Garmin zumo 500 Deluxe Nordic

Hej!

Funderar på att köpa en Garmin zumo 500 Deluxe Nordic till att använda på min skoter.
Är det nån som har erfarenhet av det och testat om det funkar.

Mvh
Tomas

Har ingen personlig erfarenhet av Zümo men har ändå uppfattat en del. Zümo tillhör den nya generationens fordonsnavigatorer som är mycket lätthanterliga vid vägnavigering. Dock kan de i jämförelse med mer generella GPS:er i vissa lägen kännas en aning begränsade om man vill använda dem på något annat sätt än exakt så som programmerarna förutsett.

Jag föreställer mig att man på skoter inte alltid följer vägar utan vill navigera fritt i terrängen.
Du kanske vill använda Friluftskartan?
Du kanske vill kunna se någon speciell information på skärmen när du navigerar? På skoter, åtminstone i fjällterräng, kan jag tänka mig att höjden är intressant. Eller effektiv hastighet mot målet eller något annat ...

Jag vet som sagt inte men misstänker att om du vill kunna göra sådant kan mer generella enheter som Vista/Legend HCx, 60, CSx, 76 CSx, Quest II, 276C eller 278 i Garmins utbud kan vara bättre lämpade.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Zumo som är gjord för MC ser riktigt bra ut på pappret. Den är både vibrations- och vätskyddad så den funkar utomhus i en vibrerande miljö. Det som ändå gör att jag inte skulle sätta en Zumo på min snöskoter är att den bara klarar temperaturer på 0-60 ºC.

Jämför med tex 60-serien som klarar temp på -15 till +70 ºC eller 276C som klarar tempintervall på -15 till +60 ºC.

(alla tekniska data hämtade från www.garmin.com)

//Leif

Att navigera off-road, med Friluftskartan Pro, går alldeles utmärkt med Zumo. Den är betydligt bättre att se på än den mycket mindre 60 CSx. Dessutom är den någorlunda möjlig att manövrera med handskar på.

Däremot kan man inte se höjden på kartbilden. Det går inte att konfigurera datafälten på de här nüvi-inspirerade modellerna. Man kan se höjden på kompassbilden, dock.

Hur kallt det kan vara i verkligheten vet jag inte. Jag åker hellre bil när det är minusgrader.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips