Gerber bryne

Min undran är - är det nåt att ha?
Ett simpelt svar. Nej.

Du har ju endast en eggvinkel, endast en strävhet och endast möjlighet att slipa släta eggar. Dessutom är priset rejält högt. Mitt råd är att antingen lära sig slipa/bryna på frihand eller köpa ett så kallat rod guided system. Av dessa är Spyderco TriAngle Sharpmaker det enligt min åsikt bästa systemet.

Det finns förstås dyrare produkter på marknaden men för lättare bryning är det svårare att hitta något som är bättre med tanke på priset och användarvänligheten.

~Paul~
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det första brynet är en löjlig leksak i samma anda som den TS presenterade.

Den andra är en kopia på Edge Pro. Edge Pro är ett mycket bra system. Hur pass bra kopian är tveksamt.

~Paul~
 
Inga leksaker utan ett riktigt brynen brukar bli bäst i långa loppet. Man behöver minst två, ett grovt och ett fint. Ju större ju bättre. Modeller som sitter i lådor som kan spännas fast i bänken underlättar arbetet. Vatten och oljebrynen är rätt likvärdiga. (nu kommer det att komma protester) Brynstöd underlättar men övning endast gör mästaren.
go tur
 
Halaj!

Jag känner att både Gerbers och Lanskys lilla brynmojäng skall bedömas utefter det de gör anspråk på att klara och inget annat. De är nog inte menade att vara ett fullgott sätt att bryna en kniv, utan något man har i fickan vid vandring som man kan ta ett par snabba drag med kniven på vid behov. Valet står alltså mellan mojängen eller inget alls.

För det är väl ingen som släpar med sig ett rod guided system ut i fält?

//T
 

Bilagor

  • thorild.jpg
    thorild.jpg
    45.8 KB · Visningar: 628

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Halaj!

Jag känner att både Gerbers och Lanskys lilla brynmojäng skall bedömas utefter det de gör anspråk på att klara och inget annat. De är nog inte menade att vara ett fullgott sätt att bryna en kniv, utan något man har i fickan vid vandring som man kan ta ett par snabba drag med kniven på vid behov. Valet står alltså mellan mojängen eller inget alls.

För det är väl ingen som släpar med sig ett rod guided system ut i fält?

//T
Förstår hur du tänker men tyvärr så håller jag inte med. Mojängen är rejält dyr med tanke på vad man får.

Ett Lansky "Dog Bone" är avsevärt mer versatilt och effektivt än det aktuella brynet. Lansky får du för ca en femtiolapp eller till och med gratis i samband med knivmässor. Finns i olika strävheter men jag kör på det grövsta eftersom i skogen så kör man inte på finlir. Det gör man när man kommer hem igen efter avslutad tur.

En annan variant är att ta med ett medelgrovt diamantbryne, t ex DMT i 1K strävhet.

Svaret är således - nej, jag tar inte med mig S-makern ut i skogen.

~Paul~
 

Bilagor

  • Mina Lansky Dog Bone.jpg
    Mina Lansky Dog Bone.jpg
    35.1 KB · Visningar: 642
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.