Gaskök i andra länder

Om man köper ett vanligt gaskök från någon av de stora tillverkarna (Primus, MSR mfl), hur ser det ut med tillgång på gas i andra länder? Är gängan någon slags internationell standard?

Edit: ja, eftersom jag kom på den briljanta ideén att läsa lite tidigare inlägg i frågan efter jag skrivit mitt eget så kan jag konstatera att det verkar vara väldigt land/områdesspecifikt. Man får helt enkelt kolla upp för dit man ska.

Senast ändrad:
rätt metod

Har du ett toppmonterat kök och en Makrill adapter till ventillösa dosor med dig lär du klara hela världen över 0 grader...Blir det kallare rekommenderasr jag ett bensin eller fotogenkök.
Blir det kalla än -40 ute rekommenderar jag att du flyttar innomhus....för där börjar det bli riktigt farligt ute...Vid än lägre temeraturer gör bara det utomhus som måste göras där då. Både överhettning och ihjälfysning är förfärligt att iakta och oftast helt onödigt,,,
//J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tjena!

Jag aktiverar tråden med hopp om svar. Har precis fixat Trangias gasbrännare och ska bila runt i Europa i sommar. Hur får jag tag på adaptern och behöver jag den (Frankrike, Italien, Tyskland)? Kan man fylla på primusgasbehållarna??

/jesper

Tjena!

Jag aktiverar tråden med hopp om svar. Har precis fixat Trangias gasbrännare och ska bila runt i Europa i sommar. Hur får jag tag på adaptern och behöver jag den (Frankrike, Italien, Tyskland)? Kan man fylla på primusgasbehållarna??

/jesper

Skall du bila så köp gasen hemma på biltema. Det där är inte topmonterat så jag vet inte huruvida adapter finns enligt ovanstående men behållarna går inte att fylla på.

Jag har läst om den adaptern i flera gamla trådar. Någon skrev då att den finns hos naturkompaniet, har jag för mig... fråga hos dem eller sök vidare bland gamla trådar, om ingen svarar.

I Frankrike tror jag att CampinGaz är ganska vanligt. I så fall behövs adapter där.

Jag köpte bägge mina Markill gas-adaptrar hos Naturkompaniet på Kungsängsgatan i Uppsala.

(Jag skulle definitivt inte resa i sydeuropa utan att bägge var med i bagaget!)

MSR SuperFly

Det finns ett gaskök som klarar olika gängor - vad jag vet så är det enda på marknaden: MSR SuperFly. Förra året var jag i Pyreneerna och vandrade. Vid ett tillfälle köpte vi CampingGaz och det gick bra att använda det med MSR SuperFly. Jag ska använda det igen till sommaren i Pyreneerna.

Till priset på et gas adapter kann du kjøpe et billig køk for den lokale standardboksen.
240,- !!!

dsk

Skall du bila så köp gasen hemma på biltema. Det där är inte topmonterat så jag vet inte huruvida adapter finns enligt ovanstående men behållarna går inte att fylla på.

Dom går visst att fylla på igen, det är inga backventiler eller liknande i dessa - men man får inte rent lagligt sett - och om man gör det ändå så får man aldrig fylla mer än orginalvikten som ny - dvs. du skall släpa på en bra våg också...

skall man ändå slatta över så måste man lik förbaskat ha dessa adaptrar för punkteringsbehållare, campingaz och kanske CP-250 behållare (gasen i dessa är inte sämre än den som fins i standard punkteringsbehållare).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips