"Get Out" i Bodafors läggs ner

Internethandel

Det blir allt vanligare att prova utrustning i en fysisk butik, för att sedan gå hem och beställa från en internetsite. Man tjänar heltenkelt pengar! Det kan ju tyckas taskigt mot den lokala handlaren, men är en realitet som vi, konsumenter och handlare måste förhålla oss till. Det finns ju ett värde i att handlaren existerar, det förutsätter dock att vi handlar där också. Kanske borde diskuteras i särskild tråd?
 
Lite märkligt dock att de väljer att lägga ner just markbutiken i Bodafors, då det tydligen är den som gått bäst av deras butiker (mycket förmodligen pga Fair Enough som definitivt kommer att bli saknat).

Deras uppköp och omstrukturering av Get Out kändes extremt märkligt redan från första början. Varför ändra på ett vinnande koncept? Varför inte bara fortsatt med samma webbsida och företagsnamn?
 
Det blir allt vanligare att prova utrustning i en fysisk butik, för att sedan gå hem och beställa från en internetsite. Man tjänar heltenkelt pengar! Det kan ju tyckas taskigt mot den lokala handlaren, men är en realitet som vi, konsumenter och handlare måste förhålla oss till. Det finns ju ett värde i att handlaren existerar, det förutsätter dock att vi handlar där också. Kanske borde diskuteras i särskild tråd?

Men detta beteende kommer vi kanske snart att se inträdesbilejtter till butiker. Jag har inte samvete att prova i fysisk butik och sedan köpa på nätet. Vissa produkter köper jag direkt på nätet och andra i butik ( t ex för att kunna prova eller lättare med support/retur). Men visst, med fri retur (som addnature m fl) så minskar behovet av fysisk butik för att prova storlek.

/Patrik, kanske utdöende idealist
 
Outnorth svarar

Hej, jag heter Anders och jobbar som marknadschef på Outnorth och vill svara på ett par av de frågor som dykt upp i tråden.

Beslutet att lägga ner butiken i Bodafors var inte lätt och det handlar framförallt om fokus. Vi vill fokusera på att göra ountorth.se så bra som möjligt, och som flera varit inne på så har vi en del att jobba på.

För att klara detta och för att kunna möta den ökade konkurrensen så måste vi fokusera våra resurser. Bättre att göra en sak bra än två halvdant - så har vi resonerat. Av samma skäl har vi också valt att stänga Säck i Stockholm.

Jocke som grundade GetOut och flertalet av de som ursprungligen jobbade där är kvar i bolaget, så i den bemärkelsen blir det inga större förändringar. Det unika uttryck som GetOut hade är något som vi hoppas på att kunna föra tillbaka framöver. Det senaste året har vi lagt mycket tid och kraft på tekniska integrationer och annat "tråkigt".

Vi har definitivt inga planer på att lägga ner Fair Enough. Denna mässa har de senaste tio åren blivit lite av en institution i den södra delen av landet och den har varit väldigt uppskattad av både kunder och leverantörer.

Har ni fler frågor och funderingar så ska jag naturligtvis försöka besvara dessa också.

/Anders Blomster
 
Ny tanke

Men detta beteende kommer vi kanske snart att se inträdesbilejtter till butiker. Jag har inte samvete att prova i fysisk butik och sedan köpa på nätet. Vissa produkter köper jag direkt på nätet och andra i butik ( t ex för att kunna prova eller lättare med support/retur). Men visst, med fri retur (som addnature m fl) så minskar behovet av fysisk butik för att prova storlek.

/Patrik, kanske utdöende idealist

Låter troligt. Gå in i en löparbutik och folk testar bandet och säger jag kommer tillbaka efter lön. Dvs köpa på nätet.
 
Men detta beteende kommer vi kanske snart att se inträdesbilejtter till butiker. Jag har inte samvete att prova i fysisk butik och sedan köpa på nätet. Vissa produkter köper jag direkt på nätet och andra i butik ( t ex för att kunna prova eller lättare med support/retur). Men visst, med fri retur (som addnature m fl) så minskar behovet av fysisk butik för att prova storlek.

/Patrik, kanske utdöende idealist

Eller snarare att specialbutikernas roll tas över av rena utställningslokaler för leverantörerna. Jag misstänker att Fenix resonerar lite så med naturkompaniet: om kunden klämmer i butiken och sedan går hem och beställer sin fjällrävenjacka och trangiakök på nätet så blir det ändå samma pengar in för koncernen (som då kan hålla butiken under armarna)
 

avslutad210712

Gäst
Alltså jag tycker inte att servicen blivit speciellt mycket sämre sedan Outnorth tog över. Ärligt talat så snarare tvärtom. Har ett flertal gånger förr i tiden skickat epost till Getout utan att ens få ett svar. Har ett flertal gånger under vintern och våren ställt frågor till Outnorth och fått svar samma dag vilket är ungefär samma servicenivå som jag får från andra internetbutiker.
 
Beställa flera på en gång

Då Addnature bjuder på fri returfrakt så har jag börjat beställa hem flera storlekar av samma modell. Senast så beställde jag tre olika par skor i olika storlekar (totalt 6 par skor) och provade hemma och skickade tillbaka allt utom ett par som jag bestämde mig för att behålla. Jag kommer att göra så i fortsättningen med kläder och ryggsäckar osv.

Outnorth och Addnature har mycket större och bättre sortiment än vad Naturkompaniet har. Och jag har haft hittills positiva erfarenheter av båda Outnorth och Addnature vad gäller service och kontakt.

Trist att de stänger ner även i Sthlm! Det är ju bra möjlighet att testa många ryggsäckar på en gång och även köpa småsaker när jag är på genomresa i huvudstaden.
 
Hej, jag heter Anders och jobbar som marknadschef på Outnorth och vill svara på ett par av de frågor som dykt upp i tråden.

Beslutet att lägga ner butiken i Bodafors var inte lätt och det handlar framförallt om fokus. Vi vill fokusera på att göra ountorth.se så bra som möjligt, och som flera varit inne på så har vi en del att jobba på.

För att klara detta och för att kunna möta den ökade konkurrensen så måste vi fokusera våra resurser. Bättre att göra en sak bra än två halvdant - så har vi resonerat. Av samma skäl har vi också valt att stänga Säck i Stockholm.

Jocke som grundade GetOut och flertalet av de som ursprungligen jobbade där är kvar i bolaget, så i den bemärkelsen blir det inga större förändringar. Det unika uttryck som GetOut hade är något som vi hoppas på att kunna föra tillbaka framöver. Det senaste året har vi lagt mycket tid och kraft på tekniska integrationer och annat "tråkigt".

Vi har definitivt inga planer på att lägga ner Fair Enough. Denna mässa har de senaste tio åren blivit lite av en institution i den södra delen av landet och den har varit väldigt uppskattad av både kunder och leverantörer.

Har ni fler frågor och funderingar så ska jag naturligtvis försöka besvara dessa också.

/Anders Blomster
Till att börja med, tack för att du tar dig tid och svarar här Anders. Cred!

Dock så känns det som att ni har haft dessa planer på att lägga ner i Bodafors och flytta Fair Enough till Kalmar (eller liknande), redan då ni köpte företaget. Eller?

Varför tog ni bort det inarbetade namnet GetOut (förmodligen mer välrenommerat inom friluftskretsen än Outnorth)?
 
Till att börja med, tack för att du tar dig tid och svarar här Anders. Cred!

Dock så känns det som att ni har haft dessa planer på att lägga ner i Bodafors och flytta Fair Enough till Kalmar (eller liknande), redan då ni köpte företaget. Eller?

Varför tog ni bort det inarbetade namnet GetOut (förmodligen mer välrenommerat inom friluftskretsen än Outnorth)?

Hej igen,
det låg inte i den ursprungliga planen att lägga ner någonting, nej.

Vad gäller varumärket så var det det helt enkelt så att vi inte hade rätt till vare sig GetOut eller Outnet internationellt så ett varumärkesbyte var dessvärre nödvändigt. Personligen tycker jag att både Outnet och GetOut är bättre namn än Outnorth. Om inte annat så är de båda lättare att uttala och stava.

Det finns inte heller några planer på att flytta Fair Enough till nästa år, men jag vill heller inte utesluta att det kommer att bli så. Vi har inte kommit så långt i planeringen än. Om vi skulle flytta Fair Enough så tror jag spontant inte att Kalmar är rätt ort. Men som sagt, så långt har vi inte kommit än.

/Anders
 
Mycket gnäll tycker jag. Allt utvecklas och förändras. Jag gillar Outnorth, men fri frakt och fria returer skulle nog vara en bra grej för att höja försäljningen. Om man kan beställa fraktfritt från UK så borde det ju funka för er också.
 
Bara så alla vet så beror nedläggningen på att jag la ner mina planer på att bli äventyrare på mertid och därför inte köpte svettpåsen jag hade kollat in. Det slog helt enkelt hårt på de mindre aktörerna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
j_felix "Get Out" Köldknäppen 2012. Blir det någon? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.