Gas-tillsats till Trangia....

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Spontant skulle jag säga att den billiga varianten ser ut att vara bökigare att packa i köket, med sin styva rördel, vilket är en stor nackdel om du ska ha den i 27:an men kanske ok om du ska ha den i en 25:a.
Den har ingen förvärmningsslinga vilket jag tänker mig är en nackdel, även om jag inte har klart för mig, hur stor.

Den ser ut att ha lång slang, vilket gör att man kan använda högre gasoltuber med större andel propan, vilket gör att man kan använda den vid kallare väderlek. Klar fördel.

När jag tänker efter, så tycker jag den billiga varianten liknar någon slags äldre originalbrännare till trangia. Någon som kan stödja det minnet?

När jag tänker efter, så tycker jag den billiga varianten liknar någon slags äldre originalbrännare till trangia. Någon som kan stödja det minnet?

Traniga har nog aldrig själva tillverkat en gasolbrännare, utan de som finns/fanns i en förpackning från Trangia har någon firma som är experter på gasolbrännare gjort.

För några år sedan (troligen > 5 år) såg jag i en affär Trangia gasolbrännare från CampingGaz i Trangia-förpackning. Den gasolbrännare som Trangia nu säljer som originaltillbehör tillverkas av Primus.

Då den billigare har Primus gänga kan det inte vara den som jag har sett i Trangia förpackning.

OT
Men jag följer inte längre med vad som händer. Jag hade missat att Primagaz har övertagit Air Liquide Gas AB´s gasolverksamhet, men nu vet jag detta tack vare länken till http://www.gasol.nu/ .Den för mig naturligare URL:en http://www.gasol.se/ funkar för övrigt lika bra.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips