Garmin Nuvi660 uppgradera inte..

NEj abonnemang behövs bara för en av tjänsterna i Frankrike, i övrigt inga abonnemang i Europa enl Garmin. Och tjänsten är fri i Belgien. Jag tror det har blivit fel i uppgraderingen av programvaran.

Måste man ha satellitpositionm också för att det ska fungera? Det borde räcka med FM-mottagning.
 
Det kan ta en god stund innan den hittar någon sändning, som innehåller TMC och dessutom har tillräcklig kvalité för att det ska gå att urskilja vad det är den får in. Välj en bra stationsplats. Behöver inte förklara för dig vad det innebär, det vet jag.

Du kan kolla på TMC statussida om du har låst på en kanal. Mode ska vara 5 då.

Anders
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu funkar det, romben är blå och jag kan bläddra fram trafikmeddelandena. Var finner jag TMC statussida? Det finns inte under skiftnyckeln. Den kommr inte fram med allt det som dyker upp om man trycker 6 sekunder uppe i övre högra hörnet heller.

Ska sätta mig i vad det var som var bätre förr med TMC.
 
Måste säga att TMC mottagaren är imponerande dålig. det kan ibland ta mer än en timme innan den lyckas uppdatera sig. Då är antennen ändå upphängd vertikalt, om än inomhus.
 
TMC status hittar du genom att ta fram färddatorn, trycka på den analoga hastighetsmätaren i 5-6 sekunder, och sedan bläddra dig fram till rätt sida genom att trycka på Next.

Vilken GTM-mojäng är det du har? GTM 20 eller GTM 21?
Min 20, som tidigare var klart sämst, tycks ha genomgått en remarkabel uppryckning i och med senaste uppdateringen.

Anders
 
GTM 21 följer med i förpackningen..på nuvi660
Och jag håller med att den är seg med att få in alla meddelanden. Som exempel i dag hade jag ett vägbygge efter ca 1timmes bilfärd hemifrån som var med i listan. Höll lite koll på det när jag körde hem, tog ca 35-40 minuter innan det trillade in.....och då var det sedan länge passerat.
 
Visst kan det vara segtmed uppdateringen av TMC men det är nog oftare de som skall lägga ut informationen som slarvar.
Jag kör en hel del i tyskland och där är väl iof info om nya olyckor hyfsat snabb, men istället ligger infot ute i timmar efter att det blivit fritt igen.

Beträffande mottagarens funktion, är det någon som gjort sida vid sida jämförelse med Garmin och Tom Tom?
Tänkte utöka mottagarförrådet med något nyttt o kul, velar mellan TT910 o G550. TMC-funktionen är en viktig del för mig.
 
Det är gtm21 som följer med som sagt. Man kan visserligen välja mellan automatik och manuell inställing av TMC provider men att ta manuellt är opraktiskt då man kör fastän jag märkte nu i kväll när kjag körde en svän in till Bryssel att det funkade bättre med manuellt.

Att meddelandena ligger kvar för länge i Tyskland har jag märkt m´d min flera år gamla Pc installation av Route 66. Den plockar in trafikmeddelandena över internet,torde vara samma som i RDS. Har ofta konstaterat att meddelandena ligger kvar för länge och därför inte är tillförlitliga. Att vika av från den tyska motorvägen är ett stort beslut som leder till rejäl försening. Då är det inget kul om det var missledande TMC-info som betingde avstickaren.

Att göra en FM-mottagare borde inte vara något stor problem. Garmin har bommat det här.
 
De har ändå försökt två gånger. Den GTM 20 som marknadsförs i USA är smidigare, då den har antennen inbyggd i sladden. Men de upptäckte att om man befann sig i ett litet samhälle i England, inklämd mellan husen, och försökte ta emot FM-signaler som hade mer multipath än signal, då gick det dåligt.
Därför svängde de ihop GTM 21, som ju har extern antenn.

Anders
 
Nej jag hittar inte statussidan och GTM21 tar inte emot trafikmeddelanden. LED är grön, TMC-ikonen grå efter lång väntan.

Ligger felet i mottagaren eller Nüvin då?
 
Nu funkade det, med Nüvin på eget batteri och antennen på fönstret. Problemet ligger i att den fångar in fel sändare när den söker automatiskt. Den den fastnar på ligger sex mil bort och hörs säkert dåligt.

Jag har funnit frekvenstabeller för de stationer som sänder TMC och får välja manuellt. Jag bor en km in i Walloniet så jag måste välja manuellt med hänsyn tll om jag ska åka in i Flandern eller ned i Walloniet.

Statussidan dök upp nu när ikonen är blå och Mode visar 5 eller 3 eller 2. Vad innebär Mode?
[Ändrat av jonasolof 2007-01-30 kl 00:30]
 
Kollat lite mer nu. Det är en viss radiokanal. motsvarande P3 i Sverige som sänder TMC. GTM21 fastnar på 99,1 MHz, men ställer jag in bilradion på den frekvensen byter den straxt med RDS till en mer närliggande station som sänder samma kanal. Det är i och för sig möjligt att TMC inte sänds ut via den stationen, ska ta reda på det.

Läser man på lite mer på GPSpassions forum visar det sig att många har problem med TMC-mottagning, framför allt då mottagarna har en futtig trådstump till antenn. Detta rapporteras för flera märken. Problemet är att om jag kopplar in den oskärmade trådstumpen till bilradioantennen via en vanlig Y-koppling riskerar jag att få försämrad mottagning i bilradion. Och jag som ville ansluta en DRM-mottagare (digital paketsänd kortvågsradio).

Jag får väl vänta på en GTM22 med en skärmad antenningång som kanske kommer när folket på Garmin kommit ikapp verkligheten lite mer - om dom gör det. Det sitter säkert någon höjdare och säger att sådant ska vi inte ha, det kan ge intryck av att TMC inte är urenkelt. Hellre ge ett glättat och felaktigt budskap än förstöra imagen med att antyda hur det verkligen kan vara.

Och ja, en switchande adapter stör. Kopplar jag GTM21 till en switchande adapter för 240-12 volt så försvinner TMC-mottagningen. Mode går från 5 till 2 och efter ens tund får jag meddelande att station en inte sänt ngn trafikinfo.

I bilen dräller det av adaptrar för mobiltelefon, MP3-FM sändare (Kensington) mm som kan störa bakvägen in i GTM21. Synnerligen dålig idé att lägga en FM-mottagare med en funktion som är känslig för störningar parallellt med strömförsörjningen. Mottagarens strömförsörjning kommer ju från Nüvin och inte direkt från adaptern. Kring nüvin knattrar det också intensivt om man lyssnar med en FM-radio.

TMC-mottagaren bprde ha legat separat och varit störningsskärmad inkl. en egen skärmad antenningång.
[Ändrat av jonasolof 2007-01-30 kl 09:59]
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips