Gasol och flyg?

Någon som har erfarenhet om vad flyget säger om gasol till gasolköken på flyget? Får man ha med det eller kommer man att stöta på problem?

/Ulf
 
Du kan få problem

Trycksatt gas är inte tillåten att ta med sig (varken incheckat och i handbagage). Det kan hända att du inte 'åker fast', men eftersom du själv ska flyga med samma plan rekomenderar jag att du köper det när du kommer fram.

Hade det gällt flytande bränslen som inte är trycksatta (t.ex. fotogen, sprit, bensin), så är de inte tillåtna heller, men jag tycker att flygbolagen är lite petiga här. Man får köpa 5liter sprit i taxfreen, men man får inte ha med det om det är till trangia-köket! Jag har fuskat på den fronten (fotogen & sprit), men skulle flaskorna läcka så är det ingen större fara i bagage-utrymmet. Skulle en gasflaska paja får man en explosition, vilket inte är helt bra.
 
Re: Du kan få problem

tingdahl; sa:
Trycksatt gas är inte tillåten att ta med sig (varken incheckat och i handbagage). Det kan hända att du inte 'åker fast', men eftersom du själv ska flyga med samma plan rekomenderar jag att du köper det när du kommer fram.

Hade det gällt flytande bränslen som inte är trycksatta (t.ex. fotogen, sprit, bensin), så är de inte tillåtna heller, men jag tycker att flygbolagen är lite petiga här. Man får köpa 5liter sprit i taxfreen, men man får inte ha med det om det är till trangia-köket! Jag har fuskat på den fronten (fotogen & sprit), men skulle flaskorna läcka så är det ingen större fara i bagage-utrymmet. Skulle en gasflaska paja får man en explosition, vilket inte är helt bra.

T-Sprit och fotogen är ju inga problem att handla när man väl kommit fram och det finns ingen anledning att ens riskera något...

Annars så kan jag bara hålla med om att det är lite löjligt att man inte får tamed t-sprit, tenol, fotogen i bränsleflaska..


/Johnny
 
Det handlar inte om trycksatta behållare, utan om brandfarlighet. Lastrummen i moderna passagerarplan är trycksatta och håller oftast plusgrader.

Problemet är om en brand uppstår där besättningen har svårt att komma åt att släcka och man måste förlita sig till automatiska övervaknings- och släckningssystem. Situationen blir än värre om det finns brandfarliga ämnen som "matar" branden, därför är det inte tillåtet att medföra brandfarliga vätskor/gaser/ämnen i nün större utsträckning.

/Håkan
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Håkan K; sa:
Det handlar inte om trycksatta behållare, utan om brandfarlighet. Lastrummen i moderna passagerarplan är trycksatta och håller oftast plusgrader.

Problemet är om en brand uppstår där besättningen har svårt att komma åt att släcka och man måste förlita sig till automatiska övervaknings- och släckningssystem. Situationen blir än värre om det finns brandfarliga ämnen som "matar" branden, därför är det inte tillåtet att medföra brandfarliga vätskor/gaser/ämnen i nün större utsträckning.

/Håkan

Det är väl inte ok att ta med sig ens inerta gaser i tryckkärl på planen. Alltså har det inte bara med brandfarligheten att göra.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips