Genom och runt lapporten

Vi gick delar av sträckan i sommar och den del som ligger mellan pilarna mellan 2 och 3 och 3 och 4 (hoppas du förstår) dvs södra sidan av Adnetjårro och det kommer jag aldrig mer att göra om. Det var vidje vidje och vidje. Kombinerat med massor av vatten som rann ner från bergssidan.

Samma här. Instämmer. Nu var det väl blötare än normalt i somras vad jag förstår, men det var ett äventyr att ta sig igenom den skogen.
 
Jag tycker ni ska skippa både Koupervagge och Kaskasavagge då du säger att ni är oerfarna och dessutom ska ha hund. Jag har hund och har gått Kaskasavagge med hund och det blir riktigt jobbigt för hunden kan jag lova (vi hade då en Tollare). Koupervagge-alternativet är också dåligt med tanke på passgången mellan Koupervagge och Tarfala, Ni ska antingen ta er ner på klippor utan någon egentlig stig eller gå på kanten av glaciär på nervägen.

Jag tycker ni ska vända tanken mot mer lättgångna altarnativ. Ni är nybörjare, De mäktiga och mer krävande alternativen finns kvar till ett annat år. Varför inte Kungsleden Vakkotavare-Singi-Nikka eller Nikka-Abisko. Eller lite försiktigt utanför lederna Abisko-Ballinvagge-Siellavagge-Kungsleden-Abisko. Om ni kan tänka er att ta linbanan upp på Njulla vid Abisko har ni ett fint litet område melllan järnvägen och Kårsavagge att lufsa runt i. Med närhet till Björkliden, Låktatjåkka, Kårsavagge just in case.


Peter HP


Linbanan till Njulla vid Abisko hur fungerar det med hund i den? eller hur funkar det. jag har sätt bilder att det är folk som har hundar uppe vid stationen.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Linbanan till Njulla vid Abisko hur fungerar det med hund i den? eller hur funkar det. jag har sätt bilder att det är folk som har hundar uppe vid stationen.
Det är en vanlig sittlift med bygel man viker över. Tror inte det passar med hund om inte hunden är van att åka lift ;) Men det går ju att gå upp med hunden.
 
Vi åkte upp med vår hund i knät. Vi hade en sele (typ för väskor) med handtag och förövrigt bra sätt att hålla fast en hund. Hon hade inte åkt sittlift. Det gick utmärkt, även om min fru var så nervös att hon hade ont i armen ett bra tag efteråt av att hållit i hunden. Liftskötaren la på våra ryggsäckar i liften efter. Vi var ute och gick i drygt en vecka därifrån innan vi gick tillbaks till Abisko. Vi såg knappt en människa på den tiden och var ändå inte längre bort än någon dags vandring till stuga eller station.

Nu är det svårt att råda då jag inte känner er hund, eller vet hur stor den är. Det spelar ju minst sagt in......

Peter HP
 
Vi gick delar av sträckan i sommar och den del som ligger mellan pilarna mellan 2 och 3 och 3 och 4 (hoppas du förstår) dvs södra sidan av Adnetjårro och det kommer jag aldrig mer att göra om. Det var vidje vidje och vidje. Kombinerat med massor av vatten som rann ner från bergssidan.

Lite färgat är nog upplevelsen av att vi gick med Campylobacter så formen var minst sagt nersatt men nej. Aldrig mer.

Vi gick förrförra sommaren från 4 till 3 och vidare till bron upp mot Mårma. Instämmer helt. Först var det vackert och lätt, men sen försvann stigen ut i våtmarker flera gånger utan att dyka upp igen och därefter blev det tät skog och miljarder av flygfän. Detta kan inte ens kallas led. Avråder.
 
Vi åkte upp med vår hund i knät. Vi hade en sele (typ för väskor) med handtag och förövrigt bra sätt att hålla fast en hund. Hon hade inte åkt sittlift. Det gick utmärkt, även om min fru var så nervös att hon hade ont i armen ett bra tag efteråt av att hållit i hunden. Liftskötaren la på våra ryggsäckar i liften efter. Vi var ute och gick i drygt en vecka därifrån innan vi gick tillbaks till Abisko. Vi såg knappt en människa på den tiden och var ändå inte längre bort än någon dags vandring till stuga eller station.

Nu är det svårt att råda då jag inte känner er hund, eller vet hur stor den är. Det spelar ju minst sagt in......

Peter HP

Ah hehe det är en Eurasier, men då får vi gå upp. =)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag får det till cirka 60 km. Hur långt går ni på en dag? För egen del skulle jag säga att 4 dagar är vad jag skulle gå sträckan på, exklusive reservdagar och utflyktsdagar. Då vet jag av erfarenhet att 15 km/dag är vad det brukar bli när jag vandrar i fjällen. En del dagar blir det mer, en del mindre. Det betraktas nog som lite åt det måttligare/kortare än genomsnittet.

Peter HP

Tjena,
Om man ska gå Abisko - Nikkaluokta vad finns det för förbindelse mellan Abisko och Nikkaluokta. Jag tänkte på om man tar bilen till Abisko sen ska man komma till bilen igen. Eller ska man lämna bilen i Kiruna? Det verka finnas buss till Kiruna från Nikkaluokta.
 
Om ni tar bil är det nog bäst att lämna i Kiruna. Buss eller tåg till Abisko och buss mellan Nikkaluokta och Kiruna. Hund får numera åka i ligg- och sovvagn när man bokar hela kupén. Självklart även i djurtillåtna avdelningen. Sålunda bäst att lämna bilen hemma.

Själv föredrar jag att avsluta i Abisko och börja i Nikkaluokta.

Peter HP
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.