Gaskök

Hej, jag fundera på att köpa ett kök, eller två. Jag reser ofta ensam här i sverige (fjällen, vandringsleder) men även i USA, sydamerika (argentina, colombia), asien (laos, burma). Hela tiden har jag köpt mat eller använt mitt Trangia. Urch vad trött jag är på mitt Trangia (stort och klumpigt). Har ni några råd om vad man ska köpa. Jag fundera på ett litet gaskök, och så ett multifuel kök MSR eller KAPs nya. Vet någon något eller har egen erfarenhet av detta. Grytor?


Tack för alla inlägg/Ronnie
 

f.d@operamail.com (Fredric)

Gäst
Untitled

Skall du använda köket för många resor och till platser där det kan vara svårt med att hitta bränsle tycker jag du skall satsa på ett bensin/ fotogen kök. Jag hade förut ett MSR Whisperlite och det är ett väl fungerande och lätt kök. Det finns även andra bensin/fotgen kök på marknaden men jag tror detta är ett av de lättaste. Idag använder jag ett Primus MFS, inte fel det heller men lite tyngre. Att ha tillgång till gas är inte fel men man bör inte se MFS som ett optimalt gaskök. Det fungerar bra med gas men kan inte riktigt jämföras med ett rent gaskök. Hur det är i ute i världen med att få tag i gasflaskor med skruvfattning vet jag inte. Bensin är ju klart bäst när det gäller tillgängligheten och fotogen är nog inte så svårt det heller.


Vad det gäller kastruller finns det titan kasturller från Trangia som inte är mycket dyrare än andra kanstrullset från MSR eller Primus. Trangia har också ett aluminium lock som passar till dessa titan grytor. Vill du ha lite tyngre prylar men väldigt gedigna och fina i rostfritt är MSRs Panset kanon.
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Gas är perfekt.....

på sommaren. Jag har ett gaskök (Markill, VauDe tillverker dessa) med piezotändning och utfällbara kärlstöd. Köket skruvas direkt på gasflaskan och funkar suveränt. Enkelt, snabbt (förutsatt att ett bra vindskydd används, aluminiumfolie funkar utmärkt) och billigt. Det kostar ca: 300 kr och tillsammans med benstöd (primus plast som sätts på flaskan) är det stabilt. En stor flaska gas (400 gr) räcker ungefär 1 vecka och kostar ca: 80 kr, inte mycket med tanke på alla annan utrustning. Tillsammans med 1 liters titankastruller blir det också lätt och tåligt. En viktig detalj med gasköket är att se till så att brännarens diameter inte är för stor. Då får du inte lågan inunder kastrullerna utan den smiter ut runt omkring istället. Använder man stekpanna är det dock bra med stor diameter på brännaren, så det blir väl en avvägningssak gissar jag.


Gör dock inte om samma miss som jag när det gäller storleken på titankastrullerna (1 liter enligt ovan). Om ditt gamla trangia är av den större modellen bör du köpa titankastruller som istället är lite större (1,75 liter) för att passa i vindskyddet. Detta vindskydd kan du ju även använd om du skulle köpa ett KAP/optimus eller liknande. Om vikten är viktig för dig är dock detta kanske inte ett alternativ.


Det som skulle vara ett alternativ är Primus LPS. Det köket ser ju ut precis som Primus MFS med skillnaden att det bara går på flytande bränsle (995 kr!!). Detta kök tillsammans med gasköket beskrivet ovan, blir inte dyrare än ett Primus MFS men mer mångsidigt.


Som du säkert sett i tidigare inlägg har jag själv en del funderingar runt bensinkök men hoppas att du fått ut något av detta.


/Urban.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.