Gelcoatspackel eller vanlig gelcoat?

Jag tänkte laga upp botten på min kajak (igen) och funderar över om jag bör köpa vanlig gelcoat eller gelcoatspackel?

Jag har tidigare haft vanlig gelcoat (som nu är slut) men tycker spacklet verkar smidigare. En försäljare sa dock att lagningar med spackel aldrig blir lika snygga (det blir lite porer i dem). En fördel med vanlig gelcoat är ju också att man kan "måla" med det för att täcka över lite mindre repor av bara estetisk karaktär. Nu får kajaken iofs gärna vara randig under men möjligheten kan ju vara bra att ha. När man lagar större grejer med vanlig gelcoat upplever jag att det blir endel slipande som inte är så roande. Detta kunde man kanske slippa med spacklet?

Till problemet hör att jag måste specialbeställa färad gelcoat så minsta förpackning är 1 kg, så jag är inte så sugen på att köpa en burk av varje...

Spackel:
f68400-200.jpg

Produkterna finns på www.watski.se

Hur brukar ni göra?

//Ala

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu har jag inte kanot/kajak utan segelbåt, så mitt perspektiv på sakerna är nog lite annorlunda än ditt. Men jag skulle absolut valt gelcoat istället för spacklet, med tanke på vad försäljaren sa: om det blir porer i spacklet betyder det att det inte är helt vattentätt. Och jag vill skydda glasfibrerna innanför gelcoaten från vatten...

Gelcoaten har nämligen som uppgift att skydda materialet innaför från vatten. Att då använda ett spackel som inte är vattentätt för att laga gelcoaten låter inte som en bra idé.

Jag lagar småskador med PP Gelcoat Filler på tub och målar över med International tvåkomponents polyuretanlack. Lacken är min favorit eftersom den är både seg och hård. Tåligare än gelcoat enl. min uppfattning.

/Rune

Det vi använde var Laminering 275A
Härdare 275B
http://www.batepoxi.se/datablad/BoatLaminering275A.pdf

plus glasfiberremsor som hade tagits ut ur en tjockare glasfibermatta

http://www.batepoxi.se/index.php?surf=sortiment_epoxi&my=sortiment
"NM Laminering 275 A ett lågvisköst, rumstemperaturhärdande epoxibindemedel, avsett till laminering med glasfiber, kolfiber, polyester och aramidfiber för tillverkning av formar och verktyg samt kallbakning av trä.

NM Laminering 275 A är även lämplig till surfingbrädor med polystyrenkropp. NM Laminering 275 A är mycket vattenbeständig och därför lämplig för båtbyggnad och reparation av ovan nämnda material.

NM Laminering 275A har lång potlife och låg exotermvärme. Kan accelereras med NM Accelerator 254 upp till 10 %. NM Laminering 275A kan tixotroperas med NM Filler 51 för användning som lim.
Vidhäftningen är mycket god till de flesta material. "

4104284680_69a4f94bd1_m.jpg
4104285174_a411f01d36_m.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips