot (och detta getingbo) vara kvar av respekt för naturen, men att göra hån av den som varnar andra för faran är rätt respektlöst.
 
De e lugnt. Kurt Lager står som svart -extrem äventyrare i profilen, så det är klart att getingar inte stör honom. Han har också haft åsikter över 2400 gånger här så han vet säkert vad han talar om.

Björn
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.