Getingvarning Tunaberg

GustavOh; sa:
Vore kanske inte så dumt med ett studiebesök där för en del andra länsstyrelser *host* dalarna *host*

Jo tack. Men det ser ut som en liten ljusning i Dalarna. OK, glöm Bisperg (som jag för övrigt ser från fönstret vid datorn, vila i frid) och Hykieberg. Det finns dock ett par berg där accessproblem uppstått på senare år och vi har kunnat ha en bra dialog med länstyrelse och andra intressegrupper. Dock tror jag att ett liknande getingproblem i Dalarna hade varit typ omöjligt att lösa med länstyrelsens hjälp.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Jättebra att det löste sig tillsammans med länsstyrelsen.

Nu återstår bara frågan om de även tillåter avskjutning av klättrare:)

Mezzner; sa:
Skjutandet ska väl jägarna stå för då, men de skjuter väl oftast på varandra?

Seriöst Mezzner, förklara vad syftet med detta inlägg är!?

I övrigt så får jag tacka för trådstartarens varning och därmed utrotningen av getingarna. Ska till Tunaberg helgen 16-17sep och är inte sugen på att bli getingbiten i någon utsatt position högt upp.

Firningsankare

Det finns med i bestämmelserna att vi inte får sätta fasta firningsankare på träd, det är ett missförstånd efter en rundtur på berget inför bildandet av naturreservat så påpekade jag att vissa träd slets hårt då de användes att fira ifrån. Jag erbjöd mig att sätta fast firningsankare runt vissa träd.

Förhoppningsvis kommer det framöver att finnas träd försedda med skydd eller kedjor.

Jag vågade mig på att fira från tallen ovanför Hugo nu i helgen och kunde till min stora glädje konstatera att den var obebodd! Fritt fram på den hyllan alltså. Hur det är idag ovanför Direttissiman vågar jag inte säga, men jag klättrade den i somras utan att bli anfallen. Så det verkar lugnt inför träffen!

Björn

Det var getingfritt för två veckor sedan ovanför direttisman. Har inte sett några alls i Tunaberg denna säsong glädjande nog!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips