Gasskvättar....ett minne blott!!

Nja

Tycker nog hela tråden ska bort. Gas är inte så dyr och visst är ni ute ibland där ni kan ha flera tuber med er med skvättar så dessa eldas upp. Risken för olyckor ökar drastiskt om man inte vet vad man håller på med när man flyttar gas mellan tuber.
Håller med dig om att det här kanske inte är något att lägga energi på. Jag har testat litet av nyfikenhet och lärt mig en del men inte är det någon stor vinst jämfört med den totala kostnaden för utelivet. Däremot kanske det är litet drastiskt att ta bort tråden. Det medför väl inget positivt såvitt jag kan se.
 
Risk

Håller med dig om att det här kanske inte är något att lägga energi på. Jag har testat litet av nyfikenhet och lärt mig en del men inte är det någon stor vinst jämfört med den totala kostnaden för utelivet. Däremot kanske det är litet drastiskt att ta bort tråden. Det medför väl inget positivt såvitt jag kan se.

Så länge som det är ren gas i tuberna kommer inget hända. Lite långsökt men säg en tub står öppen länge så luft kommer in i tuben. Sedan fyller man på lite gas typ det strular. Då är bomben klar. Men det var många detaljer som ska till. Sedan är backventil i flaskan inte tillverkad för fungera i evighet så som någon skrev. Fyller bara på en gång är en bra tanke. Nästa är någon galenpanna som fyller med propaganda vilket ha hänt. Tuben blir en fotboll.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För att brinna så måste bränsle/luftblandningen vara inom ganska litet intervall

dvs. mest luft och lite bränsle, för propan/butanblandning så ligger det inom intervallet 2-9 volymprocent bränslegas i luft

utanför denna blandningsproportion så brinner det inte hur mycket man än misshandlar, använder elektrisk gnista etc.

Alla som har hanterat motorfordon av lite äldre sort vet vad som menas med 'sur motor' - där har bränslekvoten gentemot luft överstigit det brännbara intervallet och tänds inte av tändstiftet och detta är ganska oberoende av tryck inne i cylindern.

---

Det betyder att en skvätt luft i en campingasolflaska som för övrigt innehåller minsta spår av flytande kondensat av propan/butanblandning - blir inte automatiskt en bomb - långt därifrån. Du kan misshandla den hur mycket som helst - den smäller inte pga. förbränning - gasen ovanför vätskan är 'överkarboniserad' och samma 'skyddsmekanism' används för bensintankar i bilar - det kan brinna vid mynningen, men brinner inte ned i tanken och får den att explodera om den är läckfri och tät (dvs bensinångorna är dominerade (> 10 volymprocent) av det totala gasvolymen i tanken)

---

Det som verkligen ger problem i rumstemperatur ned till ungefär 8 plusgrader C är T-sprit/Etanol det råkar ha en partiell ångryck över ytan vid dessa temperaturer passande så bra att blandningen med luft är explosiv i området ovanför ytan inne i flaskan (3.3 - 19 volymprocent etanolgas i luft) och kan därmed tändas av en låga vid mynningen, lågan går in snabbt i behållaren och trycket går upp över i bar-nivå vid deflagrationen vilket ofta resulterar att en massa T-sprit sprutar ur förpackningen (förutom att den som håller i flaskan släpper i rena förskräckelsen) och så har man ett eldhav utanför...

Därav kravet att T-sprit _alltid_ skall förvaras i säkerhetsflaska med säkerhetskork i alla lägen ute i fält - säkerhetskorken har så små kanaler att en flamma utifrån inte kan ta sig igenom kanalerna och tända på innehållet inne i flaskan - samt flaskan är så stark att den inte spricker av trycket även om det skulle _mot förmodan_ bli en deflagration invändigt (det kan bli teoretiskt upp till 7-8 Bar tryck räknat från atmosfärstryck vid en deflagration - även med etanol - faktum är att de flesta vanligt förekommande bränslen i stökeometrisk blandning med luft ger ungefär samma tryck(ökning) vid förbränning - annars skulle metanol/etanol vara oduglig som motorbränsle - men idag (med E85) betraktat som 'trimsoppa' i gatubilskretsar eftersom man kalorimetriskt kan få in mer energi per kolvslag i cylinder på en motor med etanol-luftblandning än motsvarande med luft och bensin)

---

Campingasolflaskor då...

Det som är faran bland folk som slabbar med dessa är: 'det går inte i något, jag tror jag värmer...' - det som ger risken för dom allvarliga olyckorna.

Regel 1 om man slabbar med dessa flaskor. Man kyler mottagarflaskan, man värmer _aldrig_någonsin_ flaskan som skall avge gas/vätskan - aldrig någonsin !!!!!

Om ena (mottagar)flaskan hålls vid 0 grader C (tex. dränkt i kyld isvatten med isbitar och skakas däri under övertappet) och den andra är rumstempererat, så är tryckskillnaden mellan flaskorna större än det du har i vattenkran i köket - men andra ord när man öppnar kran mellan flaskorna så spolar det på duktigt, ...borde i alla fall göra det!! - gör det inte det, så hjälper det inte att värma givarflaskan - ta istället reda på orsaken!!!

- och orsaken till 98% heter 'du har luft och svårkondenserbara gaser i flaskorna' (från slangar och rör innan ihopkopplingen) och de ligger som en kudde (främst i mottagarflaskan efter ett tag) och håller emot flödet, hårdare ju mer fylld flaskan är, speciellt om flaskan hela tiden fylls på så består snart hela kvarvarande volymen i mottagarflaskan av just luft. Den löser sig _inte_ i butan/propan-kondensatet !!

det förklarar också varför det hjälper så lite att värma donörflaskan, så fort det rinner över en skvätt igen, så minskar volymen och trycket på luftkudden är snart samma som donörtuben har vid den ökade temperaturen och flödet stoppar igen. och så försöker man mjölka med allt varmare tub och så smäller det plötsligt... - just detta klara man sig utan i alla avseenden.



Lösningen på detta när det går trögt trots kall mottagartub, är att ta loss mottagarflaskan - sätter på en kran och helt enkelt låter lite av gasen vädras ut - och i det följer en del av luften med ut

Görs utomhus och inga tändkällor i närheten - eller så sätter man på toppmonterade brännaren, öppnar och slår igång lågan och så bränner man utrusande gasen tills flaskan har lättat 1-2 gram eller motsvarande att koka upp 1-2 dl vatten!

Sedan kan man koppla tillbaka och fylla resten - och överfyll _inte_ rent viktmässigt!!
 
Senast ändrad:
Så länge som det är ren gas i tuberna kommer inget hända. Lite långsökt men säg en tub står öppen länge så luft kommer in i tuben. Sedan fyller man på lite gas typ det strular. Då är bomben klar. Men det var många detaljer som ska till. Sedan är backventil i flaskan inte tillverkad för fungera i evighet så som någon skrev. Fyller bara på en gång är en bra tanke. Nästa är någon galenpanna som fyller med propaganda vilket ha hänt. Tuben blir en fotboll.

Jag förstår vad du säger och delar din uppfattning att det finns en del risker, även om dom måste anses som små. Men varför ta bort tråden?
 
För att brinna så måste bränsle/luftblandningen vara inom ganska litet intervall

dvs. mest luft och lite bränsle, för propan/butanblandning så ligger det inom intervallet 2-9 volymprocent bränslegas i luft....

Vill bara visa min uppskattning här. Det är ett rent nöje att läsa den här typen av inlägg, från någon som uppenbarligen har full koll. Tack!
 
Bra info är aldrig fel......
Denna tråd är ju kanon för de som har funderingar och tänkt fel eller bara vill veta.......
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips